Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Annelies Avermaete en Jochen Boeykens van Skindr.
1. Wat is Skindr?
‘Skindr is een app die komaf maakt met de ellenlange wachttijden binnen de dermatologie. Patiënten laden foto’s op, beschrijven hun huidbezorgdheid en ontvangen dan binnen 48u advies met behandelplan van een Belgische dermatoloog. Het voorschrift voor eventuele medicatie is ook meteen beschikbaar op de elektronische identiteitskaart. Meer dan 10.000 mensen maakten reeds gebruik van de app.’
2. Waarom/hoe begonnen jullie met de app?
‘Initieel hebben we de privépraktijk in Gent bestudeerd om te achterhalen waar er verbeteringen mogelijk waren. We kwamen tot de constatatie dat meer dan 40% van de consultaties 100% online kunnen verlopen wanneer de dermatoloog over goede foto’s en de nodige achtergrondinformatie van het probleem beschikt.’
‘Vandaag de dag heeft de gemiddelde smartphone een camera die heel kwalitatieve foto’s kan maken. Via Skindr kan de arts bijkomende vragen stellen aan de patiënt, en de patiënt kan op zijn beurt context geven over het probleem. Dit geeft de dermatoloog alles wat nodig is om een advies te formuleren. Er wordt daarbij indien nodig ook een digitaal voorschrift bezorgd, rechtstreeks op de identiteitskaart van de patiënt.’
3. Waarom is Skindr ‘gezond’?
‘De lange wachttijden binnen dermatologie hebben uiteraard als gevolg dat veel huidaandoeningen pas laattijdig behandeld kunnen worden. Het mentale aspect mag hierbij zeker niet onderschat worden. Duizenden mensen zitten namelijk ook met de mentale bezorgdheid omdat ze vaak niet weten of het iets ernstig is of niet. Dankzij Skindr kunnen die mensen niet alleen veel sneller geholpen worden, maar worden ze ook veel sneller gerustgesteld.’
4. Wat waren jullie hoogte- en dieptepunten?
‘Zoals bij elke innovatie zijn er in het begin veel twijfels en zelfs tegenkanting van patiënten, artsen, overheid enz. We hebben twee jaar moeten doorzetten om te bewijzen dat wat we doen zinvol is. Dit is op zich geen dieptepunt, maar vraagt wel blijvend geloof dat je het bij het juiste eind hebt. We zijn daarin elke maand gesterkt door nieuwe hoogtepunten in aantal patiënten en dermatologen. Voor mij is het absolute hoogtepunt de talloze positieve berichten van patiënten over hun ervaring met Skindr.’
5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?
‘We zouden iets trager werken en focussen op een bepaalde aandoening. Dat is trouwens wat we het komende jaar zullen doen. Elke huidaandoening zal een geoptimaliseerd traject krijgen zodat de patiënt een nóg betere ervaring krijgt.’
6. Wat wil je nog bereiken?
‘Skindr wil de beste dermatologie-ervaring bieden voor patiënten en de meest flexibele werkplek voor dermatologen. We vervullen daarmee een specifieke rol in het zorglandschap, een soort spoeddienst voor dermatologie. We willen in 2023 dan ook samenwerken met ziekenhuizen om patiënten beter te triëren.’
7. Naar welke andere ondernemers kijken jullie op?
‘Ondernemers die proberen aan de hand van hun onderneming een positieve verandering teweeg te brengen in de maatschappij. Met Skindr willen we niet alleen het leven van onze patiënten positief beïnvloeden maar ook een betere werkplek voor dermatologen aanbieden.’
8. Hadden jullie een plan B?
‘Eigenlijk niet. De tekorten in de gezondheidszorg zijn zo dramatisch dat oplossingen zoals Skindr sowieso deel zullen uitmaken van de toekomst.’
9. Hebben jullie een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?
‘Iets nieuw starten vraagt veel van jezelf en je omgeving. Het is cruciaal dat je dit kan doen samen met mensen waar je zelf in gelooft. Het team is het belangrijkste.’