Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Fréderic Bostyn van The Nutty Farmer.
1. Wat is de Nutty Farmer?
‘The Nutty Farmer is een fairtrade cashewstory. We staan voor eerlijk, avontuurlijk en anders snacken!
Hoe dan? We kiezen er bewust voor om samen te werken met een boerencoöperatie in Burkina Faso
onder het Fairtrade label. Dit label garandeert betere werkomstandigheden, een beter loon en een
verbod op kinderarbeid. Wat veel mensen niet weten, is dat de problemen in de cashew industrie
dezelfde zijn als in de cacao industrie. Daarom is het echt belangrijk om fairtrade cashewnoten te
kopen en geen conventionele.’
‘We verbannen saaie, eentonige smaken en kiezen we voor avontuurlijke, meerlaagse
smaakbommen. Wat dacht je van granaatappel met tijm, peper en komijn of karamel met kaneel en
lieve-vrouw-bedstro? Geen vettige handen van gefrituurde noten, want onze noten worden in ons
ambachtelijk notenatelier in een traditionele bakkersoven geroosterd zonder toevoeging van vetstof.’
2. Waarom/hoe begon je met het merk?
‘Drie jaar geleden was ik in de supermarkt op zoek naar hartige noten voor de vrijdagavond apéro
met vrienden, maar ik botste al snel op de typische gezouten, vettige pinda’s met coating of de natuurnoten. Persoonlijk had ik het na een paar noten gehad: te vettig en te saaie, eentonige smaken. Verder waren er weinig alternatieven. De hobbykok in mezelf besliste om zelf hartige noten te gaan maken. Ik kocht verschillende droge kruiden en rauwe noten en begon te experimenteren. Na enkele weken was de eerste Nutty Farmer smaak geboren: krokant geroosterde cashewnoten met curry en rozemarijn. Daarna hebben we nog drie andere smaken ontwikkeld en was de The Nutty Farmer officieel geboren.’
3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?
‘We gebruiken geen onnodige additieven in onze producten. Onze noten worden geroosterd zonder toevoeging van vetstof. Ze zijn rijk aan vezels, een bron van proteïnen en bovendien ook glutenvrij. De producten van The Nutty Farmer zijn ook gezond voor de mind – zoals wij dat zeggen -, want het fairtradeverhaal is voor ons erg belangrijk. Verder werken we ook met herbruikbare bakvellen in de productie en is onze verpakking 100% recycleerbaar.’
4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Onze samenwerking met Tim Boury van restaurant Boury in Roeselare was een mooi hoogtepunt. Het geeft een enorme boost van zelfvertrouwen als zo iemand gelooft in jouw producten. Dieptepunten zijn er natuurlijk ook. Zo zijn er ook winkels waar onze producten minder goed verkopen. Dat is volledig normaal, maar het blijft toch een mokerslag.’
5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?
‘Ik het begin was ik nog te weinig bezig met het uitdragen van mijn boodschap. Nu wil ik meer inzetten op events om onze boodschap uit te dragen, maar eigenlijk had ik dit vanaf de start al meer moeten doen.’
6. Wat wil je nog bereiken?
‘We willen de Tony’s Chocolonely van de cashewnoten worden. Mensen inspireren met (h)eerlijke
cashewproducten en tegelijk het onrecht in de cashewindustrie aan het licht brengen, dat is ons doel. We lanceren binnenkort trouwens een agroforestry project in Burkina Faso dat we extra in de spotlights zullen
zetten.’
7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?
‘Eigenlijk alle ondernemers die in hun sector de wereld een beetje mooier maken.’
8. Had je een plan B?
‘Neen. Ik probeer telkens snel bij te schakelen waar nodig, maar ik had – en heb nog steeds – geen plan B als het niet zou lukken met The Nutty Farmer. Dat is ook bewust, want ik geloof dat je je 100% moet geven voor je project en erin moet geloven. Enkel zo kun je slagen.’
9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?
‘Geef nooit op en laat je niet ontmoedigen door tegenslagen. Er zullen altijd ‘haters’ zijn en het probleem is dat net zij het luidst roepen, maar laat je daar zeker niet door ontmoedigen!’