Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Jeffrey Balrak van DZJING: ‘Het ondernemen gebeurt uit de buik’

Gezond.be
7 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Jeffrey Balrak van DZJING.

1. Wat is DZJING?

‘DZJING is een bedrijf uit Mol, noem het gerust een corona-startup. We produceren biologische mixen van gember, limoen, rietsuiker en specerijen. Een basis voor mocktails, cocktails, thee en meer. Onze producten vind je in de betere speciaalzaken, biowinkels en geschenkenwinkels. Ons horeca cliënteel bestaat uit zaken die zoeken naar meerwaarde op hun kaart. Van koffiebars tot culinaire restaurants.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Als zesjarig jongetje was ik reeds gek op de Surinaamse gemberlimonade die mijn tante jaarlijks maakte. Heel zoet, heel spicy, met heerlijke aroma’s van citroen, amandel en kruidnagel. Als hobbykok ontwikkelde ik mijn interesse voor koken met pure ingrediënten en avontuurlijke specerijen. Na een lange carrière als ICT’er maakte ik in 2021 de keuze om iets concreets te doen met deze passie. Als basis gebruikte ik het familierecept. Een mini-project in bijberoep in de keuken werd op enkele maanden een levensproject: DZJING BV werd opgericht. Sinds juni 2021 werk ik voltijds aan dit gemberavontuur. Met 250 professionele klanten in Vlaanderen en daarbuiten zijn we in volle groei.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘Alle ingrediënten in de DZJING mixen zijn 100% natuurlijk en biologisch. Daarnaast is gember niet alleen lekker, maar ook supergezond. Onlangs werd via een Duitse studie nog eens de kracht van gember als immuniteitsbooster benadrukt. Onze DZJING mixen kun je perfect aanlengen. Ze bevatten biologisch rietsuiker wat de bewaarbaarheid bevordert en een mooie smaakbalans geeft. Als je ze juist verdunt met fris of warm water, dan krijg je heerlijke drankjes met een suikergehalte van 3 tot 5%. Dat is heel wat lager dan de gangbare frisdranken.’

‘Buiten een positieve impact op je fysieke gezondheid, zal je in onze communicatie zien dat we mensen attent maken op het belang te genieten van het moment. Dit is een persoonlijk streven dat ik graag integreer met ons verhaal. We moeten meer leven in het nu, want dat is het enige waar je zeker van bent. Als we mensen hier bewuster van kunnen maken en zo hun mentale weerbaarheid kunnen verhogen, dan zouden we dat een mooie verwezenlijking vinden.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Ondernemen is een intens avontuur. Zeker na 25 jaar in loondienst gewerkt te hebben. Beginnen vanaf nul, zonder sectorervaring, is niet evident. Een product, een merk en de marketing errond creëren, klanten vinden, de logistiek optimaliseren, de juiste partners vinden, met groeiende concurrentie omgaan,… Het zorgt continu voor vraagstukken en nieuwe uitdagingen. Vaak loopt het niet zoals je zou wensen. Aan de andere kant heb je gelukkig ook momenten die bevestigen dat je op de juiste weg zit.’

‘Ik herinner me het moment dat ik – na wat moed verzameld te hebben – het Pomphuis in Antwerpen binnenstapte, in volle service (slechtere timing kon niet), om DZJING voor te stellen. Toch namen ze even de tijd en proefden ze met enthousiasme de producten. De dag erna kreeg ik meteen een bestelling binnen. Twee jaar later zijn ze nog steeds trouwe klant. Dat moment gaf me een boost en de bevestiging die ik op dat moment nodig had.’

‘Wat je praktisch kan oplossen, is voor mij geen dieptepunt. ‘Focus on what you can change’. Er gaat wel eens iets fout maar je moet vooruit kijken. Als ik ergens spijt van heb, dan is het dat mijn moeder – die vorig jaar veel te vroeg overleed aan dementie – DZJING nooit echt bewust heeft kunnen meemaken. Ze zou oneindig trots geweest zijn.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘DZJING kent een mooie groei, en dat in een niche markt met veel spelers en een economisch ongunstige situatie. We krijgen continu complimenten over onze productkwaliteit en branding, terwijl er geen professioneel marketingbureau of smakenlaboratorium aan te pas is gekomen. Het ondernemen gebeurt uit de buik. Ik ben een atypische ondernemer, omringd door professionals en een groeiend netwerk van experts aan wie ik vaak advies vraag. Dat advies spiegel ik aan het DZJING-verhaal, om te zien of het ook rijmt met onze filosofie. Van hieruit gaan we verder en nemen we stappen naar groter succes. We hadden zeker meer groei kunnen forceren, maar dat ligt niet in mijn aard. Door de organische groei hebben we nu wel een solide basis om grotere stappen naar professionalisering te kunnen zetten.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘Als ik mag dromen dan zal DZJING een referentie worden van kwaliteitsvolle, eerlijke en heerlijke producten op basis van gember, in België, Europa en daarbuiten. We zijn ambitieus, en wanneer we zien wat we met zeer beperkte middelen op twee jaar hebben mogen bereiken, dan is dit eigenlijk geen droom, maar een gezonde en realistische ambitie. Ondertussen willen we vooral genieten van de ervaring.’ 

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Als startende ondernemer kom je heel veel andere starters tegen die met veel passie werken en hun dromen proberen waar te maken. Er is zeer veel onderling respect. Ik kijk op naar elk van hen. Als ik een meer doorgewinterde onderneemster mag noemen, dan is het Katrien Delaet van Silva Cacao. In de wereld van chocolade – die gedomineerd wordt door een handvol grote spelers – reist zij de wereld rond om rechtstreeks bij kleine boeren de beste cacaobonen te proeven, te selecteren en aan te kopen voor gerenommeerde chocolademakers wereldwijd. Top kwaliteit, maar met een hart voor de wereld. Eerlijk, met respect voor de natuur en de mens.’

8. Had je een plan B?

‘Sinds de oprichting van DZJING in 2021 heb ik nooit meer achterom gekeken. Een plan B is er nooit geweest.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘De belangrijkste tip die ik gekregen heb – en die zeer waardevol was – is dat je je verhaal moet kennen en het als DNA in je onderneming moet stoppen. Wat zijn je kernwaarden in het leven? Waarom ben je aan dit avontuur begonnen? Als je een authentiek verhaal kunt neerschrijven, maakt dat het nemen van de juiste beslissingen en het opbouwen van je merk zoveel eenvoudiger. Verder moet je volhouden, want niets komt vanzelf. Alles kan fout gaan, maar dat komt dan ook weer goed. Zet doelen, maar geniet vooral van de weg naar je bestemming.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…