Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Phaedra Lybaert van O’yo: ‘De vele drempels, uitdagingen en gemaakte fouten deden mij groeien als persoon en ondernemer.’

Gezond.be
7 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Phaedra Lybaert van O’yo.

1. Wat is O’yo?

‘O’yo is een healthy food bar in Gent waar we plant-based ontbijt, brunch, lunch, koffie en taart serveren. We serveren gezonde voeding op een toegankelijke en verrassend lekkere manier. We houden rekening met allerlei allergeen en intoleranties, iedereen is welkom bij ons.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Ik heb O’yo acht jaar geleden opgestart omdat ik vond dat er een tekort was aan een echt gezond aanbod op de markt. Zelf kampte ik met chronische maag- en darmproblemen, die ik heb weten verhelpen door gezonder te gaan eten Zo ging ik minder koemelk en tarwe producten gebruiken, at ik voornamelijk plantaardig, en consumeerde ik minder geïndustrialiseerd en geraffineerde suikers.’

‘Toen ik me ging verdiepen in ‘gut health’ en de heilzame effecten van gefermenteerde voeding voor je darmmicrobioom, at ik ook steeds meer gefermenteerde voeding. Maar wanneer ik buitenshuis wou gaan eten, was het heel moeilijk om iets te vinden waar ze rekening hielden met mijn intoleranties. Ik werd vaak als vervelende klant gezien, en besloot daar zelf iets aan de doen. Ik wilde een plaats creëren waar plantaardige voeding de hoofdrol speelt en iedere-en met intoleranties welkom is. Natuurlijk is er altijd ruimte voor een zoete zonde, want ik geloof in de 80-20 regel. Te veel restricties zorgen voor stress, en dat is ook niet gezond.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘Het is een gezond merk omdat alles vers gemaakt is en omdat we plantaardig zijn. We werken met zoveel mogelijk lokale leveranciers die natuurlijk te werk gaan, met focus op kwaliteit. Veel van onze ingrediënten wordt met de fiets geleverd. We proberen ook de uitstoot te verminderen door het aantal grotere leveranciers te beperken en meer in bulk aan te kopen. Veel van onze producten zijn zelf gemaakt, en dat bespaart ons heel wat aan verpakking. Verder zetten we ook in op duurzamere verpakking en kiezen we ervoor om met partners te werken die fair trade en duurzaam te werk gaan. Zo verkopen we in onze shop producten van Marion Maakt en The holy cow.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunt?

‘Het hoogtepunt was de dag van de opening en de eerste klant die we mochten bedienen. Die wou betalen voor eten dat ik maakte en dat vond ik een heel maf idee. Vooraf had ik enkel als hobbykok thuis voor vrienden en familie gekookt. Gedurende de hele opstartfases was dat wel het moeilijkste proces; iets waar je van droomt effectief realiseren. Het was een spannend moment met heel wat ontlading. Een recent hoogtepunt was de komst van Ashton Kutcher en Mila Kunis in O’yo, hen mogen bedienen en van hen complimenten en oprechte waardering krijgen was een droom die ik niet voor mogelijk zag. Het is gek; je zou denken dat een tweede vestiging openen en de groei van O’yo hoogtepunten zijn, maar uiteindelijk is het de waardering en erkenning van je klanten die je telkens dat vreugdedansje doen maken.’

‘Een groot dieptepunt was toen ik te horen kreeg dat ik met een financiële put zat die ik niet zelf kon dichten, ondanks de stijgende omzet. Ik moest mijn eerste win-wincampagne opstarten en kort nadien brak ik mijn enkel, waardoor ik niet meer operationeel in mijn zaak kon staan in de drukste periode van het jaar. Toen dacht ik: ‘Als ik mezelf ook nog eens moet vervangen, is het zeker gedaan met O’yo. Die kost kan ik niet nog eens maken’. Uiteindelijk bleek dit een blessing in disguise, aangezien ik voor het eerst echt aan mijn zaak, in plaats van in mijn zaak kon werken. Ik kon de cijfers beter opvolgen en heb het tij zien keren. Het werd uiteindelijk het meest winstgevende jaar van O’yo.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Eigenlijk niet. Alles is gelopen zoals ik had gehoopt. Door de vele drempels, uitdagingen en gemaakte fouten ben ik enorm gegroeid als persoon en ondernemer.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘Ik ben eigenlijk meer een concept- en content creator, dus de opstart van de tweede vestiging op het Sint-Baafsplein heeft heel veel energie van mij gevraagd. 2022 was een jaar van hard skills, budgetteringen, investeringen, financiële regelingen, veel onderhandelingen, werf coördinatie, deadlines, … Daardoor heb ik nu echt nood om mijn creatieve skills terug in te zetten en de verdere uitbreiding even on hold te zetten. Momenteel ben bezig met een podcastproject, radio O’yo, waarmee ik een groter bewustzijn wil creëren rond wat een healthy lifestyle precies inhoudt. Daarvoor ga ik experten interviewen, maar ook O’yo klanten die zelf een bewonderenswaardig pad hebben afgelegd en dit wil delen om anderen te inspireren. Verder hoop ik in juli een gezonde baby ter wereld te brengen.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Ik kijk op naar alle vrouwelijke ondernemers die hun horeca-job combineren met het mama zijn. Het is een verdomd harde sector met een grote focus op kostenefficiënter werken om iets of wat marge te hebben. Je wordt dagdagelijks beoordeeld door je klanten en krijg reviews, alsof we onszelf al niet voldoende beoordelen. Eigenlijk zijn we zelf onze grootste criticus. Ik heb wel veel bewondering voor Laura Verhulst van Madam Bakster en Evi De Cock van Gust en Modest. Zij blijven maar gaan ondanks de vele ballen die ze in de lucht moeten houden.’

8. Had je een plan B?

‘Ik heb een plan B, C, D, E. Er zijn heel veel ideeën die klaarliggen in mijn schuifjes, maar dat maakt het soms moeilijk om te focussen op wat ik nu doe. Ik probeer me daarom geen zorgen te maken over een back-up plan. Eens je de eerste stap richting het ondernemerschap gezet hebt, ben je de grootste drempel over. Het is dan veel gemakkelijker om daarna iets nieuw op te starten.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Durf te falen, durf die eerste stap te zetten, dat is de grootste drempel, dan heb je sowieso al gewonnen. Niet proberen is verliezen. En onderneem vanuit je buikgevoel. Ik dacht aanvankelijk dat ik steeds hard moest zijn, maar wanneer ik dichter bij mezelf stond en meer vanuit zachtheid naar mezelf en mijn omgeving toe handelde, dan maakte ik de grootste groeisprongen. Authenticiteit wint altijd.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…