Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Jens Fissers van IOAN.
1. Wat is IOAN?
‘IOAN is een nieuw skincare merk ontwikkeld door mezelf en mijn vriend Jani Kazaltzis. Met IOAN willen we een brug slaan tussen wetenschap en het echte leven voor effectieve schoonheids- en verzorgingsoplossingen die spelen op twee fronten: een instant visueel effect en een langdurige verzorging. Alle IOAN-producten bieden een instant glow and lasting care. Niet enkel een quick fix,
maar ook langdurige huidondersteuning. Bovendien zijn alle IOAN-producten gebaseerd op een streng onderzoeks- en ontwikkelingsproces, inclusief een zorgvuldige selectie van effectieve ingrediënten. Ze werden dermatologisch getest en goedgekeurd door echte gezichten.’
‘Met IOAN willen we er voor iedereen zijn, ongeacht de leeftijd. We willen dat iedereen zijn eigen huid omarmt, verzorgt en viert. Voel je zelfverzekerd en sterk, op je gemak en klaar om te gaan. We willen dat je straalt van binnen en van buiten! Because every age is golden and every day is prime.‘
2. Waarom/hoe begon je met het merk?
‘Initieel kwamen we op het idee tijdens een Griekse zonsondergang. We wilden producten creëren die het gevoel van een golden hour op de huid konden nabootsen. Deze visie dreef ons ertoe een formule te ontwikkelen die een stralende glow geeft en de natuurlijke schoonheid van het gezicht versterkt. Uiteindelijke duurde het meer dan twee jaar om onze formules te optimaliseren tot ze voor ons perfect waren. Voor Jani was het voornamelijk belangrijk dat onze producten een onmiddellijk resultaat zouden geven. Hij wilde een oplossing creëren die poriën minimaliseert, een gezonde uitstraling geeft en een vleugje kleur toevoegt, zonder er overdreven opgemaakt uit te zien.’
‘Gezien ik een farmaceutische achtergrond heb was het voor mij voornamelijk belangrijk dat alle ingrediënten een actieve bijdrage leverden en veilig zijn in gebruik. Ik wilde aan Jani’s eisen voldoen en daarenboven producten ontwikkelen van hoge kwaliteit en met een langdurige huidondersteuning. Omdat ik het aantal stappen in een huidverzorgingsregime wilde minimaliseren, heb ik veel onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een oplossing die verschillende actieve ingrediënten in één formule zou combineren. Onze zoektocht naar een product dat voedt, hydrateert, tekenen van veroudering bestrijdt, en een gezonde uitstraling geeft, heeft meer dan twee jaar geduurd. Het doet me enorm veel plezier dat we uiteindelijk succes hebben geboekt.’
3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?
We zijn een gezond merk omdat we transparantie en eerlijkheid hoog in het vaandel dragen. We zijn ervan overtuigd dat het tonen van respect voor onze planeet een blijvend proces van verbetering is. Ons streven naar duurzaamheid impliceert dan ook voortdurende aanpassingen en veranderingen om ervoor te zorgen dat we ethische en bewuste keuzes voor schoonheid maken. We proberen zo eerlijk mogelijk te werk te gaan, maar willen ook transparant zijn over het feit dat 100% duurzaam zijn niet altijd mogelijk is.’
‘Wat de keuze van de ingrediënten betreft, streven wij ernaar een hoog percentage natuurlijke ingrediënten te gebruiken, zonder de doeltreffendheid van onze producten in gevaar te brengen. We zijn geen ‘vrij van’ merk omdat natuurlijke en synthetische ingrediënten even schadelijk kunnen zijn. Wel gebruiken we de meest recente wetenschappelijke gegevens als leidraad bij het samenstellen van onze
producten. We zorgen ervoor dat onze synthetische en natuurlijke ingrediënten in de juiste doses aanwezig zijn, zodat ze hun werk kunnen doen en toch volkomen veilig blijven. Alle ontwikkelings- en productieprocessen vinden plaats in België, dicht bij huis. Als merk dat zich inzet voor het heden en de toekomst, zullen we onszelf blijven pushen om de beste keuzes te maken voor onze klanten en het milieu.’
4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘De grootste dieptepunten waren enkele mislukkingen tijdens de ontwikkeling van onze producten. Het vergt wat doorzettingsmogen als je twee jaar aan een product werkt en de formule telkens onstabiel blijkt te zijn. We hebben ook veel bijgeleerd. Zo blijkt dat het heel lang duurt om de juiste verpakking te kiezen. In de toekomst zullen we eerst de verpakking in orde brengen en dan pas het product.’
‘De hoogtepunten waren de momenten waarop het product stabiel bleef en wanneer alle dermatologische testen binnenkwamen. Het blijft toch altijd bang afwachten. Onze lancering was natuurlijk ook een heel belangrijk moment. Wakker worden en zien dat het product waar je zo lang
aan gewerkt hebt goed verkoopt, is een ongelooflijk moment. Het eerste bericht van een tevreden klant binnenkrijgen, dat gevoel is onbeschrijflijk.’
5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?
‘Omdat het de eerste keer was dat we zo’n project volledig zelf uit de grond stampten, was onze volgorde van aanpak niet altijd even optimaal. Nu weten we beter in welke volgorde we zaken moeten aanpakken, welke stappen we zeker niet mogen vergeten en welke processen best parallel lopen. Onderzoek, formulering, marketing, design, flesjes en potjes zoeken; het liep bij ons allemaal door elkaar waardoor we het overzicht niet altijd goed konden bewaren en we best wel wat tijd verloren zijn. In de toekomst gaat dit steevast beter verlopen.’
6. Wat wil je nog bereiken?
‘We hebben nog heel veel ideeën voor nieuwe producten die we op de markt willen brengen. Dat zal onze eerst volgende stap zijn. Verder willen we stilletjes aan groeien, met voldoende tijd om genoeg informatie en kennis te vergaren vooraleer we beslissingen nemen. Mijn grote droom is om ooit zelf een
eigen onderzoekscentrum te hebben om naar unieke nieuwe ingrediënten en samenstellingen te zoeken.’
7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?
‘Ik kijk best wel op naar Dr. Barbara Sturm. Het is geweldig hoe zij erin slaagde om vanuit haar eigen praktijk en filosofie zo’n grote naam te worden in de skincare sector. Ze heeft ondertussen ook haar eigen medische kliniek. Bovendien is ze echt een cult-figuur geworden en heeft ze wereldwijd een erg sterke community gewonnen, naar eigen zeggen niet door marketing-based skincare maar door
performance-based skincare te ontwikkelen.’
‘Dichter bij huis ben ik ook erg trots op één van mijn beste vrienden: Dennis Van Peel. Drie jaar geleden begon hij met het maken en verkopen van vegan cinnamon rolls vanuit zijn eigen keuken als een lockdown project. Nu heeft hij drie winkels in Antwerpen, Gent en Brussel. Have a roll is daarenboven ook enorm populair op TikTok en hun hele branding en marketing zit supergoed in elkaar. Ik ben heel trots op hoe gedreven hij is en hoe snel hij is kunnen groeien. En natuurlijk zijn de cinnamon rolls ook gewoon enorm lekker.’
8. Had je een plan B?
‘Nee, dit is een passie-project dat we beide doen naast onze jobs. We hadden dus iets minder tijdsdruk dan andere ondernemers en we hadden vanaf het begin afgesproken dat we pas zouden lanceren wanneer we echt tevreden waren van de formules.’
9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?
‘Blijf doorgaan, ook al weet je soms niet zeker wat je aan het doen bent. Je kunt best ook een beetje advies inwinnen. Maar uiteindelijk ligt de beslissing bij jou. Houd je vooral vast aan de waarden en normen van het bedrijf of product en pas die altijd toe. En onthoud dit: succes is een reeks van mislukkingen. Dus sta op, begin opnieuw en zet door. Het gaat soms heel moeilijk maar weet dat dat bij iedereen zo is. Er is gewoon geen makkelijke weg.’