Hoe Overbelastingletsels Voorkomen

hoe-overbelastingletsels-voorkomen.jpg

Overbelastingletsels kunnen het niet alleen sporters heel erg zuur maken, maar ook je dagelijkse leven wordt beïnvloed. Als je iedere dag last hebt van rugpijn of andere overbelastingpijnen dan wil je gewoon één ding en dat is er vanaf komen. Sommige behandelingen duren vaak maanden tot soms wel één jaar voor je volledig van je pijn af bent. Het is dus belangrijk om de overbelasting zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Door de overbelasting te voorkomen zorg je ervoor dat je geen last meer krijgt van pijnklachten. Voorkom met deze handige tips voor altijd hardnekkige overbelastingletsels.

Standaard overbelastingletsel voorkomen

Overbelastingletsel kan voorkomen in alle soorten en maten. Je kan bijvoorbeeld een spiertje verrekt hebben of last hebben van spierpijn. Dit zijn allemaal tekenen van overbelasting van ons lichaam tijdens het sporten. Met zes simpele tips waar je jezelf aan hoeft te houden kan je overbelasting voor altijd en eeuwig voorkomen. Overbelasting is namelijk helemaal niet nodig. Dit is de reden dat we dit soort letsels vooral zien bij beginnende sporters of sporters die geen idee hebben van het vermogen van hun lichaam. De tips om overbelasting te voorkomen hebben we hier op een rijtje:

  • Zorg voor een goede opbouw met een warming-up en cooling down.
  • Leer je lichaam goed kennen en weet wanneer je op het uiterste traint.
  • Ga nooit te intensief trainen en bouw dit in een aantal weken op.
  • Geef je lichaam voldoende rust na een training.
  • Train je vijf dagen per week? Geef je lichaam altijd 2 dagen volledige rust.
  • De volgende dag spierpijn? Dan ben je over je limiet heen gegaan. Doe het nu wat rustiger aan want je hebt je grenzen bereikt.

Acute overbelasting voorkomen

Acute overbelasting ontstaat ineens het schiet er bijvoorbeeld ineens in tijdens het sporten. Denk bijvoorbeeld aan acute rugpijn of een hamstring blessure. Stuk voor stuk overbelastingblessures die je heel eenvoudig had kunnen voorkomen. De oorzaak van een acute overbelasting ligt heel vaak aan de warming-up. In de meeste situaties is er niet eens een warming-up geweest of is deze verkeerd uitgevoerd. Hierdoor zijn de spieren nog niet goed opgewarmd voor het leveren van een specifieke prestatie. Dit heeft als gevolg dat een sporter vaak direct uitvalt met een acute overbelasting blessure. Een verkeerde houding tijdens het sporten kan er ook voor zorgen dat je last krijgt van een acute overbelastingblessure.

Zware belasting met een tekort herstel

In het begin zijn we vaak ontzettend gemotiveerd om te gaan sporten. We hebben bijvoorbeeld een onbeperkt sporten abonnement genomen bij de sportschool. Alleen dan blijkt ineens dat je lichaam wel heel zwaar belast wordt als je iedere dag een paar uur in de sportschool zit. Maar ook als je ineens zwaar gaat sporten en je eigenlijk weken niets gedaan hebt. Het is belangrijk dat je lichaam niet direct te zwaar gaat belasten. Nog een tip is om je lichaam tijd te geven om te herstellen. Heb je vandaag heel zwaar gesport? Geef je lichaam morgen even een dagje rust met wat uitlopen, maar ga niet direct weer naar de sportschool. Je lichaam heeft altijd een rustperiode nodig om te herstellen. Wil je wel iedere dag gaan sporten? Bouw dit dan in een aantal weken op en ga steeds vaker naar de sportschool.

Verkeerde houding tijdens het sporten

Eén van de grootste gevaren bij sporters is een verkeerde houding. Helaas sporten veel sporters zonder begeleiding zoals bijvoorbeeld met hardlopen. Ze hebben hierdoor de verkeerde houding omdat niemand ze geleerd heeft hoe ze dit moeten aanpakken. Sport altijd met begeleiding en laat je informeren over de juiste houding om zo overbelastingletsels te voorkomen. Een goede houding draagt namelijk bij aan het perfecte eindresultaat en uiteindelijk helpt het je blessures voorkomen.