Overbelastingletsels Behandelen na het sporten

overbelastingletsels-behandelen-na-sporten.jpg

De meeste overbelastingletsels ontstaan dus door het sporten. Het is belangrijk dat deze letsels direct worden aangepakt om verdere klachten te verhelpen. Het is een beetje afhankelijk van het soort letsel welke behandeling het beste kan worden toegepast. In de meeste situaties is het belangrijk om een bezoek te brengen aan de fysiotherapeut. De fysiotherapeut weet alles over het normaal sporten en bewegen van de mens. Zo weet de fysiotherapeut ook wanneer we onze spieren niet goed bewegen en dus overbelasten. Een aantal tips om dit probleem aan te pakken kan de fysiotherapeut je geven en uiteindelijk ook oplossen met bepaalde oefeningen om ze zelf voortaan te voorkomen.

Overbelasting hamstring behandelen

Het is belangrijk om de hamstring zo min mogelijk te strekken. De hamstring heeft rust nodig om te herstellen van de overbelasting. Bij een scheurtje in de hamstring kan je vaak niet meer normaal lopen. Kan je nog wel normaal lopen? Dan heb je last van een overbelasting van de hamstring en is rust ontzettend belangrijk. Eventueel kan je de hamstring een beetje ondersteunen bij het herstel. Dit kan je doen door een drukverband aan te leggen.

Je hamstring krijgt nu niet alleen rust, maar krijgt ook ondersteuning, waardoor de pijn minder wordt. Mocht de pijn net ontstaan zijn dan is het slim om de hamstring te koelen. Eventueel kan je dit tegen de pijn een paar keer per dag vijftien minuten herhalen om het herstel te bevorderen. Als je toch bang bent dat de hamstring gescheurd is dan kan je een bezoek brengen aan de huisarts. Eventueel kan na aanvullend onderzoek overwogen worden om een MRI te maken om te kijken of de hamstring niet is afgescheurd.

Overbelasting rug behandelen

Een overbelasting van de rug kan erg pijnlijk zijn. Je komt hierdoor in de verleiding om door de pijn niet meer te gaan wandelen of bewegen. Toch is het belangrijk dat de spieren in je rug niet vast komen te zitten. Ga niet actief sporten en geef je rug wat rust, maar blijf wel gewoon bewegen. Bewegen bevordert tenslotte je herstel dus het is belangrijk om dit gewoon te blijven doen. Maar bezwaar je rugspieren absoluut niet teveel dus breng even geen bezoekje aan de sportschool. Warmtekompressen of een warme douche willen nog weleens helpen tegen de rugpijn. Eventueel kunnen er ook medicijnen bij de drogist gehaald worden die langdurig warmte uitstralen en zo dus je lichaam tot rust brengen. Zit of sta niet te lang met een overbelasting aan de rug en bleef in beweging. Eventueel kan je paracetamol innemen tegen de rugpijn. Als je rust neemt en voldoende blijft bewegen dan zal de rugpijn vanzelf overgaan. Eventueel kan je naar de fysiotherapeut voor extra oefeningen mocht de pijn niet vanzelf overgaan.

Tennisarm behandelen

De meeste tennisarmen genezen gewoon van naturen. Het is natuurlijk wel belangrijk om de arm rust te geven. Ga dus niet gewoon door met het sporten want de arm is natuurlijk ontstaan door overbelasting en gaat dus niet over als je direct weer aan de slag gaat. Als na de rustperiode de pijn aanblijft houden en je veel last hebt, dan kan je contact opnemen met de huisarts. De huisarts kan je informeren over hoe je het beste rust kan nemen en welke pijnstillers je het beste kan slikken. Gemiddeld duurt een tennisarm ¾ jaar en is deze verder niet te behandelen.

Spierknopen behandelen

  • Massage door een ervaren masseur.
  • Jezelf masseren op de spierknopen.
  • Dry needling laten toepassen bij de fysiotherapeut. 
  • Massage met warmte zoals een hot stone massage.
  • Je lichaam insmeren met spierbalsem of warmte crème om de spieren zo los te krijgen.