Jongeren zijn gemiddeld 10,4 jaar oud wanneer ze voor het eerst een filter gebruiken op sociale media om hun uiterlijk te veranderen. Amper een op vijf meisjes zet onbewerkte foto’s van zichzelf online. Dat blijkt uit een recente bevraging van verzorgingsmerk Dove bij Belgische jongeren.
De enquête maakt deel uit van een onderzoek naar de gevolgen van sociale media op het zelfbeeld van jongeren tussen de tien en vijftien jaar en is een initiatief van het Dove Self-Esteem Project. Dat project vecht al jarenlang tegen een laag zelfbeeld onder jongeren van over de hele wereld en wil hen wapenen tegen de onrealistische schoonheidsidealen van vandaag. Om de concrete impact van sociale-media-gebruik op Belgische jongeren in kaart te brengen, voerde het Dove Self-Esteem Project recent een enquête uit bij kinderen tussen tien en vijftien jaar. Hoe erg is de druk die ze voelen en wat zijn de gevolgen hiervan?
De opvallendste resultaten
1. Het zelfbeeld van jonge meisjes is fragiel
Hoe ouder ze worden of hoe meer tijd ze op sociale media doorbrengen, hoe lager het wordt. Drie op vier jonge meisjes van tien jaar houden van hun spiegelbeeld, terwijl er dat bij meisjes van dertien jaar nog maar een op drie zijn. Van de meisjes die meer dan twee uur per dag doorbrengen op sociale media, vindt maar liefst 63% (!) zichzelf lelijk.
2. Jezelf mooi vinden online lijkt niet echt makkelijk
Een meisje maakt gemiddeld 8,5 selfies voor ze er eentje goed genoeg vindt om te delen. Waar in de lagere school nog twee op vijf meisjes een onbewerkte foto van zichzelf op sociale media durft te delen, zakt dat in het middelbaar naar minder dan de helft.
3. Wie filters gebruikt, heeft vaker een laag zelfbeeld
60% van de meisjes ouder dan dertien gebruiken een filter: ze lijken leuk en zijn algemeen gangbaar, maar ze hebben ook duidelijke gevolgen: van wie geen filter gebruikt heeft een op twee voldoende zelfvertrouwen om zich niks aan te trekken van wat anderen van ze vinden. Bij wie wél filters gebruikt, tellen we maar een op vier zelfzekere meisjes.