scrollTop top

Pijnlijke gewrichten op koude dagen door vitaminetekort 

Pijnlijke gewrichten op koude dagen door vitaminetekort 

De herfst- en winterperiode zijn in aantocht en daarbij ook het gure weer en de grijze dagen. Omdat we de zon minder zien, zullen we ook minder vitamine D opnemen. Een koude dag kan je al eens doen grijpen naar een ongezonde snack, om jezelf een goed gevoel te geven. Maar ook in de koudere maanden is het belangrijk om gezond te leven. Zeker voor wie last heeft van gewrichtspijn of ontstekingen. We leggen je uit hoe je de pijn verzacht en hoe je extra  vitamines opneemt in de herfst.

Koude dagen en gewrichtspijn

Veel mensen beweren dat ze het ‘voelen aan hun gewrichten’ wanneer er regen of een weersverandering op komst is. Wanneer het dan effectief kouder is, worden ook vaker pijnklachten gemeten. Wetenschappers onderzoeken nog steeds of er een relatie bestaat tussen de weersomstandigheden en de klachten, maar pijn is natuurlijk moeilijk te meten. Wel schrijven ze het fenomeen toe aan het feit dat mensen meer focussen op de pijn als het weer niet mee zit. Ook psychologisch is er heel wat aan de hand. Koud en miezerig weer zorgt vaker voor depressieklachten, waardoor de patiënt ook negatiever denkt over zijn of haar pijnsymptomen. Maar koude kan ook lastig zijn voor mensen met spier- of gewrichtspijn aangezien het bloed dan minder goed doorstroomt, wat stijfheid (en een pijngevoel) kan veroorzaken.

Warm of koud houden?

Wie meer pijn ervaart tijdens een koude dag, wordt aangeraden om een warmtekompres te gebruiken. Ook verzachtende crèmes of gels kunnen helpen. Een aangename warmte verspreidt zich rond de spieren en gewrichten en zal stijfheid en pijnklachten verminderen. Ook een sessie in een infraroodcabine kan de pijn verzachten en maakt de gewrichten opnieuw soepel. Let wel op, wie een ontsteking aan de gewrichten heeft (rood, gezwollen… raadpleeg een arts!), moet warmte vermijden en kan ijspakketten opleggen om de pijn te verminderen.

Belangrijke vitamines tijdens de herfst

Ongezonde, snelle maaltijden of feel good snacks kunnen aanlokkelijk lijken als het wat frisser wordt, maar zullen op lange termijn alleen maar leiden tot futloosheid en gezondheidsklachten. Dit is dus ook nefast voor je gewrichtspijn. Probeer de slechte suikers te laten liggen en eet voldoende fruit en groenten. De vitamine C in citrusvruchten of kiwi’s helpt je weerstand te verhogen en voorkomt dus pijnlijke infecties of ontstekingen rond de gewrichten. Genoeg vitamine C versnelt ook de genezing van wonden en infecties.

We vermeldden al dat het tekort aan zon een nefast effect heeft op onze vitamine-opname. Vitamine D helpt namelijk bij het versterken van de spieren en botten, een tekort kan dus opnieuw leiden tot pijnklachten. Neem extra supplementen of eet genoeg fruit, groenten of kies voor margarine zoals Becel ProActiv met toegevoegde vitamine D. Niet alleen bevat het extra vitamines, de onverzadigde vetten en plantensterolen zijn goed voor de gezondheid van je hart. In combinatie met een gezonde levensstijl en genoeg beweging kunnen plantensterolen het cholesterolgehalte in je bloed verminderen. Een gezond hart en een goede doorstroming van het bloed zorgen op hun beurt dan weer voor minder pijnklachten. Je lichaam is beter doorbloed en alle nodige gezonde voedingsstoffen bereiken je spieren en gewrichten om opnieuw soepel te bewegen.

Disclaimer: Becel ProActiv is bedoeld voor personen die een verhoogd cholesterolgehalte willen verlagen door middel van levensstijl- en voedingsveranderingen. Een dagelijkse consumptie van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het LDL-cholesterolgehalte verlagen met 7-10% in 2 tot 3 weken. Het is aangetoond dat dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    193.696.241
  • Aantal
    doden
    4.153.834
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.113.465
  • Aantal
    doden
    25.220

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!