scrollTop top

Re-anxiety: hoe omgaan met de angst om terug te keren in de samenleving?

Re-anxiety: hoe omgaan met de angst om terug te keren in de samenleving?

In stroomversnelling mogen we plots weer terrassen, met tien mensen afspreken in de buitenlucht, naar de kapper en shoppen zonder te reserveren. Maar niet iedereen is er klaar voor om zomaar  opnieuw de draad op te pikken van wat ons een dik jaar ontnomen werd. Re-anxiety heet het, de angst om ‘het normale leven te hervatten’.

De ‘lockdowngenieters’

Een goed jaar geleden kregen ze er ons moeilijk in, nu mogen of liever moeten we er weer uit, uit de lockdown. Voor de een kan het nu niet snel genoeg gaan en zijn terrasjes à volonté het nieuwe normaal. Zelfs de regen houdt hen niet tegen. Anderen schieten in een kramp bij het idee dat het allemaal weer herbegint. Het zijn zij die – stiekem of openlijk – genoten van de lockdown, en van het hele ‘niets moet nog’-gevoel. Die ‘lockdowngenieters’ waren voor het coronatijdperk vaak – bewust of niet – chronisch overprikkeld. Ze sleepten zich naar feestjes of sociale gebeurtenissen, omdat het zo hoort op zaterdagavond, of omdat ze zich verplicht voelden. Het hoeft voor hen niet allemaal zo uitbundig of ‘wauw’ te zijn. Door deze crisis voelden velen een drang naar een rustiger en minder gevuld leven. Voor hen kan de stap terug naar het ‘gewone’, hectische leven, dan ook beangstigend zijn. 

Hoe kan je re-anxiety aanpakken? 

“Onze hersenen houden niet van verandering”, zegt de Amerikaanse psychiater en neurowetenschapper Judson Brewer, auteur van ‘Unwinding Anxiety: New Science Shows How to Break the Cycles of Worry and Fear to Heal Your Mind’. Eerst moesten we ons gezamenlijk omscholen tot thuiswerkers, nu mogen we stilaan terugkeren naar kantoor. Het was afkicken van handen en kussen geven, en we mochten bijna niemand zien. Geleidelijk aan wordt meer sociaal contact opnieuw toegelaten. Hierbij kan angst ontstaan, hoe moeten we dit veilig aanpakken, hoe kunnen we weer in het ‘normale leven’ stappen? We hebben nood aan strategieën om met die angst om te gaan. Deze tips kunnen je hierbij helpen:

1. Stel je de vraag: wat vond ik zo fijn aan de lockdown? 

Waren het de vogels die je kon horen fluiten, of de rust op straat? Of was het het gezellig samenzijn met het gezin dat je ‘warm hield’, je dagelijkse wandeling, of het feit dat je niet ‘moest’ afspreken om iets te gaan drinken met vrienden ‘s avonds? Eens je dat hebt bepaald, weet je wat je gelukkig maakt. Investeer daar meer in. 

2. Geef je grenzen aan

Een beetje in het verlengde van het vorige: wil jij liever nog wat wachten om met iemand af te spreken tot er meer mensen gevaccineerd zijn? Spreek je liever nog niet met 10 mensen tegelijk af of werk je nog even liever van thuis uit? Geef dat dan aan, zorg dat je je comfortabel voelt bij elke nieuwe stap. 

3. Keep your brain calm 

“Het brein is niet gemaakt om continue te scannen op bedreigingen”, laat Brewer weten. Stel je brein gerust dat je veilig bent en dat wat georganiseerd wordt, coronaproof verloopt. Probeer dus op een veilige, maar ontspannen manier te genieten van je eerste terrasje of shopnamiddag.

4. Laat je leven niet meer zo hectisch worden

Voor veel mensen was het leven voor Covid duidelijk te druk. Richt je leven opnieuw in: bedenk wat je er allemaal in wil stoppen. In welke vrienden steek je nog energie? Welke hobby’s kies je? Zo leid je een bewust, rustiger en gelukkiger leven, gebaseerd op je eigen keuzes.

Bron: The Wall Street Journal

Lees ook:

Lifeskill: zo ontstress je in minder dan een minuut
SOS stress: wat is een paniekaanval en hoe ga je er het beste mee om


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    231.518.946
  • Aantal
    doden
    4.745.290
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.233.723
  • Aantal
    doden
    25.554

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!