Ubiquinol en sport: de voordelen van Ubiquinol voor atleten

Heel wat sporters proberen op natuurlijke wijze hun sportprestaties te verbeteren. Velen doen dit door magnesiumpillen in te nemen en op hun voeding te letten. Anderen gaan daar een stap verder in: ze eten koolhydraatrijke voeding vlak voor een belangrijke wedstrijd of inspanning, schrappen bepaalde voedingsmiddelen volledig uit hun dieet, bannen alcohol, huren een personal trainer in, kopen aangepaste en gestroomlijnde kleding en gaan op hoogtestage om het zuurstofgehalte in hun bloed op te krikken.

Het is algemeen bekend dat topsporters hun hele leven in het teken zetten van hun sport, en daar horen nu eenmaal opofferingen bij. Niet iedereen heeft echter de tijd, het geld of de energie voor deze opofferingen, vooral wanneer het om amateursporters gaat. Toch kunnen ook zij hun sportprestaties aanzienlijk verbeteren zonder meteen hopen geld uit te moeten geven. Hoe dat kan? Door voedingssupplementen, en meer bepaald voedingssupplementen rijk aan Ubiquinol!

Ubiquinol: wat is het?

Ubiquinol stamt af van het co-enzym Q10, een enzym dat van nature in ons lichaam aanwezig is en twee verschijningsvormen kent: Ubiquinone, de geoxideerde vorm van Q10, en Ubiquinol, de gereduceerde, actieve variant van het co-enzym. Beide vormen komen voor in al onze lichaamscellen, meer specifiek in onze mitochondriën. Daar vervullen zowel Ubiquinone als Ubiquinol een belangrijke taak binnen het energieproductieproces.

Eerst en vooral wordt Ubiquinone omgezet naar Ubiquinol door middel van het enzym diaphorase. Vervolgens zorgt Ubiquinol ervoor dat elektronen stapsgewijs een reactie aangaan met zuurstof. Uiteindelijk ontstaat hierdoor adenosinetrifosfaat, beter bekend als ATP. Dit is de belangrijkste energieleverancier van ons lichaam. Eens Ubiquinol zijn taak heeft vervuld, wordt de stof opnieuw omgezet naar de geoxideerde, ‘inactieve’ variant: Ubiquinone.

Het co-enzym Q10 zorgt er dus eigenlijk mee voor dat al onze cellen, weefsels en organen voorzien worden van energie, en dat ze bijgevolg optimaal kunnen functioneren.

Wat heeft Ubiquinol te maken met betere sportprestaties?

Het verband tussen Ubiquinol en betere sportprestaties is waarschijnlijk niet ver te zoeken. Ubiquinol is een belangrijke energieleverancier voor al onze cellen, en wat hebben onze spieren nodig om optimaal te kunnen functioneren? Inderdaad, energie. Bij een tekort verloopt onze celvernieuwing minder vlot, waardoor onze spieren en organen niet meer naar behoren kunnen werken.

Dat is echter nog niet alles: een energietekort zorgt er ook voor dat ons lichaam gevoeliger wordt voor blessures, onze spieren zich trager en moeilijker kunnen herstellen na een sportprestatie, er sneller verzuring optreedt en ons uithoudingsvermogen afneemt. Dit zijn allemaal negatieve bijwerkingen die sporters absoluut willen vermijden. Door ons Q10-niveau op peil te houden, kunnen al deze negatieve bijwerkingen van een energietekort voorkomen worden, én worden er automatisch betere sportprestaties geboekt, omdat onze spieren meer energie krijgen.

Het vermijden van een Ubiquinol-tekort bij sporters is echter makkelijker gezegd dan gedaan, omdat intensieve sporters sowieso meer energie verbruiken dan mensen die niet of amper aan sport doen. Een sneller energieverbruik houdt ook in dat het Ubiquinol-gehalte in ons lichaam sneller uitgeput raakt. Het risico op een tekort is dus extra groot bij sporters, en dat terwijl zij degenen zijn die net meer nood aan Ubiquinol hebben.

Bovendien neemt het Ubiquinol-gehalte in ons lichaam automatisch af naarmate we ouder worden. Vooral vanaf ons dertigste levensjaar beginnen we minder diaphorase aan te maken, waardoor het moeilijker wordt om het inactieve Ubiquinone om te zetten naar het actieve Ubiquinol. Bij sporters ouder dan dertig is het risico op een tekort dus nog groter.

Hoe kan je je Ubiquinol-inname verhogen?

Gelukkig bestaan er verschillende manieren om je Ubiquinol-gehalte op te krikken. Eerst en vooral is Ubiquinol aanwezig in bepaalde voedingsmiddelen, weliswaar in zeer kleine hoeveelheden. Door bijvoorbeeld spinazie, rood vlees, kip, broccoli of pinda’s te eten, kan je je Ubiquinol-gehalte al een klein beetje opkrikken. Enkel en alleen je Ubiquinol-inname verhogen door je voeding aan te passen, volstaat echter niet, omdat de hoeveelheden Ubiquinol aanwezig in onze voeding zo klein zijn dat de positieve uitwerkingen vrij gering zullen blijven.

Daarom is het beter om je Ubiquinol-gehalte aan te vullen door middel van voedingssupplementen die rijk zijn aan Ubiquinol. Deze supplementen bevatten veel hogere concentraties Ubiquinol dan de concentraties die je in onze voeding kan terugvinden. Even ter vergelijking: de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid schommelt tussen de 50 à 200 mg Ubiquinol. Een inname van zo’n 100 mg kan al voor een duidelijke energieboost zorgen. Om 100 mg Ubiquinol binnen te krijgen, zou je 60 avocado’s, 3,50 kg biefstuk of 120 blikjes sardines moeten eten, terwijl je dezelfde hoeveelheid ook kan binnenkrijgen door een paar voedingssupplementen in te nemen.

In de apotheek, sportwinkels of voedingsspeciaalzaken vind je zowel voedingssupplementen met Ubiquinone als voedingssupplementen met Ubiquinol. Hoewel beide varianten van het co-enzym Q10 positieve uitwerkingen hebben op ons lichaam, is het beter om onmiddellijk voor voedingssupplementen met Ubiquinol te kiezen. Op die manier kan je lichaam direct Ubiquinol innemen, en hoeft Ubiquinone niet meer worden omgezet naar Ubiquinol, iets wat sowieso moeilijker gaat naarmate we ouder worden. Aan te raden voedingssupplementen die rijk zijn aan Ubiquinol en voor betere sportprestaties zorgen, zijn Ubiquinol van Hiddit en Nutriquinol 100 mg van Nutrisan. Eén supplement bevat ongeveer 100 mg, wat overeenkomt met de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Zeker voor sporters kan het innemen van hogere concentraties geen kwaad, maar dit bespreek je best eerst even met je sportarts. Geen nood trouwens, Ubiquinol is geen verboden middel en kan zeker niet als doping beschouwd worden.