Ubiquinol: wat is het, werking, gezondheidsvoordelen en hoe tekort voorkomen

ubiquinol-wat-werking-gezondheidsvoordelen-hoe-tekort-voorkomen

Het menselijk lichaam werkt eigenlijk een beetje zoals een goed geoliede machine: voor een optimale werking moeten de verschillende onderdelen perfect op elkaar afgestemd zijn. Zo werken onze spieren, stofwisseling, bloedsomloop en hersenen bijvoorbeeld allemaal nauw samen.

Natuurlijk hebben al die verschillende onderdelen nood aan energie om optimaal te kunnen functioneren. Binnen het menselijk lichaam wordt die rol voor een deel op zich genomen door de stof Ubiquinol. Wellicht heb je nog nooit van Ubiquinol gehoord, maar deze actieve vorm van co-enzym Q10 speelt wel een rol in de energietoevoer naar al onze cellen. Hoog tijd dus om Ubiquinol even onder de loep te nemen: wat is het precies, hoe werkt het, welke voordelen biedt het voor je gezondheid en wat zijn de mogelijke gevolgen van een tekort?

Wat is Ubiquinol?

Ubiquinol is een vitamine-achtige stof die van nature aanwezig is in alle cellen in ons lichaam. De stof stamt af van het co-enzym Q10, een enzym dat eigenlijk in twee verschillende vormen voorkomt. Zo heb je aan de ene kant Ubiquinone, de geoxideerde vorm van Q10. Aan de andere kant heb je Ubiquinol, de gereduceerde, actieve vorm van Q10. Ons lichaam heeft het meest nood aan Ubiquinol. Maar liefst 95% van alle Q10 die zich in ons bloed bevindt, komt voor in deze vorm. Bovendien moet alle Ubiquinone die in ons lichaam terechtkomt (bijvoorbeeld door voeding of een supplement) altijd eerst nog worden omgezet naar Ubiquinol.

De verschillende gezondheidsvoordelen van Ubiquinol

Zoals eerder al aangehaald, speelt Ubiquinol een cruciale rol in de energietoevoer naar al onze lichaamscellen. Dat is echter nog niet alles. Ubiquinol beschermt ook onze bloedvetten en cellen tegen oxidatie, helpt hartfalen te voorkomen, voorkomt veroudering, en zorgt ze ervoor dat we betere sportprestaties kunnen realiseren. Maar hoe gaat dit nu precies allemaal in zijn werk? 

Ubiquinol verzekert energietoevoer naar onze cellen

Ubiquinol is aanwezig in het binnenste membraan van de mitochondriën van onze cellen. Daar zorgt de stof ervoor dat elektronen stapsgewijs gecombineerd worden met zuurstof. Daarbij wordt geleidelijk aan adenosinetrifosfaat gevormd, beter bekend als ATP. Dat is de belangrijkste energieleverancier van ons lichaam. Dankzij de energie die door Ubiquinol in al onze cellen wordt geproduceerd, is ons lichaam in staat om optimaal te functioneren.

Deze functie van Ubiquinol komt ook aan bod in onderstaande video:

Als antioxidant beschermt Ubiquinol cellen tegen oxidatieve stress

Oxidatieve stress ontstaat wanneer er zich te veel vrije radicalen in ons lichaam bevinden. Dat kan zowel een gevolg zijn van bepaalde stofwisselingsprocessen als van omgevingsfactoren zoals ongezonde voeding, alcohol of vervuilde lucht. Deze vrije radicalen vallen gezonde lichaamscellen aan, waardoor ze beschadigd raken en niet meer optimaal kunnen functioneren. Ubiquinol helpt hier een stokje voor te steken. Ubiquinol kan immers optreden als antioxidant. Zo vormt Ubiquinol, samen met andere antioxidanten, een soort van beschermingsmechanisme om de negatieve gevolgen van oxidatieve stress af te weren.

Ubiquinol voor een gezond hart en tegen hartfalen

Al onze cellen hebben nood aan energie om goed te functioneren, en dat geldt voor onze hartspier des te meer. Onderzoek toont namelijk aan dat het spierweefsel rondom ons hart veel hogere concentraties aan Q10 nodig heeft dan andere cellen in ons lichaam. Door je Ubiquinol-niveau op peil te houden, houd je je hart gezond en verlaag je dus het risico op hartfalen.

Belang van Ubiquinol bij sportprestaties

Dat we betere sportprestaties kunnen realiseren wanneer we meer energie hebben, is vanzelfsprekend. Bovendien zorgt de energie aangeleverd door Ubiquinol er ook voor dat onze cellen zich sneller vernieuwen, waardoor onze spieren sneller kunnen recupereren na een sportprestatie.

Een eventueel energietekort zorgt er namelijk voor dat ons lichaam gevoeliger is voor blessures, ons uithoudingsvermogen daalt, we sneller last krijgen van verzuring en onze spieren zich moeilijker kunnen herstellen.

Hoe ontstaat een tekort?

Het Ubiquinol-niveau in je lichaam op peil houden is zeker nuttig, omdat een tekort nadelige gevolgen kan hebben.

Mogelijk gevolgen van een tekort zijn:

  • Minder energie
  • Groter risico op hartfalen
  • Minder bescherming tegen oxidatieve stress
  • Minder goede sportprestaties

Vooral in bepaalde omstandigheden stijgt het risico op een tekort. Eerst en vooral oefent onze leeftijd een grote invloed uit op ons Ubiquinol-gehalte. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de Ubiquinol-concentratie vanaf ons dertigste levensjaar sterk begint af te nemen, en dat het omzetten van Ubiquinone naar Ubiquinol vanaf dan steeds moeilijker verloopt.

Naast leeftijd zijn er echter nog een aantal risicofactoren. Die hangen vaak samen met onze leefgewoontes. Zo groeit het risico op een tekort wanneer we intensief sporten, omdat ons lichaam dan meer Ubiquinol nodig heeft. Daarnaast doen ook ongezonde voedingsgewoontes het risico stijgen, omdat we dan te weinig voeding binnenkrijgen die rijk is aan (bouwstenen van) Ubiquinol. Ook stress, roken of het innemen van bepaalde geneesmiddelen (bijvoorbeeld statines) verhogen de kans op een Ubiquinol-tekort.

De hoeveelheid Ubiquinol die je nodig hebt, hangt dus sterk af van persoon tot persoon, en van je leefgewoontes. Sommige mensen hebben simpelweg meer nood aan Ubiquinol dan andere. Een ideale dosering bestaat dus niet, al gaan clinici er wel van uit dat het menselijk lichaam zo’n 50 tot 200 mg per dag nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Een dagelijkse inname van zo’n 100 mg per dag zou zelfs voor een ware energieboost zorgen.

Hoe kan je een tekort voorkomen en aanvullen?

Een tekort aan Ubiquinol kan gelukkig vrij eenvoudig worden opgevangen door het innemen van voedingssupplementen of capsules die rijk zijn aan Ubiquinol.

Alternatief kan je er ook voor kiezen je eetpatroon aan te passen en op zoek te gaan naar voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan Q10, maar de hoeveelheden die in deze voedingsmiddelen voorkomen, zijn veel lager dan wanneer je een voedingssupplement zou innemen.

Even ter vergelijking: om 100 mg Q10 binnen te krijgen via je voeding, zou je 3,40 kg rood vlees naar binnen moeten werken, terwijl je diezelfde hoeveelheid Q10 makkelijk kan binnenkrijgen door een voedingssupplement in te nemen.

Het is dus sneller en makkelijker om voedingssupplementen met Ubiquinol in te nemen. Aan te raden producten zijn voedingssupplementen waarbij ‘KANEKA’ op de verpakking vermeld staat. KANEKA is namelijk gerenommeerde producent van bio-identiek Ubiquinol. Merken zoals Pharma NordTrenkerNutrisanTherasienceHiddit en Pileje zijn bijvoorbeeld aan te raden.