Vroegtijdige veroudering voorkomen met Ubiquinol-Q10

Er bestaan enkele tips om vroegtijdige veroudering te voorkomen.
© istock

We kunnen de klok niet stoppen. Verouderen, en de fysieke veranderingen die daarmee gepaard gaan, is onvermijdelijk. Gelukkig bestaan er wel manieren om vroegtijdige veroudering te voorkomen.

Het tempo waaraan je veroudert verschilt van persoon tot persoon: 30% is genetisch bepaald door je (groot)ouders; de andere 70% hangt af van je levensstijl. Ofwel: door gezond en evenwichtig te eten, op regelmatige basis te bewegen, niet te roken en zonnecrème te smeren, kun je het verouderingsproces ietwat vertragen.

Daarnaast heeft ook de stof Ubiquinol-Q10 een positief effect op het tempo van het verouderingsproces. De meesten hebben de term Q10 wel al eens horen vallen, maar weten niet wat het precies is. Tijd om de feiten op een rijtje te zetten.

Middel tegen vroegtijdige veroudering: wat is Q10?

Het co-enzym Q10 (CoQ10) is een vitamine-achtige stof die door je lichaam geproduceerd wordt, maar ook in bepaalde voedingsmiddelen aanwezig is. Volkorenproducten, noten, groene groenten, gevogelte, vette vis en plantaardige oliën zijn voorbeelden van voedingsmiddelen die rijk zijn aan Q10. CoQ10 vind je terug in al je lichaamscellen en heeft twee belangrijke functies.

Energie

Eerst en vooral speelt Q10 een sleutelrol bij de energieproductie in de mitochondriën van onze cellen. Mitochondriën kunnen vergeleken worden met ‘energiefabriekjes’. In de mitochondriën van je cellen vindt constant energieomzetting plaats. Wie te weinig Q10 in zijn lichaam heeft, produceert te weinig energie waardoor je spieren en organen niet optimaal kunnen functioneren. Hierdoor neemt het risico op blessures en zelfs hartfalen toe.

Antioxidant

Daarnaast is het co-enzym Q10 ook een antioxidant, een stof die je lichaam beschermt tegen schadelijke stoffen. Die schadelijke stoffen worden ook vrije radicalen genoemd en kunnen schade aanrichten aan je DNA-materiaal en celmembranen. Vrije radicalen komen onder andere vrij bij uv-straling en vervuiling. Iedereen wordt er dus onvermijdelijk mee geconfronteerd.

Vrije radicalen kunnen je cellen afbreken waardoor je huid er minder stevig gaat uitzien. Je huidcellen beschikken dan over te weinig energie om collageen en elastine aan te maken, twee stoffen die verantwoordelijk zijn voor de structuur en stevigheid van de huid. Als er te weinig collageen en elastine aanwezig is in je huid, wordt het bindweefsel minder stabiel en kunnen er fijne lijntjes of rimpels ontstaan.

Antioxidanten, zoals CoQ10, maken vrije radicalen onschadelijk. Hoe meer antioxidanten je in je lichaam hebt, hoe minder vrije radicalen en hoe minder schade aan je cellen. Dat verklaart waarom het co-enzym Q10 in praktisch alle verzorgingsproducten aanwezig is.

Wat is Ubiquinol?

Het co-enzym Q10 komt in twee vormen voor: Ubiquinol en Ubiquinone.

  • Ubiquinol is de gereduceerde, actieve variant van het co-enzym Q10. Het is in die vorm dat CoQ10 van nature voorkomt in je lichaam.
  • Ubiquinone is de geoxideerde, inactieve variant van het co-enzym Q10.

Om energie te kunnen produceren, moet je lichaam de inactieve Ubiquinone altijd eerst omzetten naar de actieve versie, Ubiquinol. Pas dan kan er energie geproduceerd worden.

Het mag duidelijk zijn dat de aanwezigheid van het co-enzym Q10 belangrijk is voor je energielevel en je huid. Twee zaken die negatief beïnvloed worden door het verouderingsproces. Zou dat iets te maken hebben met de hoeveelheid Q10 die je lichaam aanmaakt?

Relatie tussen Ubiquinol en vroegtijdige veroudering

Dat klopt. Als 20-jarige maakt je lichaam automatisch voldoende Ubiquinol aan. De concentratie van Ubiquinol neemt af naarmate je ouder wordt. Er bestaat dus een duidelijke relatie tussen Ubiquinol en leeftijd. Uit onderzoek is gebleken dat het Ubiquinol-niveau in je lichaam al vanaf je dertigste begint te dalen. Heb jij een tekort? Test het hier!

Vroegtijdige veroudering voorkomen = Ubiquinol-Q10 tekort opvangen

Hoe ouder je wordt, hoe minder CoQ10 je lichaam aanmaakt. Iedereen ontwikkelt dus vroeg of laat een Q10-tekort. Let op: het heeft weinig zin om plots veel meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan Q10 te gaan eten. De hoeveelheid Q10 die je uit voeding haalt is sowieso te klein om een zichtbaar effect op de totale hoeveelheid in je lichaam te hebben.

Je kunt je hoeveelheid Q10 wel aanvullen door een voedingssupplement rijk aan Q10 te nemen. Kies in dat geval voor een supplement op basis van Ubiquinol: met die vorm van Q10 kan onmiddellijk aan de slag. Ubiquinone, de andere vorm, moet eerst nog omgezet worden naar ubiquinol.

De Japanse fabrikant Kaneka staat erom bekend kwalitatieve, bio-identieke Ubiquinol-Q10 te maken. Onder andere Pharma Nord, Trenker, Nutrisan, Therasience, Hiddit en Pileje gebruiken Ubiquinol-Q10 van Kaneka in hun producten.

Merk op dat je nooit een teveel van deze stof kunt hebben. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Andere oorzaken tekort Q10

Naast leeftijd zijn er nog andere factoren die een Q10-tekort kunnen veroorzaken. Een aanvulling met Ubiquinol-Q10 is ook aangewezen in de volgende situaties:

  • Heb je een stressvol leven? Dan is de kans groot dat de natuurlijke productie van Q10 in je lichaam verstoord is, met een futloos en vermoeid gevoel als gevolg. Ubiquinol-Q10 zorgt ervoor dat je toch aan de hoeveelheid Q10 komt om optimaal te functioneren.
  • Lever je op regelmatige basis een intensieve, fysieke inspanning? Dan loop je een verhoogd risico om een tekort een CoQ10 te hebben. Je spieren zullen minder goed functioneren en nadien minder snel herstellen. Hierdoor word je veel vatbaarder voor blessures. Met een voedingssupplement met Ubiquinol-Q10 vul je je voorraad voldoende aan zodat je zonder zorgen kunt sporten.
  • Neem je een van de volgende medicijnen: antipsychotica, bloeddrukverlagers, tricyclische antidepressiva of cholesterolverlagers? Die geneesmiddelen onderdrukken de natuurlijke productie van Q10.