Welk eten is goed voor je lever?

welk-eten-goed-voor-je-lever.jpg

Je lever is ontzettend belangrijk voor de gezondheid van heel je lichaam. Door de gemiddelde moderne levensstijl wordt dit orgaan echter zwaar belast. In dit artikel hebben we daarom 10 voedingsmiddelen op een rij gezet die je lever ondersteunen.

Waarom is een gezonde lever zo belangrijk?

Je lever is cruciaal voor je gezondheid, omdat het een grote rol speelt bij het afbreken van afvalstoffen. Daarnaast is je lever ook belangrijk voor:

  • Het produceren van gal, wat nodig is voor een betere opname van vetten in je darm.
  • Het produceren van eiwitten voor cholesterol, rode bloedcellen en afweerstoffen.
  • Het produceren van enzymen die noodzakelijk zijn voor een gezonde hormoonbalans.
  • Het stabiliseren van je bloedsuikerspiegel.
  • Het opslaan van vitamines en mineralen.

1: Grapefruit

Grapefruit bevat antioxidanten die helpen om je lever te beschermen tegen ontstekingen en tegen schade aan de cellen. Onderzoek heeft aangetoond dat deze antioxidanten zelfs kunnen helpen bij het voorkomen van leverfibrose. Dit is een leveraandoening waarbij overmatig weefsel zich ophoopt in je lever.

2: Avocado

Avocado’s ondersteunen je lever bij de aanmaak van glutathion, een antioxidant met een grote ontgiftende werking. Glutathion bindt schadelijke stoffen aan zich, die vervolgens je lichaam verlaten via je gal.

3: Knoflook

Knoflook ondersteunt je lever bij het aanmaken van enzymen die nodig zijn voor het verwijderen van afvalstoffen. Het stofje allicine dat in knoflook te vinden is helpt onder andere om kwik en bepaalde kunstmatige toevoegingen die we binnenkrijgen via ons eten te verwijderen.

4: Groene bladgroentes

Groene bladgroentes helpen bij het schoonmaken van je lever. Ze zijn namelijk effectief bij het neutraliseren van verschillende schadelijke stoffen, waaronder metalen en pesticiden. Waterige bladgroentes (zoals spinazie) kun je goed combineren in een groene smoothie.

5: Appels

Appels bevatten krachtige antioxidanten die helpen om je lever te beschermen tegen ontstekingen. Ook bevatten appels pectine. Dit is een vezel die helpt bij het verwijderen van gifstoffen.

6: Groene thee

Groene thee is enorm gezond, ook voor je lever. Tijdens een Japans onderzoek werden de bloedwaardes van proefpersonen bekeken op stoffen die een indicatie geven van de levergezondheid. Het drinken van groene thee bleek hierbij voor verbetering te zorgen.

7: Eieren

Eieren zijn een perfecte bron van hoogwaardige eiwitten. Ze bevatten namelijk alle essentiële aminozuren. Daarnaast zit er ook choline in eieren. Deze stoffen zijn nodig voor de ontgiftende functie van je lever.

8: Olijfolie

Koudgeperste olijfolie is rijk aan ontstekingsremmende stoffen. Deze stoffen helpen om je lever te beschermen tegen ontstekingen en bij het tegengaan van oxidatieve stress.

9: Rode bieten(sap)

Uit onderzoek met ratten blijkt dat rode bietensap bij deze dieren helpt bij het verminderen van oxidatieve schade en ontstekingen aan de lever. Ook stimuleert het de aanmaak van ontgiftende enzymen in je lichaam. Het is aannemelijk dat hele rode bieten een vergelijkbaar effect hebben als het sap.

10: Noten

Ook noten dragen bij aan een gezonde lever. Uit diverse onderzoeken blijkt namelijk dat ze helpen bij het verkleinen van het risico op niet-alcoholische leververvetting en dat ze helpen om de aanmaak van leverenzymen bij patiënten met deze aandoening te verbeteren.

Zorg voor je lever

Zoals je hebt kunnen lezen, is je lever ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Zorg daarom goed voor dit orgaan. Bijvoorbeeld door regelmatig knoflook, grapefruit, groene bladgroentes en appels te eten.

Daarnaast is het ook belangrijk om je lever niet onnodig extra te belasten. Dit doe je door (overmatige) consumptie van suiker, gefrituurd eten en sterk bewerkt eten met ongezonde toevoegingen te vermijden. Ook een gezond gewicht is belangrijk om je lever in goede conditie te houden.

Bronnen: Imai K, Nakachi K, BMJ, 1995. Domitrović R, Potočnjak I, Arch Toxicol, 2016. Madrigal-Santillán E, Madrigal-Bujaidar E, Álvarez-González I, Sumaya-Martínez MT, Gutiérrez-Salinas J, Bautista M, Morales-González Á, García-Luna y González-Rubio M, Aguilar-Faisal JL, Morales-González JA, World J Gastroenterol, 2014. Kujawska M, Ignatowicz E, Murias M, Ewertowska M, Mikołajczyk K, Jodynis-Liebert J, Szaefer H, Krajka-Kuźniak V, Ignatowicz E, Adamska T, Baer-Dubowska W, Phytother Res, 2014. Han JM, Jo AN, Lee SM, Bae HS, Jun DW, Cho YK, Suk KT, Yoon JH, Ahn SB, Cho YJ, Kim SW, Jang EC, J Gastroenterol Hepatol, 2014. Gupta V, Mah XJ, Garcia MC, Antonypillai C, van der Poorten D, World J Gastroenterol, 2015.