7 maatregelen die je kan nemen om vaginale infecties te voorkomen

7-maatregelen-die-je-kan-nemen-om-vaginale-infecties-te-voorkomen.jpg

Heb je wel eens last gehad van een vaginale infectie? Dan hoeven we je vast niet uit te leggen hoe vervelend dit is. Het goede nieuws is dat er verschillende manieren zijn om zo’n infectie te voorkomen. Wij hebben 7 effectieve maatregelen voor je op een rij gezet.

1: Gebruik alleen water

Je vagina heeft een eigen flora: een complex systeem van allerlei bacteriën. De balans van deze flora is van groot belang om infecties te voorkomen.

Zeep en douchegel kunnen de flora van je vagina flink verstoren. Gebruiken bij het wassen daarom alleen water. Het is niet nodig om de binnenkant van je vagina te wassen, deze beschikt namelijk over een zelfreinigend mechanisme.

2: Voorzichtig met suiker

Eet je veel suiker? Dan heb je een hoger risico op het krijgen van overgewicht, insulineresistentie, diabetes en hart- en vaatziektes. Ook de kans op allerlei ontstekingen en infecties neemt toe als je suikerrijk eet (bacteriën leven op suiker). Wees daarom voorzichtig met suiker.

Eet ook niet te veel producten die in je lichaam grotendeels hetzelfde effect hebben als suiker. Denk hierbij aan wit brood, witte pasta en alle andere producten van geraffineerd tarwemeel.

3: Sterke weerstand

Hoe sterker je weerstand is, hoe minder kans virussen, schimmels en bacteriën krijgen in heel je lichaam, inclusief je vagina. Zorg daarom voor een sterke weerstand door:

  • Voedingsstoftekorten te voorkomen
  • Veel vitamine C en vitamine E te eten
  • Dagelijks voldoende te bewegen
  • Voldoende te slapen
  • Stress zoveel mogelijk te beperken
  • Voldoende te ontspannen

4: Katoenen ondergoed

Synthetisch ondergoed is vaak mooi, maar niet zo fijn voor je vagina. Katoen is een betere keuze. Katoen ventileert namelijk goed, neemt vocht op en helpt om een broeierige omgeving te voorkomen.

5: Geen inlegkruisjes

We willen dus ventilatie en geen broeierige omgeving. Inlegkruisjes zijn daarom een absolute afrader. Ze lijken misschien hygiënisch en fris, maar doordat ze slecht ventileren, zorgen ze juist voor een groter risico op infecties.

Wil je toch graag inlegkruisjes dragen? Kies dan voor inlegkruisjes zonder plastic en met katoen. En verwissel ze regelmatig, 4 uur een inlegkruisje dragen is het maximum. Hetzelfde geldt voor maandverband.

6: Goed afvegen

Verkeerd afvegen na het toiletbezoek vergroot het risico op een vaginale infectie of een blaasontsteking aanzienlijk. Met verkeerd afvegen bedoelen we: van achteren naar voren vegen. Hiermee veeg je namelijk darmbacteriën richting je vagina en blaasbuis. Veeg daarom altijd van voren naar achteren.

7: Een gezonde darmflora

Je darmflora is zeker niet alleen belangrijk voor je darmen en je ontlasting. Je darmflora heeft namelijk effect op je immuunsysteem en het “communiceert” met andere slijmvliezen in ons lichaam. Waaronder die van de vagina. Een gezonde darmflora kan daardoor helpen om ook andere slijmvliezen beter bestand te maken tegen ongewenste indringers.

Toch een vaginale infectie opgelopen? Dit kan je doen

Vaginale infecties zoals bacteriële vaginose of schimmelinfectie zijn over het algemeen vrij onschuldig en gaan in sommige gevallen zelfs vanzelf over. Toch kan een product zoals Multi-Gyn ActiGel (in het geval van bacteriële vaginose) of Multi-Gyn FloraPlus (in het geval van een schimmelinfectie) helpen om de vaginale flora terug in balans te brengen, de symptomen te verlichten en bovenal te voorkomen dat de infectie terugkeert.

Keert de infectie steeds terug, blijven je symptomen aanhouden of heb je tevens andere symptomen zoals pijn tijdens het plassen, pijn in je onderbuik of bloedingen buiten je menstruatie, maak je beter wel een afspraak met je dokter. Ook als je vermoedt dat je een SOA hebt opgelopen, contacteer je het best zo snel mogelijk je huisarts.

http://gezond2.be/bdc075d3-cadf-4a89-a372-8efaf9332e10