8 redenen waarom we te veel eten

8-redenen-waarom-we-te-veel-eten.jpg

Na het avondeten heb je plots weer zo’n trek. Je propt nog vlug dat laatste beetje naar binnen en je voelt je onmiddellijk 20 kilo zwaarder. Het lijkt alsof je lichaam buiten haar voegen barst en je vraagt je af waarom je dat gedaan hebt, herkenbaar? Waarschijnlijk wel. 9 op de 10 vrouwen geeft toe dat ze zich regelmatig overeten, maar hoe komt dat?

1.Kookprogramma’s en reclame

Die kookprogramma’s geven je misschien wel leuke en gezonde ideetjes, je krijgt er honger van. Door naar eten te kijken zullen je speekselklieren meer speeksel produceren. Je lichaam bereidt zich dus voor op eten. Ook de reclame op tv heeft dit effect. Eten wordt op een lekkere manier voorgesteld en dat heeft invloed op onze hersenen.

2.Te grote porties

De kans is groot dat er te veel in je koelkast ligt en je te grote kookpotten gebruikt. Doe het met wat minder en schep minder grote porties op je bord. Wedden dat je toch nog genoeg gegeten zult hebben? De meeste mensen koken steeds te veel. Bewaar daarom altijd de restjes, je kan ze de volgende dag nog gebruiken als gezonde lunch.

3.Koolhydraten

Als je witte rijst, brood en pasta eet heb je binnen de kortste keren weer honger. Ongeacht hoeveel calorieën je al naar binnen hebt gewerkt. Dat komt omdat deze voedingsmiddelen je bloedsuikerspiegel verhogen, nadien heb je dan dubbel zoveel honger. Kies voor volkorenproducten, je zal langer een voldaan gevoel hebben.

4.Je eet te snel en/of je maakt geen tijd voor eten

Je hersenen hebben 20 minuten tijd nodig om te registreren dat je genoeg gegeten hebt. Als je erg snel eet dan heb je al behoorlijk wat calorieën binnen voor je lichaam beseft dat je voldaan bent. Probeer daarom traag te eten en geniet van wat je eet. Zet je tv uit en maak tijd voor je maaltijd. Je zal je veel minder snel overeten.

5.De geur van eten

Eten ruikt lekker, als we etensgeuren ruiken zullen we onmiddellijk zin krijgen om te eten. Je lichaam maakt meer insuline aan en je krijgt instant ‘honger’. Niet aan toegeven dus!

6.Eten om je te ontspannen

Tijdens stressvolle situaties hebben we soms de neiging om ongezond te eten. Comfortfood heet dat dan. Probeer gezonde alternatieven te zoeken voor ongezonde voedingsmiddelen. Heb je zin in een ijsje? Mix dan bevroren bessen en yoghurt in een blender. Het is lekker en gezond.

7.Alcohol

Als je tijdens de maaltijd een paar glazen alcohol drinkt zal je meer eten. Je kan dan minder goed inschatten en beoordelen wanneer je genoeg hebt. Wil je graag een lekker glaasje wijn drinken? Bewaar het dan voor na de maaltijd.

8.Je ziet iemand anders eten

Je kent het waarschijnlijk wel, als je iemand anders ziet eten dan krijg je ook honger. Je hersenen misleiden je want eigenlijk heb je geen honger. Herken dit fenomeen en wees strikt voor jezelf. Heb je echt honger of heb je alleen maar trek?