Aandrangincontinentie

aandrangincontinentie.jpg

Aandrangincontinentie is een veelvoorkomende vorm van incontinentie, ofwel het ongewild verliezen van urine. Deze vorm van aandrangincontinentie gaat gepaard met een plotselinge, hevige aandrang om te plassen die je bijna niet kunt negeren. De klacht komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en ongeveer 10 procent van vrouwen jonger dan 65 jaar oud heeft met deze klacht te maken.

Op deze pagina lees je meer over aandrangincontinentie. Zo lees je welke klachten je ervaart als je te maken hebt met aandrangincontinentie, maar ook hoe het ontstaat, wanneer aangeraden wordt om naar de dokter te gaan met aandrangincontinentie en wat je zelf kunt doen tegen aandrangincontinentie.

De klachten van aandrangincontinentie

Er zijn diverse klachten waar je aandrangincontinentie aan kunt herkennen. De belangrijkste symptomen van deze vervelende klacht, zijn de volgende:

  • Een plotselinge en zeer sterke aandrang om te plassen.
  • Het niet op kunnen houden van de plas.
  • Het ongewenst verliezen van kleine en zelfs grote hoeveelheden urine, nog voor je het toilet bereikt.

Omdat je veel urine kunt verliezen op onverwachte momenten, is aandrangincontinentie erg vervelend en heeft deze vorm van incontinentie zeker invloed op je leven.

Hoe ontstaat aandrangincontinentie?

Als je te maken hebt met aandrangincontinentie, reageert je blaas overgevoelig op kleine hoeveelheden urine in de blaas. Vaak ontstaat het door psychologische factoren, maar het kan ook een gevolg zijn van overmatig alcohol- of koffiegebruik en het gebruik van bepaalde geneesmiddelen. Tot slot kun je ook een overgevoelige blaas krijgen als gevolg van neurologische ziektebeelden of na ingrepen aan de urinewegen, maar dit komt minder vaak voor.

Moet ik naar de dokter met aandrangincontinentie?

Heb je het idee dat je te maken hebt met aandrangincontinentie? Dan kun je het beste even een bezoek brengen aan de dokter. Bij aandrangincontinentie is er namelijk altijd aanvullend onderzoek nodig, zodat de achterliggende oorzaak van deze vervelende klacht achterhaald kan worden. Is de oorzaak achterhaald, dan kan de dokter een behandelplan opzetten voor de aandrangincontinentie.

In sommige gevallen is het noodzakelijk om een nieuw plaspatroon aan te leren of eventuele psychologische problemen op te lossen door met je huisarts of psycholoog te praten. Negeer de problemen daarom nooit als je aandrangincontinentie verdenkt, maar ga altijd naar de dokter als je last hebt van incontinentie in de vorm van aandrangincontinentie.

Wat kan ik zelf doen tegen aandrangincontinentie?

Er zijn diverse dingen die je zelf kunt ondernemen om de klachten van de aandrangincontinentie te verminderen:

  1. Gebruik incontinentiemateriaal. Trek je niet terug uit sociale situaties omdat je aandrangincontinentie hebt, maar gebruik goede incontinentiematerialen. Denk hierbij aan inlegkruisjes die speciaal voor aandrangincontinentie ontwikkeld zijn, zodat je gewoon kunt doen wat je wil doen.
  2. Houd een dagboek bij. Door een klachtendagboek bij te houden, krijg je meer inzicht in jouw klachten. Noteer de momenten waarop je ongewild urine verloor en wat je toen aan het doen was en je krijgt meer inzicht in jouw aandrangincontinentie.
  3. Begin met een blaastraining. Door je blaas te trainen, kun je jouw klachten laten verminderen en zelfs helemaal laten verdwijnen. Een blaastraining is overigens erg gemakkelijk, want hierbij probeer je het plassen simpelweg iedere keer vijf minuten uit te stellen. Dit doe je tot je eens per drie tot vier uur naar het toilet moet.

De plas uitstellen: hoe doe je dat?

Als je aandrangincontinentie hebt, is het erg lastig om het plassen uit te stellen. Toch is het zeker niet onmogelijk en is het echt de moeite waard om een blaastraining te volgen, zodat je klachten veel minder worden en uiteindelijk misschien zelfs verdwijnen. Ben je op dit moment bezig met een blaastraining, maar lukt het maar niet om het plassen steeds vijf minuten uit te stellen? Gebruik dan onderstaande tips om dit gemakkelijker te kunnen doen.

  1. Tip 1: Ga niet meteen naar het toilet als je aandrang voelt om te plassen, maar ga op een stoel zitten die zich dichtbij het toilet bevindt. Kun je het echt niet meer ophouden, dan kun je alsnog snel naar het toilet gaan.
  2. Tip 2: Probeer te ontspannen door je op je ademhaling te concentreren. Zet de timer voor vijf minuten en probeer tot die tijd echt te blijven ontspannen, zodat je niet naar het toilet hoeft te gaan.
  3. Tip 3: Moet je echt plassen en kun je het niet meer ophouden? Begin dan rustig met plassen, pers niet bij het plassen en plas de gehele blaas leeg.