Angst bij jongeren: Heeft mijn kind een Angststoornis?

angst-jongeren-heeft-mijn-kind-angststoornis.jpg

Angst is een gevoel dat je krijgt als je bang bent en als je in gevaar bent. Het is een gevoel dat je waarschuwt voor wat kan komen en dat je op scherp zet: door angst maakt je lichaam zich namelijk klaar voor een snelle reactie op gevaar.

Angst is een normale reactie op gevaar, maar er zijn ook mensen die te vaak angsten ervaren. In dit geval is het geen normale reactie meer op gevaar, maar is het een gevoel dat ook in ongevaarlijke situaties terugkomt en jouw leven op deze manier negatief beïnvloedt. Gaat angst je leven beheersen zonder dat er sprake is van gevaarlijke of bedreigende omstandigheden, dan wordt er gesproken over een angststoornis. Op deze pagina lees je meer over angststoornissen bij jongeren, zodat je meer inzicht krijgt in dit onderwerp.

Symptomen van angst

Iedereen is wel eens bang geweest en dit betekent dat iedereen wel kan vertellen wat je precies voelt als je angst hebt. Wat in ieder geval belangrijk is om te weten, is dat je zowel een emotionele als een fysieke reactie kunt ervaren bij angst. Welke verschijnselen je precies hebt als je angst hebt, lees je in onderstaande tekst.

De lichamelijke reacties die je kunt krijgen als je angst ervaart, zijn de volgende:

  • Hartkloppingen.
  • Snel ademen of hyperventileren.
  • Slecht slapen of juist heel veel moeten slapen.
  • Gespannen spieren, die bijna niet te ontspannen zijn.
  • Nachtmerries.
  • Warm aanvoelen of het juist heel koud hebben.
  • Zweten.
  • Trillende ledematen.
  • Misselijkheid.
  • Naar het toilet moeten.
  • In je broek plassen.
  • Een draaierig gevoel in de buik.
  • Diarree.

De geestelijke reacties die je kunt krijgen als je angst ervaart, zijn de volgende:

  • Een slechte concentratie.
  • Extra waakzaam en alert zijn.
  • Irrationele gedachten die door je hoofd spelen en je niet uit je gedachten krijgt.
  • Piekeren.
  • Dingen slecht kunnen onthouden, vergeetachtigheid.

De emotionele reacties die je kunt krijgen als je angst ervaart, zijn de volgende:

  • Onzekerheid.
  • Huilen.
  • Irritaties.
  • Alleen willen zijn.
  • Giechelen.
  • Schaamte.
  • Gevoel van onveiligheid.
  • Stoer doen.
  • Paniek.

Ontstaan van angststoornissen

Angst ontstaat in gevaarlijke situaties, die je in de loop der jaren hebt leren herkennen. De situaties die angst bij je oproepen, helpen je snel en op de juiste manier te reageren op het gevaar of de bedreiging. Dit is ook de bedoeling, want angst heeft als gevoel in feite een beschermende functie.

Het is prima als je af en toe angst ervaart en het gevoel enkel een beschermende functie heeft, maar soms neemt angst ook een ongezonde vorm aan. Dit betekent dat je bang bent als er geen gevaar is of dat je angst zo heftig is dat je bepaalde (doodgewone) situaties het liefst helemaal wil vermijden. Je voelt je bedreigd op momenten dat dit niet nodig is en hierdoor word je belemmerd in je dagelijkse functioneren.

Wanneer moet je hulp zoeken bij angst?

Het is belangrijk om te weten dat angst niet meer normaal is als dit gevoel je dagelijkse en normale leven gaat verstoren. Zo is angst niet meer gezond als je bepaalde situaties helemaal gaat vermijden, terwijl deze in feite helemaal niet gevaarlijk of bedreigend zijn. Je gaat bijvoorbeeld dingen doen om de angst minder te laten worden, je doet bepaalde dingen niet meer omdat je bang bent of je voelt je altijd gespannen en op je hoede.

Kun je vanwege je angsten niet meer doen wat je zou willen of moeten doen, dan wordt het tijd om hulp te zoeken met jouw probleem. In dit geval kun je het beste gewoon een afspraak maken met je huisarts, zodat je met hem of haar kunt bespreken wat er aan de hand is. Aan de hand van jouw verhaal, kijkt de dokter wat er moet gebeuren om de klachten te laten verminderen. In overleg met de dokter kun je bijvoorbeeld doorverwezen worden naar een psycholoog.

Wat kun je zelf doen bij angst?

Er zijn ook enkele dingen die je zelf kunt doen als je angsten ervaart en deze dingen worden in onderstaande drie tips beschreven.

  1. Tip 1: Zorg ervoor dat je goed uitgerust en gezond bent. Hoe lekkerder je in je vel zit, hoe beter je tegen spanningen en angsten kunt. Slaap voldoende, sport regelmatig en eet gezond.
  2. Tip 2: Schrijf op welke angsten je ervaart en stop pas met schrijven als je weer aan andere dingen gaat denken en je weer wat rustiger bent geworden.
  3. Tip 3: Probeer te ontspannen en vooral als je voelt dat je angsten opkomen. Je kunt leren ontspannen door ademhalingsoefeningen te doen, maar ook door middel van yoga of meditatie. De meeste mensen vinden het moeilijk om zelf te leren ontspannen en volgen daarom een korte cursus voor het doen van ademhalingsoefeningen, yoga of meditatie.