scrollTop top

De relatie tussen eieren en nieren uitgelicht

De relatie tussen eieren en nieren uitgelicht

Iedereen heeft baat bij het nastreven van een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Dat geldt zeker ook voor nierpatiënten. De nieren verwijderen afvalstoffen en regelen de elektrolyten- en vochtbalans. Wat je eet en hoeveel je precies eet, heeft een grote invloed op de werking van de nieren. Uit studies blijkt zelfs dat de achteruitgang van de nierfunctie in bepaalde gevallen vertraagd kan worden indien je op je voeding let.

Het is niet altijd gemakkelijk om te weten welke voeding je nu beter wel of niet eet om je nierfunctie in stand te houden. Wij geven een woordje uitleg over wat het effect is van bepaalde voedingsstoffen en mineralen op de werking van je nieren. Want mag je nu bijvoorbeeld eieren eten als je nieren het minder goed doen?

Waarom een dieet bij last van nieren?

Een van de hoofdtaken van de nieren is het verwijderen van vocht en afvalstoffen. Een gezonde persoon, plast de afvalstoffen automatisch uit. Nierschade kan ervoor zorgen dat je nieren er niet langer in slagen om de afvalstoffen voldoende uit je lichaam te verwijderen. Als de afvalstoffen achter blijven in je lichaam, kan dat klachten veroorzaken. Een groot deel van de afvalstoffen ontstaat bij de vertering van drank en voedsel. Door bepaalde voedingsmiddelen in mindere mate te eten, kan je de aanmaak van afvalstoffen beperken.

Merk wel op dat voedingsadviezen afhankelijk zijn van de ernst van de nierschade, de behandeling die je krijgt, je gewicht, leeftijd, geslacht en eventueel andere aandoeningen. Onderstaande info is een algemene leidraad. Voor voedingsadvies op maat raden we je aan een arts te raadplegen.

Algemeen voedingsadvies bij nierschade

Zout

De taak van onze nieren is zorgen dat het natrium (zout) dat je via je voeding tot je neemt, via de urine het lichaam verlaat. Bij patiënten met nierschade blijft er vaak te veel natrium achter in het lichaam. Hierdoor krijg je meer dorst waardoor het lichaam meer vocht vasthoudt met als resultaat dat je bloeddruk de hoogte ingaat.

Minder zout eten vermindert de kans op verdere nierschade. Daarnaast verklein je door minder zout te eten ook het risico op o.a. hart- en vaatziekten.

Waarin zit het meeste zout?

Het zout dat we als smaakmaker toevoegen aan onze maaltijd, is slechts verantwoordelijk voor een klein aandeel van onze dagelijkse zoutinname. Het is vooral ‘het verborgen zout’ dat fabrikanten toevoegen aan voedingsmiddelen dat ervoor zorgt dat je onbewust héél veel zout binnenkrijgt.

Je hoeft het zoutvaatje zeker niet te verbannen uit de keuken aangezien zout een belangrijke rol speelt in de vochtbalans van je lichaam en de werking van zenuw- en spiercellen. Wat je wel kan doen, is de inname van bepaalde zoutrijke voedingsmiddelen beperken tot het minimum.

Ben je je er trouwens van bewust dat kaassoorten zoals feta en roquefort echte zoutbommetjes zijn? Ook bepaalde soorten flessenwater zijn zoutrijker dan anderen… Schenk dus de nodige aandacht aan de etiketten van de voedingsmiddelen die je koopt.

Eiwit

De eiwitten in je voeding zijn de bouwstoffen voor het lichaam. Het is m.a.w. een essentiële voedingsstof die we nodig hebben om normaal te functioneren. Bij de afbraak van eiwit ontstaat de afvalstof ureum. De nieren staan in voor het verwerken van ureum maar als die hun werk niet goed doen, dan blijft de stof uiteraard in het lichaam. Dat kan moeheid, misselijkheid, braken, jeuk en smaakverandering veroorzaken.

Hoeveel eiwit mag je eten?

Om die klachten te voorkomen, moet je net voldoende eiwit opnemen zodat je lichaam normaal kan functioneren. Eet dus niet meer, maar zeker ook niet minder eiwit dan voorgeschreven. De hoeveelheid eiwit die je dagelijks tot je mag nemen is persoonlijk. Enerzijds zijn je lengte en gewicht van belang, anderzijds is ook jouw (nier)behandeling bepalend. Een diëtist kan je helpen bij het bepalen van jouw benodigde hoeveelheid eiwit per dag.

Eieren en nieren

Eieren moeten dus zeker niet geschrapt worden uit je voedingspatroon. De aanbevolen hoeveelheid eiwit voor gezonde mensen is 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht. Let er wel op dat je geen extra zout toevoegt aan je eitje. Wie vegetarisch eet, mag sowieso meer eieren eten aangezien hij of zij geen eiwitten uit vlees haalt.

Kalium

Kalium is een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij de geleiding van zenuwprikkels. Het mineraal komt in praktisch alle voedingsmiddelen voor. Als de nieren goed werken, verlaat kalium via de urine het lichaam. Indien dat niet het geval is kan het leiden tot hartklachten. 

Waarin zit kalium?

Kalium zit in aardappelen, groenten, fruit, peulvruchten, chocolade, noten en koffie. Wees dus matig met koffie, eet maximum één stuk fruit per dag, wissel aardappelen af met rijst en pasta en eet af en toe een stukje donkere chocolade of een handvol noten.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    43.478.447
  • Aantal
    doden
    1.159.319
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    321.031
  • Aantal
    doden
    10.810

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!