Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Stephanie Hauben van SuccesPlanner: ‘Onze producten helpen mensen bij het bewaken van hun mentale gezondheid’

Birte Govarts
7 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Stephanie Hauben, samen met haar man Niki Thomassen oprichter en zaakvoerder van SuccesPlanner.

Wat is SuccesPlanner?
‘SuccesPlanner is een merk dat tools ontwikkelt die mensen meer structuur, houvast en rust in hun hoofd bieden. Wij willen niets liever dan mensen helpen om hun tijd bewuster in te delen en hen de beste versie van zichzelf te laten zijn. In 2015 startten we met een planner. Die noemen we nog steeds ‘de SuccesPlanner’, maar intussen is ons aanbod uitgebreid met notitieboeken, een kinderdagboek voor meer zelfvertrouwen, familieplanners, stationery, stickers …’

Waarom/hoe begon je met het merk?
‘Mijn man Niki en ik begonnen dus met SuccesPlanner in 2015. Ons zoontje was toen twee jaar oud. Veel van onze vrienden en collega’s zaten in hetzelfde schuitje: druk met werken en leven, geen tijd voor de dingen die ze belangrijk vinden, het gevoel hebben ‘geleefd’ te worden. Wij dachten: hoe fijn zou het zijn als deze mensen een tool zouden hebben die hen zowel helpt bij het grotere plaatje, namelijk vanuit vogelperspectief naar hun leven kijken en nadenken over hoe ze hun leven willen invullen, als bij het alledaagse (in de vorm van een agenda met ruimte voor to do’s en veel overzicht). Op dat moment is onze planner geboren.’

Waarom is SuccesPlanner een ‘gezond’ merk?
‘Wij ontwikkelen producten die mensen helpen bij het behouden van hun mentale gezondheid. We weten bovendien dat een aantal van onze klanten therapeuten en psychologen zijn, die ons op hun beurt aanbevelen bij hun cliënten en patiënten. Het creëren van een overzicht en het stellen van bepaalde doelen, soms zelfs heel kleine mini-doelen zoals opstaan, je wassen, enz. draagt bij tot herstel van depressie en burn-out. Begrijp me niet verkeerd, wij zijn een heel laagdrempelige tool, die zeker niet enkel geschikt is voor mensen met mentale problemen. Maar de planner wordt wel regelmatig ingezet in dat laatste geval. Idem voor ons Succesjesboek. Dat ontwikkelden we samen met onder andere een kinderpsycholoog, en een ergotherapeut om kinderen van zes tot twaalf jaar te leren om veerkrachtiger in het leven te staan, waardoor ze later ook weerbaarder zijn voor mentale problemen.’

Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Ondernemen is niets anders dan een aaneenschakeling van hoogte- en dieptepunten. Ik vind het moeilijk om er echt één of twee uit te pikken. Na acht jaar is er al zoveel gebeurd … Wat ik altijd een spannend moment vind, is het moment waarop de eerste batch van onze nieuwe collectie binnenkomt. Niet zelden zijn er problemen met bepaalde edities, bijvoorbeeld de verkeerde elastiek die gebruikt is, foutjes op de cover … We hebben een zeer goede verstandhouding met onze producenten, waardoor alles ook wel steeds wordt rechtgezet. Alleen komt de planning dan erg onder druk te staan en moeten we soms klanten teleurstellen omdat een product later geleverd wordt. Dat is het nadeel als je een eigen merk hebt, je bent zelf verantwoordelijk voor alle schakels in de productie. En dat zijn er heel wat. Tijdens de coronacrisis was dat extra moeilijk. We konden minder gemakkelijk papier vastkrijgen en ook andere grondstoffen waren amper voorhanden, levertijden werden constant uitgesteld … Gelukkig zijn er ook voldoende hoogtepunten. Elke keer als we een nieuwe collectie of product lanceren en mogen rekenen op fijne feedback, een hoog aantal bestellingen … Het zijn allemaal grote opstekers voor ons klein team. Maar het échte geluk zit hem toch wel in berichtjes van klanten die sturen hoe blij ze zijn dat ze onze producten ontdekt hebben.’

‘Draag je klanten op handen. Zij zijn je beste ambassadeurs!’

Stephanie Hauben, SuccesPlanner

Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?
‘Eigenlijk niet. Ik heb altijd gezocht naar beslissingen die een balans betekenden tussen mijn gevoel en de cijfers. Ik ben er nu wel geruster in dat alles wel goed komt, en dat je sommige dingen tijd moet geven. Ik ben geduldiger en meer zelfzeker geworden op professioneel vlak. En vooral heel erg dankbaar voor dit avontuur dat ik samen met mijn man mag beleven.’  

Wat wil je nog bereiken?
‘We staan met z’n allen gigantisch onder druk. Het lijkt maar niet te stoppen. Mentale weerbaarheid blijft ontzettend belangrijk en ik wil ook de komende jaren zoveel mogelijk mensen bereiken. Aan de andere kant leven we in een wereld van ‘eindeloze mogelijkheden’. Waar onze grootouders en ouders dikwijls 40 jaar lang dezelfde job uitoefenden en jaarlijks dezelfde vakantie boekten, is niets nog te gek dezer dagen. Maar net dat kan ons heel onrustig maken. Wij willen met onze tools mensen helpen om te ontdekken wat ze zélf willen, niet wat hun omgeving of de samenleving hen (onbewust) oplegt.’

Naar welke andere ondernemer kijk je op?
‘Ik kijk niet zo snel naar mensen op. Niet omdat ik mezelf beter voel dan anderen of zo, maar omdat ik besef dat er altijd een andere kant aan de medaille is. Als twintiger werkte ik acht jaar lang als journalist. Dat was best wel een eye opener. Ik kwam met allerlei vooraanstaande mensen in aanraking: politici, ceo’s van grote bedrijven, bekendheden … Regelmatig waren dat mensen waar ik stiekem naar opkeek. Aan het einde van het gesprek realiseerde ik me elke keer opnieuw dat deze mensen ook veel offers hadden moeten maken om te geraken waar ze zijn en dat hun leven er ook niet perfect uitziet. Als ik dan toch moet kiezen, zou ik zeggen dat ik vooral opkijk naar mensen die, ondanks de hoge druk, hun eigen koers zijn blijven varen. Zonder er echt een ronkende naam op te kunnen plakken.’  

Had je een plan B?
‘De eerste jaren groeide SuccesPlanner langzaam, en hadden we ernaast andere jobs. Ik had bij de opstart zoveel jaar geleden nooit durven dromen dat we er zo ver mee zouden geraken. Dus ik was er niet zo mee bezig dat er een reserveplan moest zijn.’

Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen? 
‘Luister naar je gevoel, maar wees niet blind voor de cijfers. Laat je omringen door de juiste mensen, neem alleen raad aan van mensen die al kunnen wat jij wilt kunnen en draag je klanten op handen. Zij zijn je beste ambassadeurs.’

Door Birte Govarts

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…