scrollTop top

Het mediterrane dieet is het beste van 2020

Het mediterrane dieet is het beste van 2020

Het is weer de tijd van het jaar dat velen zichzelf een droomfiguur wensen. Maar welk dieet volg je nu het beste om op lange termijn een positief resultaat te hebben? Het online magazine U.S. News riep voor het derde jaar op rij het mediterrane dieet uit tot het beste dieet van 2020. Het populaire keto dieet strandde onderaan de ranking. Wat maakt het mediterrane zoveel beter dan het keto dieet? 

Ga niet te extreem

Gezonder eten, meer bewegen en afslanken zijn naar jaarlijkse gewoonte de meest gemaakte voornemens. Jammer genoeg slaagt slechts een minderheid erin om die voornemens tot een goed einde te brengen. Velen geven te snel op omdat ze te streng zijn voor zichzelf. Voor een korte periode dan toch. Wie zijn eetgewoonten blijvend wil veranderen doet dat beter in kleine stapjes zonder te extreem te gaan.

Mediterrane dieet

Niets moet, alles mag (met mate)

Het mediterrane dieet sluit perfect aan bij dat principe: alles kan en mag zolang je maar kleine porties neemt. Die levensstijl verbiedt en verplicht niets, maar hanteert wel enkele duidelijke richtlijnen. Eet brood, vlees en pasta maar met mate. Las een aantal vegetarische dagen in en eet minstens tweemaal per week (vette) vis. Bouw elke maaltijd op rond een stevige portie groenten en vervang suikerrijke snacks door fruit. Af en toe een glaasje wijn moet zeker kunnen, zo lang je er 100% van geniet. Je hoeft niet per se hippe quinoa te eten en alles te bakken in kokosvet. Als je boter inruilt voor olijfolie ben je al goed bezig. 

Geen dieet maar een levensstijl

De mediterrane levensstijl is er een die gekenmerkt wordt door soberheid. Je mag van alles een beetje eten en van niks te veel. Probeer te stoppen na één glas wijn en stel je tevreden met één kippenbil in plaats van twee. Er worden geen strenge wetten gehanteerd waardoor velen het op lange termijn kunnen volhouden… Na een tijdje is er niet langer sprake van een dieet maar een levensstijl. Er worden je geen restricties opgelegd. Het is koolhydraatarm, noch vetarm. Het is m.a.w. geen zwart-witverhaal, wat het keto dieet bijvoorbeeld wel is. 

Keto dieet werpt vooral op korte termijn zijn vruchten af

Het keto dieet valt onder de noemer extreme diëten. Je mag veel vetten en geen koolhydraten eten. Gek genoeg is dat type dieet voor velen gemakkelijker te volgen dan het mediterrane. Het is vaak eenvoudig om jezelf te zeggen dat je geen brood en pasta meer mag eten dan dat je er een kleine portie van eet. Het klopt dat koolhydraten van het menu schrappen zich vertaalt in een lager cijfer op de weegschaal, maar de vraag is altijd weer ‘voor hoelang’?  

Met het keto dieet verlies je sneller gewicht dan bij andere diëten, maar het reboundeffect is groter. Als je je iets ontzegt – zoals spaghetti – dan hunker je daarnaar. Van zodra je daadwerkelijk spaghetti eet, gaat het cijfer op de weegschaal terug de hoogte in…

Effect op lange termijn is het belangrijkste

Uit het onderzoek van U.S. News blijkt dat diëten met een breed eetpatroon op lange termijn succesvoller zijn. Welk dieet je ook plant te volgen: de enige manier om af te vallen is minder calorieën tot je nemen. Of die nu in koolhydraten, eiwitten of vetten zitten, maakt uiteindelijk niet veel uit… Het belangrijkste is dat je het volhoudt op lange termijn. 


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Logo Gezond

Meest gedeeld

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!