scrollTop top

Hoe kan je sauzen op een gezonde manier indikken?

Hoe kan je sauzen op een gezonde manier indikken?

Alle gerechten worden lekkerder met een sausje. De meesten onder ons hebben maïzena in de keukenkast staan om sauzen in te dikken. Maar wist je dat er gezondere manieren bestaan om een saus in te dikken? We sommen ze even voor je op.

Met culinaire hulpmiddelen

Johannesbroodpitmeel

Johannesbroodpitmeel is een natuurlijk en eiwitrijk verdikkingsmiddel. Het witte tot geelwitte poeder werkt verzadigend en bevat geen suiker.

Arrowroot

Arrowroot dikt in op lage temperaturen. Het is een plantaardig en glutenvrij bindmiddel dat een romig effect geeft. Arrowroot heeft bovendien geen aroma, zo wordt de smaak van je sauzen niet beïnvloed.

Met witte of rode bonen

Plet de bonen uit blik en voeg ze toe aan je saus. Witte bonen voeg je best toe aan witte sauzen. Rode bonen gebruik je dan weer beter voor rode sauzen. Leng je saus ook aan met wat melk.

Met melkproducten

Denk aan geitenkaas, room of ricotta.

Met groenten

Je kan je sauzen heel gemakkelijk indikken met groenten. Je moet ze gewoon koken, fijnmalen en aan je saus toevoegen. Bloemkool, pastinaak en wortel zijn groenten die hier ideaal voor zijn.

Met zaden

Zaden zijn een bron van eiwitten en vezels die je kan gebruiken om sauzen in te dikken. Chiazaad en maanzaad zwellen namelijk op wanneer ze in contact komen met water of melk.

Bovenstaande tekst komt uit het nieuwste boek ‘Wat eten we vanavond? 2’, dat Hella samen met haar collega’s van Gezonde Drukte schreef. Je vindt in het boek allerlei tips terug om vers en gezond te koken voor het hele gezin op drukke dagen. Er staan ook een heleboel eenvoudige, lekkere en gezonde recepten in.

Bekijk ook eens Hella’s site en blog Gezonde Drukte.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!