Interessant: 16 fouten die IEDEREEN maakt tijdens het diëten!

interessant-16-fouten-die-iedereen-maakt-tijdens-dieten.png

1. Onderschatting van je calorie-inname

Tijdens het dieten zul je vrij snel onderschatten hoeveel calorieën je eigenlijk binnenkrijgt. Op het moment dat je berekeningen niet juist zijn, dan zal dit zeker effect hebben op de resultaten van je dieet. Om er toch voor te zorgen dat je niet te veel calorieën binnenkrijgt, kun je het beste het aantal overdrijven als je dit niet zeker weet, bijvoorbeeld als je een maaltijd buitenshuis gebruikt. Wanneer je denkt dat een bepaald gerecht 300 calorieën bevat, dan kun je dit aantal beter verdubbelen. Door tijdens het dieten alles wat je eet nauwkeurig bij te houden, dus eveneens de grootte van je porties, en tevens van je algemene voedingslijst een aantal honderd calorieën te schrappen, weet je zeker dat je op de goede weg bent. Vandaag de dag zijn er zelfs apps te downloaden op je smartphone of tablet waarbij je voedinsgmiddelen kunt scannen of handmatig invoeren. Op die manier kun je eenvoudig te weten komen hoeveel calorieën je op een dag binnenkrijgt.

2. Je telt voortdurend calorieën

Het calorieënschema is eigenlijk geen betrouwbare werkwijze omdat je bijvoorbeeld niet altijd alle calorieën kunt tellen die je binnenkrijgt. Bovendien zal het erg lastig, zo niet onmogelijk, zijn om te achterhalen hoeveel energie je lichaam nu werkelijk verbrandt. Bij voorkeur richt je je dan ook op de kwaliteit van het voedsel en laat je het rekenwerk aan je lichaam over.

3. Je ziet vetten alleen maar als caloriebom

Vetten bevatten meer calorieën dan pure koolhydraten en eiwitten. Dit wil echter niet zeggen dat je nu meteen een vetarm dieet moet gaan volgen om af te vallen. Vet dat wordt vermeden, zal immers vervangen dienen te worden door een ander ingrediënt. Met andere woorden: de calorieën uit het vet zullen vervangen worden door energie uit koolhydraten en suikers. Dergelijke suikers zullen er juist voor gaan zorgen, in tegenstelling tot bij vetten, dat je eerder last krijgt van een hongergevoel na een maaltijd.

Bovendien zal je lichaam altijd een bepaalde hoeveelheid vetten nodig hebben om te kunnen functioneren. Gezonde vetten, zoals die in olijfolie en die in noten,  zullen je haar laten glanzen, je huid laten stralen, je spijsverteringsstelsel laten versnellen en je stoelgang eenvoudiger maken. Tijdens het dieten doe je er dan ook verstandig aan om avocado's, noten en olie aan je voeding toe te voegen. Deze voedingsmiddelen zullen je maaltijden namelijk gezonder en smakelijker maken. Daarbij komt verder dat reguliere producten niet altijd veel meer vet bevatten dan de vetarme varianten.

4. Eet gezond zonder voedingsmiddelen achterwegen te laten

Zodra een dieet niet voldoende eiwitten of vetten bevat, dan is het verstandig om deze voedingsstoffen toe te gaan voegen aan maaltijden. Hierbij dien je wel rekening te houden met de toevoeging van de juiste vetten en eiwitten. Je dient dan ook steeds niet nieuwe maaltijden aan je dieet toe te voegen en andere juist te vermijden. Kies in een restaurant bijvoorbeeld voor een salade in plaats van voor stokbrood met kruidenboter. Thuis kies je beter geen snoepgoed, maar snack je met een handjevol nootjes.

5. Je neemt geen nagerecht

De snelste manier om af te vallen is om verwerkte koolhydraten en toegevoegde suikers achterwege te laten. Tijd dus, om die zoetigheid te laten staan. Gelukkig hoef je niet ál je favo snoepgoed op te bergen. Er zijn een aantal onderzoeken ie beweren dat je niet aankomt van een stukje pure chocola. Hurray!

De oplossing: Als je dol bent op desserts moet je alle overige zoetigheden vervangen door pure chocolade. Hoe puurder, hoe beter (hoe meer cacao, hoe minder suikers).

6. Je eet niet genoeg.

Veel afvallers denken dat het beter is om minder te eten, maar dat is echt niet zo. Als je minder calorieën eet, zal je stofwisseling langzamer zijn doordat je lichaam brandstof bespaart. Ondertussen zal je maag zich leger voelen en krijg je een hongerig en licht gevoel.

De oplossing: Pas je huidige dieet aan naar een iets calorie-armer dieet zonder dat je extreem veel honger krijgt, maar je huidige dieet aanpassen en het iets calorie-armer maken.

7. Sporten als excuus gebruiken.

Compenseer jij elke 20 minuten op de loopband met een hand vol rozijnen? Dan kunnen wij je nu al vertellen dat dat je niet verder gaat helpen. Door te sporten krijg je minder stress, slaap je beter, versnelt je stofwisseling en krijgen je vetcellen een boost, maar bewegen is niet het snelste middel om calorieën te verbranden.

De oplossing: Als je toch al afwijkt van je dieet, is het beter om je maaltijd gezonder te maken dan een uur te sporten.

8. Je eet alles wat biologisch en vegetarisch is.

Gezond en schoon eten is zeker niet slecht voor je gezondheid, maar er is een groot verschil tussen biologische broccoli en biologische koekjes. Rothberg: "Als iets plantaardig is, betekent het niet per se dat het minder calorieën bevat. Als je een dieet volgt maakt het echt niet uit of het eten biologisch is of niet. Je kunt de hele dag Spitskoeken eten en nog steeds lekker in je vel zitten, zolang je uiteindelijk maar minder calorieën binnenkrijgt." Hetzelfde geldt voor vegetarische tussendoortjes.

De oplossing: Negeer opvallende voedseletiketten en wees kritischer voordat je bewerkte voedingsmiddelen in je winkelwagen gooit — biologisch of niet.

9. Je eet een mini ontbijtje voor een 'gezonde start'

Als je een handje vol bessen in je mond propt terwijl je je jas aantrekt, krijg je vast je rits beter dicht. Maar uiteindelijk zal het tegen je werken, omdat je stofwisseling 's ochtends op zijn best is. Als je later op de dag de honger in wilt halen, kan je lichaam het moeilijker verwerken en val je minder snel af.

De oplossing: Prop een lekker uitgebreid ontbijt naar binnen. Zo verlang je later op de dag naar een minder grote maaltijd, en gaat het slanker worden je makkelijker af.

10. Je weigert eiwitten om calorieën tegen te gaan.

Tuurlijk, een compleet groene salade heeft minder calorieën dan een salade die bekroond is met een gegrilde kip. Maar de kale variant krijg je minder snel weg, omdat het – ja, hallo… – sla is.

De oplossing: Het is belangrijk dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt. Lisa van LisaGoesVegan: 'Met plantaardig eten kom je gemakkelijk aan voldoende eiwitten. Goede plantaardige eiwitbronnen zijn: peulvruchten (linzen en kikkererwten zijn mijn favoriet), quinoa, havermout, soja producten (sojamelk, tofu, edamame-boontjes tempeh), groenten (broccoli, spinazie) edelgistvlokken, zaden en noten.'

11. Je drinkt regelmatig alcohol.

Het is zeker niet slim om dagelijks een alcoholisch drankje te drinken. Alcohol tast namelijk je eetlust aan, en kan dus een ramp zijn voor je dieet.

De oplossing: Drink geen 100 calorieën weg met je alcoholische drankje, maar pas je dieet een beetje aan en eet desnoods een meergranen muffin. Zo kun je toch nog een klein beetje genieten.

12. Je eet om je verslavingen heen

Bij een succesvol dieet draait het om kleine, maar lastige opofferingen en een slimme manier om calorieën te verliezen. Als je je verslaving probeert te  vermijden en een zak wortels (175 calorieën), een vetarme Griekse  yoghurt (100 calorieën) en een grote appel (116 calorieën) eet, kan je er minder goed vanaf komen dan wanneer je meteen je chocoladereep erbij had gepakt.

De oplossing: Als je echt niet van jouw verslaving af kan blijven, geniet er dan maximaal één keer per maand van.

13. Je laat verslavend eten in de keuken.

Als wilskracht werkte, zou je in eerste instantie niet aan een dieet vastzitten én zou je laatste bak softijs nog in de vriezer liggen.

De oplossing: Als je weet dat je iets niet mag eten, laat het dan lekker in de winkel liggen! Rothberg: "Als M&M's je zover krijgen om de hele zak leeg te eten, dan kun je ze beter ontwijken."

14. Je begint elke dag met een fruit smoothie.

Fruitsapjes kunnen flink wat suikers bevatten en zorgen er dus niet voor dat je gewicht zult verliezen.

De oplossing:"Drink veel water en eet veel vezels. Je lichaam zal helemaal gereinigd worden!" zegt Rothberg.

15. Je laat koolhydraten in de steek.

Dat wordt een lastige, want zelfs groenten hebben koolhydraten. Veel gezond eten zit vol met calorieën, maar het is wel eten dat ook rijk is aan vitamines, mineralen en vezels. Super goed voor je gezondheid dus!

De oplossing: Denk na over de koolhydraten die je binnen krijgt. Weet dat volkoren het beste zijn, maar eet ze wel in hun meest natuurlijke vorm. Hoewel producten als volkorenbrood vezels bevatten, zal je ze sneller verteren dan puur volkoren. Zo is havermout een betere keuze dan volkorenbrood of ontbijtgranen en winnen quinoa of bruine rijst het van volkorenpasta's.

16. Je maakt je meer zorgen over je maaltijd dan je bedtijd.

Slaaptekort kan er stiekem voor zorgen dat je gemiddeld 549 calorieën extra per dag eet. Als je moe bent raken je hersenen namelijk sneller opgewonden van ongezond voedsel.

De oplossing: Kom erachter hoeveel slaap jij nou echt nodig hebt om je wakker en fris te voelen, en krijg het juiste slaapritme. Oja, en weet je nog dat je alles wat je eet nauwkeurig op moet schrijven? Begin elke dag met het opschrijven van het aantal uren dat je de afgelopen nacht geslapen hebt.