scrollTop top

Is wandelen het nieuwe lopen? Wij vroegen het aan de sportkinesist en de psycholoog

Is wandelen het nieuwe lopen? Wij vroegen het aan de sportkinesist en de psycholoog

Het voorbije anderhalf jaar – hallo, coronacrisis! – won wandelen enorm aan populariteit. En dat heeft volgens de sportkinesist en de psycholoog niets dan voordelen. Dewelke dat precies zijn? Je leest het hier!

Dat wandelen tal van gezondheidsvoordelen heeft, staat vast. Maar wat heeft je lichaam er nu éxact aan? Sportkinesist Timothy Apere legt uit: ‘Wandelen is sowieso een goede manier om je fysieke gezondheid een boost te geven. Ten eerste verbetert het je cardiovasculair stelsel, oftewel je hart- en vaatstelsel. Wanneer je spieren samentrekken en ontspannen, oefenen ze immers druk uit op je aders en zo bevorder je je bloedsomloop. Daarnaast zorgt wandelen ervoor dat je spierkracht toeneemt, de kans dat je botten verzwakken vermindert, je cholesterolniveau verlaagt én je minder kans hebt op het ontwikkelen van diabetes type 2. Door te wandelen wordt glucose immers beter opgenomen in je bloed, waardoor je pancreas minder insuline moet aanmaken.’

Rust roest

‘Twee belangrijke principes die ik mijn patiënten meegeef, zijn ‘rust roest’ en ‘motion is lotion’’, gaat Apere verder. ‘Daarmee bedoel ik dat bewegen van essentieel belang is en dat het bijdraagt aan een gezond lichaam. In een ideale wereld zou iedereen dertig minuten per dag moeten stappen. Zéker als je je conditie wilt verbeteren en spiermassa wilt opbouwen. Lukt dat niet? Dan is het uiteraard beter om één keer per week te gaan wandelen dan helemaal niet.’

Wandelen versus lopen

Heeft wandelen meer gezondheidsvoordelen dan lopen? ‘Dat hangt af van wat je wilt bereiken’, vervolgt Timothy Apere. ‘Als je calorieën wilt verbranden, kies je sowieso beter voor lopen. Het nadeel? Bij lopen is de impact op je lichaam een stuk groter, waardoor ook de kans op blessures stijgt. Om het risico op blessures zo klein mogelijk te houden, moet je verschillende factoren in acht nemen. Mensen willen vaak ‘too much, too soon’. Geef je lichaam in de eerste plaats voldoende tijd om zich aan te passen aan nieuwe trainingsprikkels. Zorg voor het lopen ook voor een goede opwarming, en vergeet achteraf niet te stretchen. Wandelen is dan weer geschikt voor zo goed als iedereen. Het heeft een lage impact op je lichaam en is daardoor ook geschikt voor mensen die niet meer in vorm zijn of een blessure hebben en voor ouderen. Uiteraard geldt steeds dat je naar je lichaam moet luisteren. Kun je tijdens het wandelen niet meer rustig praten en ben je buiten adem? Dan is de intensiteit misschien net te hoog en kun je beter aan een iets trager tempo verder wandelen.’

Mens sana in corpore sano

Dat wandelen goed is voor je lichaam, staat ondertussen als een paal boven water. Maar dat is – uiteraard – niet het enige voordeel, want het kan ook je mentale gezondheid een flinke boost geven. Psycholoog Kurt Voorspoels legt uit: ‘Als mensen samen gaan wandelen, is dat meteen een vorm van sociaal contact. Je bent bovendien even weg uit je normale omgeving, en dat is enorm belangrijk nu we zo veel thuis zitten. Wanneer we bewegen, vergeten we heel eventjes onszelf en onze zorgen. Omdat we bijvoorbeeld een bepaald doel willen bereiken of omdat we een babbeltje slaan met iemand anders. Op die manier kan wandelen een soort van afleiding vormen en ons tot rust brengen.’

Rugzak

Lukt het niet om je gedachten tijdens het wandelen te verzetten? Dan kunnen en moeten we daar volgens Voorspoels bewust werk van maken. ‘Enerzijds zijn we gewoon om een rugzak met wat eten en drinken mee te nemen als we gaan wandelen. Maar we moeten een andere rugzak bewust thuis laten, en dat is de rugzak met al onze zorgen. Hoe je dat doet? Denk bij jezelf: ‘oké, nu ga ik even naar buiten en laat ik mijn zorgen thuis.’ Uiteraard vraagt dit wat oefening. Het is immers zo goed als onvermijdelijk dat je tijdens het wandelen toch aan je zorgen en problemen denkt. Besef op dat moment dat die zorgen en problemen er zijn en steek ze in je hoofd terug in de rugzak die je thuis hebt achtergelaten. Focus op wat je rondom je ziet: de bomen, de vogels of de mensen die je tegenkomt. Doordat je bewust op andere dingen let, vergeet je even je zorgen.’ Is mindful denken niet echt iets voor jou? Dan geeft Voorspoels nog een laatste tip: ‘Door tijdens het wandelen te letten op je houding, word je ook heel erg bewust van jezelf. Je gaat als het ware op zoek naar een concentratiepunt, waardoor wandelen een vorm van meditatie wordt.’


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    244.145.984
  • Aantal
    doden
    4.960.324
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.333.947
  • Aantal
    doden
    25.914

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!