scrollTop top

De makkelijkste manier om langer te leven: 10 voordelen van wandelen

De makkelijkste manier om langer te leven: 10 voordelen van wandelen

De gemakkelijkste manier om langer te leven is meer wandelen! Een minuut wandelen kan je leven met anderhalve tot twee minuten verlengen. Hier zijn tien voordelen van regelmatige wandelingen:

1. Het verlengt je leven

Minstens één uur per dag wandelen verhoogt je levensverwachting, blijkt uit een Japanse studie uit 2011. Deze auteurs beweren dat meer wandelen eenorm positieve gevolgen kan hebben voor de gezondheid en de medische kosten van de maatschappij.

2. Het helpt tegen diabetes

Elke dag een half uur wandelen helpt ziektes als type 2 diabetes te voorkomen. Ook als je al diabetes hebt, kan een wandeling helpen: dagelijks anderhalve kilometer wandelen halveert je overlijdensrisico.

3. Het houdt je scherp

Wandelen stimuleert de hersenactiviteit, waardoor je risico op cognitieve ziektes of concentratieproblemen daalt. Alzheimerpatiënten zouden via dagelijkse wandelingen ook minder snel aftakelen.

4. Het verlaagt je bloeddruk

Drie tot vijf dagen per week een half uur op wandel gaan kan je bloeddruk drastisch verlagen volgens Web MD.

5. Het versterkt je beenderen

Regelmatig wandelen versterkt je gebeente en je botvastheid. Volgens de New York Times ‘duurt het bij wandelaars vier tot zeven jaar langer vooraleer hun gebeente verzwakt.

6. Het verlaagt het risico op een beroerte

Iemand die 20 kilometer per week wandelt loopt maar half zoveel risico op een beroerte, blijkt uit een studie waarbij 11.000 alumni van Harvard werden gevolgd.

7. Het is goed voor je humeur

Wandelen is de snelste en gemakkelijkste oplossing voor een slecht humeur en kan vermijden dat je depressief wordt – volgens Brits onderzoek zou het zelfs beter zijn tegen depressie dan antidepressiva.

8. Het helpt je gewicht te verliezen

Twintig minuten wandelen per dag komt neer op een verlies van drie kilo per jaar (meer als je ook op je voeding let).

9. Het helpt tegen slapeloosheid

Heb je last om in slaap te raken ’s nachts? Probeer elke dag een ochtendwandeling te maken en je slaap zal veel verbeteren. Een avondwandeling kan echter net het tegenovergestelde effect hebben, let dus op!

10. Het is goed voor je hart

Vrouwen die drie of meer uur per week wandelen hebben 30 tot 40 percent minder kans op hartziekten. Dit effect is echter ook van toepassing op mannen.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!