Kooktip: zo halveer je de calorieën in rijst

kooktip-zo-halveer-je-calorieen-rijst.jpg

Met dit waanzinnige kooktrucje kan je de calorieën die in rijst zitten halveren. Rijst is een van de voedingsmiddelen die we soms vermijden omdat het veel koolhydraten bevat. En dat is zonde want rijst, en zeker bruine rijst of zilvervliesrijst, is supergezond. Dat je de hoeveelheid calorieën in rijst kan halveren is dus echt fantastisch nieuws. Het geheim? Kokosolie!

Twee soorten koolhydraten

Er zijn twee soorten koolhydraten, een makkelijk verteerbare en een moeilijk verteerbare. Onze lichamen hebben niet de enzymen die nodig zijn om moeilijk verteerbare koolhydraten op te nemen. Dat betekent dat je lichaam de moeilijk verteerbare koolhydraten niet kan afbreken. De koolhydraten kunnen niet worden omgezet in suiker en vet. Als we dus een manier vinden om rijst meer moeilijk verteerbare koolhydraten te geven, kunnen we die extra suiker en vet in ons lichaam vermijden.

Zo ga je te werk

Je moet rijst koken met vetten om de calorieën te halveren, kokosolie om precies te zijn.

  • Giet je rijst in een kookpot en overgiet met water
  • Voeg kokosnootolie toe (ongeveer 3% van het gewicht van de rijst)
  • Kook de rijst zoals normaal
  • Plaats de rijst gedurende 12 uur in de koelkast
  • Smullen maar!

Probeer het vanavond nog!

De resterende rijst is nu 50% gezonder! Hoe dit exact in zijn werk gaat kan alleen maar worden uitgelegd in erg ingewikkelde wetenschappelijke termen, dat zullen we je besparen. Maar we kunnen zeggen dat rijst op deze manier minder verteerbare koolhydraten bevat, en dat verlaagt het aantal calorieën enorm. Het reduceert het glycogeen-niveau; dat zijn makkelijk verteerbare koolhydraten, deze worden veranderd in moeilijk verteerbare koolhydraten. Aangezien je lichaam dit moeilijker kan opnemen komen er veel minder calorieën in je lichaam terecht!