Maagverkleining zonder operatie doe je zo (deel 1)

Deze week in het nieuws:  het aantal maagverkleiningen stijgt dramatisch. Eigenlijk treurig nieuws, want ik weet dat er achter elke vraag jaren van ellende zitten. De ellende van het gevecht met het eigen lichaam.

Ik veroordeel niemand die de stap naar een operatie zet, omdat dit meestal een beslissing is na wanhopig veel mislukte afslankpogingen. Helaas wel de verkeerde pogingen zoals extreem diëten, voedselgroepen overslaan, eiwitkuren, extreem bewegen enz. Mochten deze methoden helpen dan hadden we geen wereldprobleem.

Feit is: enkel als je de vaardigheden wil leren om samen te werken met je lichaam zal het resultaat komen én, nog veel belangrijker, zal het resultaat blijven. Men denkt ten onrechte dat het enkel draait om minder eten en meer bewegen. Maar dat is het gemakkelijke deel. Waar het écht om draait, is anders denken.

De komende weken stel ik je een aantal strategieën voor om je maag te verkleinen op een natuurlijke manier. Zo laat ik je deze week zien hoe je kan vermijden dat je te snel (en daardoor ook te veel) eet. Het komt erop aan om terug te leren genieten van je maaltijd, ‘genotstraining’ dus.

Hardnekkige gewoonte

Snel eten en (te) veel eten gaan meestal samen. Voor velen is het een hardnekkige gewoonte, die ze meestal hebben aangeleerd in hun jeugd.

Ik wil je nu een nieuwe eetgewoonte aanleren, die je maag op een natuurlijke manier zal verkleinen. Het duurt amper twee weken om je maag te verkleinen en acht weken vooraleer je nieuwe manier van eten voor jou vanzelfsprekend zal zijn.

Het resultaat: meer genieten van je maaltijden én een fit gevoel en meer energie na het eten. Bovendien zal die buik niet meer spannen en je niet meer in de weg zitten.

Ben jij een snel- en veeleter?

Om te beginnen gaan we een test doen, om na te gaan of jij behoort tot de categorie mensen die na een maaltijd meer last dan plezier heeft. Misschien besef je nu wel pas voor het eerst dat je een snel- en veeleter bent.

De belangrijkste klachten zijn:

• Ik sta nauwelijks stil bij de smaak van wat ik eet.

• Ik vind het normaal om twee borden (of meer) te eten.

• Nà een maaltijd neem ik me voor om minder te eten, maar nooit vóór een maaltijd.

• Ik heb last van een onrustige geest en denk vaak aan eten zonder dat ik dat wil.

• Ik heb een haat-liefdeverhouding met eten, omdat ik weet dat ik te veel eet en daardoor ook te veel weeg.

• Ik stel me voor de maaltijd geen vragen over waar ik zin in heb of over hoeveel honger ik eigenlijk heb. Mijn bord is altijd even vol.

• Ik voel mijn maagzuur branden en/of ik heb last van zure oprispingen (reflux).

• Ik schrok mijn eten naar binnen. Ik steek een tweede hap eten in mijn mond terwijl mijn mond nog niet leeg is van de vorige hap.

• Ik ben steeds het snelst klaar met eten en dan schep ik nog eens op.

• Ik heb dikwijls het gevoel dat er niet genoeg zal zijn.

• Terwijl ik eet, denk ik al aan wat ik daarna ga eten.

• Ik spoel eten door met drank.

• Dikwijls herinner ik me niet meer wat ik bij de maaltijden gegeten heb.

• Ik let absoluut niet op een bordschikking.

• Ik heb niet het gevoel dat eten ontspant.

• Ik eet zoveel en begrijp niet dat ik meestal na een uur al opnieuw honger heb.

• Als ik gegeten heb, voel ik me futloos en moe. Het liefst zou ik even willen gaan liggen na een maaltijd.

• Ik begrijp niet hoe andere mensen rustig kunnen eten en voldoende hebben met één bord.

Genotstraining: smaken en aroma’s proeven

Als jij van iets echt geniet, dan wil je toch vooral dat het een tijdje duurt, niet? Of het nu gaat over genieten van kunst, wijn, muziek, seks, literatuur of rommelmarkten: als je er optimaal van wil genieten, dan moet je er tijd voor nemen.

Dat geldt ook voor eten. Als je de tijd neemt om te eten, geef je al je zintuigen de kans om ten volle van de smaken, geuren, kleuren etc. te genieten. Dat genot zal vervolgens nog lang krachtig nawerken in je hersenen en je lijf: je zult je niet suf en loom voelen, maar wel fit en energiek. Ook brandend maagzuur, reflux, krampen en andere spijsverteringsproblemen behoren tot het verleden.

Tijd nemen om te eten

Zo’n nieuwe manier van eten vraagt consequente training. Maar eenmaal je het onder de knie hebt, is het een enorme verrijking in je leven. Je hebt niet het gevoel iets te missen, integendeel: je kunt veel meer eten van minder eten.

Het vraagt uiteindelijk maar een beperkt aantal stappen om je genot bij het eten te vermenigvuldigen, namelijk:

1. Eerst kijk je verlangend uit naar een lekkere maaltijd.

2. Daarna geniet je van de maaltijd zelf: je proeft hoe lekker alle smaken zijn, je snuift de geuren op, je voelt hoe al die lekkere dingen je ingewanden verwennen.

3. Ten slotte geniet je nog drie à vier uur na van een energiek gevoel en een lichaam dat tevreden is met een rustige geest.

Stap 1 is gezet…

Deze genotstraining is slecht de eerste stap op weg naar een maagverkleining zonder operatie. De komende weken komen ook nog maagtraining, tempotraining, portietraining en kauwtraining aan bod. Afsluiten doen we met een evenwichtsoefening.

Meer weten?

Sonja’s spiksplinternieuwe boek Dé 10 synergieprincipes – Voor de beste vorm op elke leeftijd geeft je inzicht in hoe jouw hersenen en hormonen werken om zo samen te werken met je lichaam voor een blijvend resultaat.

Sonja leert je tijdens het BOOST WEEKEND (2 & 3 maart) ook een efficiënte manier van denken, strategieën en acties aan die bijdragen tot een body en mind reset! Na dit weekend zal de vitaliteitspuzzel in elkaar passen zodat jouw motivatie vleugels krijgt dankzij het verworven inzicht. Meer info vind je op de site van Sonja.

Sonja deelt ook elke dag een tip op Ment TV  tussen 15u-15.30u