Opgelet: voorgemaakte slaatjes zijn caloriebommen

opgelet-voorgemaakte-slaatjes-zijn-caloriebommen.jpg

Dan dacht je dat je goed bezig was met je slaatje en dan lees je dit. Uit nieuw onderzoek blijkt dat sommige voorgemaakte slaatjes enorm veel calorieën bevatten. Verschillende salades kunnen zelfs vettiger zijn dan een hamburger!

Evenveel calorieën als een hamburger met frietjes

We kopen vaak een slaatje omdat we denken dat het gezonder is. Voorgemaakte slaatjes zijn helaas niet zo gezond als algemeen gedacht wordt. Onderzoek wijst uit dat sommige slaatjes meer calorieën bevatten dan een hamburger met frietjes. Ze bevatten vaak weinig groenten en vette sauzen.

Calorieën tabel voorgemaakte slaatjes

Een grootschalig onderzoek toont aan uit het aantal calorieën in voorgemaakte slaatjes enorm hoog is. In deze tabel staat de gemiddelde hoeveelheid calorieën van de geteste slaatjes.  Per merk kan de hoeveelheid calorieën een beetje verschillen, kijk dus goed naar het etiket voor je een maaltijdsalade koopt.

Soort voorgemaakte maaltijdsalade

Aantal calorieën

Kipfilet mango salade

518

Caesar salade

720

Geitenkaas honing salade

720

Biefstuk teriyaki salade

425

Gemiddeld bevat een pakje frietjes met mayonaise 552 calorieën en een Bic Mac van Mac Donalds 492 calorieën. De meeste voorgemaakte slaatjes bleken gemiddeld 650 calorieën te bevatten, en dat is enorm veel!

Oorzaak

Vroeger bestonden voorgemaakte salades voornamelijk uit groenten. Nu bevatten dezelfde salades amper groenten. De voorgemaakte slaatjes worden opgevuld met lekkere, maar ongezondere, ingrediënten. Vooral kaas en calorierijke dressing maken van de slaatjes echte caloriebommen met een hoog percentage aan verzadigde vetten.

Maak je slaatje zelf of onderzoek het etiket

We hebben niet altijd tijd om een slaatje zelf te maken. Toch loont het de moeite om het zelf te doen. Je weet precies wat erin zit en je kan vette dressings vervangen door een gezonde yoghurt dressing. Heb je echt geen tijd om je slaatje zelf te maken? controleer dan het etiket grondig. Kies een slaatje met maximum 300 calorieën en voeg zelf een extra tomaat, komkommer en bladgroente naar keuze toe. Zo heb je zeker een goede hoeveelheid groenten binnen en maak je de salade veel gezonder.