scrollTop top

Waarom het voor 60-plussers niet goed is om meer dan 9 uur per nacht te slapen

Waarom het voor 60-plussers niet goed is om meer dan 9 uur per nacht te slapen

Mensen die op pensioen zijn, ervaren minder stress waardoor eventuele slaapproblemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Goed nieuws, maar elke medaille heeft een keerzijde. Veel 60-plussers brengen te veel tijd door in bed. Wat vermeden moet worden aangezien te lang slapen een negatief effect op je gezondheid kan hebben. Waarom is het specifiek voor 60-plussers niet goed om meer dan 9 uur per nacht te slapen? 

Pensioen = meer tijd om te slapen

Mensen die net op pensioen zijn, denken dat ze eindelijk de tijd kunnen nemen om meer te slapen waardoor ze vaak negen uur in bed blijven liggen. Terwijl zeven uur eigenlijk volstaat voor hun leeftijd. Akkoord, de ene gepensioneerde is actiever dan de andere waardoor de slaapdruk schommelt van persoon tot persoon. Maar algemeen geldt dat wanneer je meer dan negen uur per dag in bed doorbrengt, je oppervlakkiger slaapt en sneller wakker wordt tussendoor.  

Waarom het voor niemand goed is om te veel te slapen

Het is eigenlijk voor niemand goed om te veel te slapen. Te veel slaap werkt een loom gevoel in de hand. Het heeft met andere woorden hetzelfde effect op je lichaam als slapeloosheid. Wat je toch net wilt vermijden door te slapen? 

Wie een goede nachtrust wil hebben, moest de juiste balans tussen de uren waarop je wakker en actief bent en de slaapduur weten te vinden. Voldoende lichaamsbeweging, niet te veel alcohol en gezonde voeding helpen bij het opbouwen van de slaapdruk. Een dutje overdag moet kunnen, indien je het niet te lang maakt. Het is vooral belangrijk dat je luistert naar je lichaam. 

Algemeen geldt de volgende maatstaf: minder dan zes uur slapen is te weinig, meer dan negen uur is te veel. De ideale nachtrust, waardoor je optimaal bestand bent tegen infecties en virussen, duurt zeven à acht uur. 

Waarom het (in het bijzonder) voor 60-plussers niet goed is om te veel te slapen

Uit onderzoek van de Huazhong University of Science and Technology, blijkt dat er bij 60-plussers een verband bestaat tussen te veel slapen en het risico op een beroerte. Dat geldt zowel voor ouderen die lange middagdutjes doen als ouderen die vroeg onder de wol kruipen en lang uitslapen. Hoe die negen uur verdeeld is over de dag maakt dus niet veel uit. 

Hoger risico op beroerte of herseninfarct

Een beroerte is het gevolg van een accident dat plaatsvindt in de bloedvaten van de hersenen. 

De bloedvoorziening in een bepaald deel van de hersenen valt stil waardoor er een zuurstoftekort optreedt en hersencellen vrij snel beschadigd kunnen worden. Mogelijke gevolgen zijn verlamming, spraakproblemen en geheugenstoornissen. 

Welke klachten bij een beroerte precies optreden, hangt af van het deel van de hersenen dat zonder zuurstof valt. Wat alle soorten gemeen hebben, is dat ze plots opduiken. Bij een herseninfarct telt elke minuut. Snel een beroerte herkennen is dus belangrijk. 


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    59.750.988
  • Aantal
    doden
    1.409.160
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    561.803
  • Aantal
    doden
    15.938

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!