Zwemmen in open water brengt enkele risico’s met zich mee

zwemmen-open-water-brengt-enkele-risicos-met-zich-mee.jpg

Als de warme zomerdagen aanbreken dan zoeken we massaal verkoeling in het open water. Nog een voordeel van zwemmen in het open water is dat je met zwemmen nog meer kcal kan verbranden. In een zwembad heb je meestal geen weerstand van het water. In het open water krijg je wel weerstand door bijvoorbeeld een sterke stroming of golven. Hierdoor moet je meer van je lichaam vragen om vooruit te komen. Dit heeft zowel zijn voordelen als nadelen. Het open water brengt namelijk meer risico met zich mee dan een gewoon zwembad. Je loopt niet alleen meer risico op blessures, maar ook op gevaren die je alleen op het open water tegenkomt. Een aantal risico’s hebben we voor je uitgelicht.

Blauwalg

Als de zwemtempraturen flink oplopen en je gaat zwemmen in stilstaand water of een meer dan is er een risico op blauwalg. In open water kan de tempratuur soms oplopen tot 30 graden en tijdens deze dagen is blauwalg volop in het nieuws. Zwemmers zien de blauwalg vaak niet en gaan gewoon zwemmen. Ze kunnen hierdoor flink ziek worden met symptomen als huiduitslag, oogirritatie, diarree, hoofdpijn, problemen met de maag en buikpijn. De klachten houden ongeveer vijf dagen aan. Ga niet zwemmen als je vermoed dat er blauwalg ziet. Je herkent dit aan blauwe slierten alg en het water kan stinken. Helaas merk je dit vaak pas als je er al in zwemt.

Wamtestuwing

Controleer voor je gaat sporten in open water of de tempratuur van het water hoger is dan 24 graden. Als de tempratuur hoger is dan 24 graden dan kan het lichaam zijn warmte niet meer kwijt tijdens het sporten. Het wordt dan afgeraden om actief baantjes te gaan trekken of lange afstanden te zwemmen. Bij warmtestuwing heb je het gevoel dat je ineens niet lekker wordt. Je krijgt symptomen van ziek worden en je hebt geen zin meer om te zwemmen. Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk uit het water gaat en veel water gaat drinken zodat je lichaam kan afkoelen.

Mui

Een mui is een risico dat je echt alleen op het open water tegenkomt. Het is een soort geul op de bodem van meestal de zee. In de kuil kan een stroming ontstaan waar je als zwemmer door wordt meegetrokken. Als je hier tegenin gaat zwemmen kan je uitgeput raken en zelfs verdrinken. Reddingswerkers letten hier goed op en gaan direct erop af als een zwemmer in een muil terecht komt. Is er geen reddingswerker ga dan niet tegen de mui inzwemmen, maar laat je meevoeren met de stroming. Als je verder van de stroming af bent dan kan je weer gewoon zwemmen. Het is slim om zijwaarts terug te zwemmen naar de kant om zo de stroming te ontwijken.

Kramp door tempratuurverschillen

Het nadeel van open water is dat het verwarmd wordt door de zon. Op sommige plekken wordt door een koude stroming weer koud water aangevoerd of is er schaduw waardoor er tempratuurverschillen ontstaan. Door deze tempratuurverschillen kan er kramp in de spieren ontstaan en dat is een stuk gevaarlijker dan je zou denken in het openwater. Het is namelijk één van de oorzaken van een verdrinking in het open water. Het advies is om je tenen naar je toe te trekken en ondertussen met je armkracht je zelf richting de kant te bewegen. Dit is niet eenvoudig, maar makkelijker dan gewoon even terugzwemmen als je kramp krijgt.

Tips tegen risico’s van zwemmen in open water.

  • Ga altijd zwemmen op aangegeven zwemplekken.
  • Ga nooit alleen in open water zwemmen.
  • Zwem niet op plekken waar schepen varen.
  • Ga niet zwemmen in koud water.
  • Verlaat bij onweer altijd het water.