Hoeveel moet je zwemmen om te vermageren?

Vermageren sporten zwemmen

Zwemmen is supergoed voor je. Het ontspant en bovendien bouw je er een uitstekende conditie mee op. Maar helpt het je ook om af te vallen? Er zijn verschillende factoren die bepalen of dit het geval is.

Voeding

Ten eerste geldt: Wie af wil vallen, moet niet alleen gaan sporten, maar ook op zijn of haar eetpatroon letten. Dat geldt dus ook als je gaat zwemmen om kilo’s kwijt te raken. Ook al zwem je iedere dag twee uur, als je ook iedere dag hamburgers, frites en ijs gaat eten, zal het afvallen niet erg opschieten of erger nog: je komt zelfs aan.

Afvallen draait nog altijd voor 70 procent om voeding en voor 30 procent om beweging. Zorg er daarom voor dat je gezond, gevarieerd en niet te veel eet: Veel groente en fruit, volkoren producten en niet te veel (vooral verzadigd) vet. Let bovendien op wat je drinkt. In ieder geval geen frisdrank: Dit zijn lege calorieën, want het vult niet en bevat geen voedingswaarde. Beperk uiteraard zoveel mogelijk je alcoholinname.

Wat zijn de voordelen van zwemmen?

Er zijn een aantal redenen waardoor zwemmen zeker bij kan dragen aan het verliezen van flink wat kilo’s.

Hoge verbranding

Met zwemmen kan je best veel calorieën verbranden. Het hangt er dan wel vanaf welke slag je zwemt. Hieronder zie je dat het aantal calorieën dat je per uur verbrandt per zwemslag behoorlijk verschilt:

• Vlinderslag: 800 calorieën
• Borstcrawl: 600 calorieën
• Rugslag: 480 calorieën
• Schoolslag: 360 calorieën

Met de vlinderslag verbrandt je verreweg de meeste calorieën. Dit is alleen een zwemslag die je waarschijnlijk niet heel lang volhoudt. Bij de schoolslag lukt dat misschien wel, alleen verbrandt je daar dan weer een stuk minder calorieën mee.

Daarbij komt dat het ook erg van je techniek en je zwemtempo afhangt hoeveel calorieën je daadwerkelijk verbrandt. Een eenduidig antwoord is hierop dus niet te geven.

Wil je veel calorieën verbranden met zwemmen is het in ieder geval zaak om zowel aan je conditie als je techniek te werken om het steeds langer vol te houden. Mocht dit lukken, dat kan je met zwemmen evenveel calorieën verbranden als bijvoorbeeld hardlopen of racefietsen. Wil je afvallen aan je buik dan is zwemmen de ideale sport.

Weinig kans op blessures

Doordat je in het water ligt met zwemmen, heeft je lichaam weinig last van druk op de gewrichten. De kans op blessures is dan ook erg laag vergeleken bijvoorbeeld hardlopen.

Het gebeurt nogal eens dat mensen hiermee noodgedwongen moeten stoppen vanwege bijvoorbeeld een knieblessure. Dit gooit roet in het eten van hun afvalschema. Bij mensen die zwemmen zal je dit niet zo snel zien. In dit opzicht is het voor mensen met overgewicht dan ook een ideale manier om te beginnen met sporten en hun conditie op te bouwen.

Vrouw sporten zwemmen vermageren

Je gebruikt al je spieren

Bij het zwemmen gebruik je je hele lichaam. Al je spieren worden ingezet wanneer je gaat zwemmen en dit is uiteindelijk heel gunstig voor de vetverbranding. Hoe meer je je spieren ontwikkelt, hoe hoger je stofwisseling wordt.

Uiteindelijk verbrandt je op die manier ook als je niet in het zwembad meer calorieën dan je daarvoor deed.

Door het trainen van al je spieren, breng je je lichaam ook nog eens goed in vorm. Dit zie je als je een paar keer per week zwemt als vrij snel in de spiegel. En dat motiveert je natuurlijk alleen maar extra om door te gaan.

Zwemmen ontspant

Ook al span je je fysiek natuurlijk in als je zwemt, zwemmen werkt juist stress verlagend. Mensen voelen zich niet voor niets zo ontspannen na het trekken van een aantal baantjes.

Dit komt onder andere doordat je tijdens het zwemmen endorfine aanmaakt, ook wel het gelukshormoon genoemd. Zwemmen geeft dus een goed gevoel en ook dit maakt het tot een sport die lang vol te houden is.

Wat zijn de nadelen van zwemmen?

Er zijn helaas ook een aantal nadelen als je met zwemmen af wilt vallen.
Zo komt de vetbranding laat op gang. Je moet minimaal 25 minuten zwemmen voordat je lichaam overschakelt van het verbranden van koolhydraten naar het verbranden van vet. Dit betekent dat je over een goede basisconditie moet beschikken om met zwemmen af te kunnen vallen.

Ben je fit, dan is het gemakkelijker om je voort te bewegen in het water, en lukt het je waarschijnlijk vrij snel om lang genoeg te zwemmen om vet te kunnen verbranden. Veel mensen die af willen vallen beschikken echter niet over een hele goede conditie. Bovendien is het met overgewicht nu eenmaal moeilijker om je gemakkelijk voort te bewegen in het water.

Tenslotte kan je als je niet helemaal tevreden bent over je lichaam, je oncomfortabel voelen in een zwembroek of bikini. Dit kan ervoor zorgen dat je er tegenop ziet om naar het zwembad te gaan. En juist wanneer je plezier aan iets beleeft, houdt je het lang vol waardoor je je doel uiteindelijk behaalt.

Conclusie

Het resultaat van zwemmen is dat hartstikke gezond is en je kan er ook zeker kilo’s mee kwijt raken. Het is dan wel belangrijk over een goede basisconditie te beschikken, aangezien het enige tijd duurt voordat je er vet mee verbrandt.