10 redenen waarom zwemmen goed voor je is

Zwemmen is gezond

Zeker met het warme zomerweer gaan we graag zwemmen. Je kan lekker afkoelen, aan je conditie werken en het is nog leuk ook! Deze 10 redenen waarom zwemmen zo goed voor je is zullen je verrassen!

1.Door te zwemmen train je je hele lichaam

Als je zwemt train je elke spier in je hele lichaam. Bovendien verbrand je ook enorm veel calorieën waardoor je een mooi figuur krijgt.

2.Zwemmen is ideaal voor mensen met overgewicht

In het water weeg je 90% minder dan uit het water. Hierdoor kan je je vrij bewegen zonder druk te zetten op gewrichten en pezen. Mensen met overgewicht, maar ook sporters die een blessure hebben, kunnen door te zwemmen makkelijk aan hun conditie werken

3.Een sterk hart

Omdat er in het water minder druk ontstaat op je lichaam moet je hart minder hard werken. Je hartslag daalt en je voelt je rustiger.

4.Zwemmen is de beste sport als het warm is

Omdat je sport in kouder water zal je lichaam niet zweten. Vooral in warm weer kan je lichaam tijdens het sporten oververhit geraken. Dat probleem is er dus niet tijdens het zwemmen, en dat maakt zwemmen een van de meest comfortabele sporten als het warm is.

5.Een beter slaappatroon dankzij zwemmen

Door te zwemmen wordt er meer serotonine in je lichaam geproduceerd en hierdoor kan je makkelijker en beter slapen.

6.Heb je astma? Ga dan zwemmen!

In een binnenzwembad is er erg vochtige lucht. Die vochtige lucht helpt mensen met astma beter te ademen. Door te zwemmen zal bovendien je longcapaciteit groter worden en dat verbetert je ademhaling.

7.Verlaag je cholesterol door te gaan zwemmen

Als je gaat zwemmen zal je bloeddruk en cholesterolniveau lager worden. Hierdoor heb je minder kans op hart- en vaatziekten.

8.Zwemmen maakt je vrolijk

Zwemmen is enorm ontspannend. De druk op je hart wordt verlicht en je krijgt rust in je hoofd. Bovendien zorgt de vrijgekomen serotonine ervoor dat je je gelukkiger voelt.

9.Door te zwemmen versterk je je botten

Zwemmen is goed voor je botten. Je botdichtheid wordt hoger waardoor je botten minder snel zullen breken.

10.Zwemmen is conditie- en krachttraining in één

Door te zwemmen verbrand je ongeveer 350 calorieën per half uur, dat is enorm veel. Door de weerstand van het water is zwemmen bovendien ook een krachttraining. Je vetmassa verdwijnt en je spiermassa wordt groter. En dat alles in één sport!