1 op de 2 Vlamingen beweegt te weinig

1-op-2-vlamingen-beweegt-te-weinig.jpg

Om de vijf jaar ondervraagt het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) 10.000 burgers over hun gezondheid en gedrag, onder wie 3.500 Vlamingen.Ondanks de goede bedoelingen van de overheid die werden samengevat in een ambitieus plan om de bevolking meer te laten bewegen en gezonder te laten eten, is het tegendeel  het geval. Het plan was om de bevolking tien procent gezonder te laten leven, maar in plaats van vooruit te bewegen gaan we achteruit.

Iedereen is het er over eens dat regelmatige lichaamsbeweging noodzakelijk is. Daarnaast heeft het een positieve invloed op je gewicht en fitheid. Het is goed voor je cholesterol, spijsvertering en het verkleint je kans op hart – en vaatziekten. Enkele feiten:

1. Meer bewegen doet langer leven

In beweging zijn is essentieel voor een lang en gezond leven. Beweging doet het teveel aan koolhydraten en suikers uit ons lichaam verdwijnen nog voor het in vet kan worden omgezet. Helaas beweegt de gemiddelde Vlaming te weinig.

Door onvoldoende lichaamsbeweging vergroot het risico op aderverkalking, een verhoogde bloeddruk en diabetes. Ook een gebogen lichaamshouding kan je tegengaan door te bewegen. Met het ouder worden vermindert de elasticiteit van de bindweefsels in ons lichaam, waardoor spieren en gewrichten strammer worden en onze houding erop achteruitgaat. Bovendien heeft sporten een positief effect op je doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen.

Meer lichaamsbeweging kan de gemiddelde levensverwachting met maar liefst 4,5 jaar verlengen. Dat constateerden onderzoeksteam van het National Cancer Institute in de Verenigde Staten van Amerika. Het wordt aangeraden om zo’n 20 minuten per dag in beweging te zijn.

2. Goed in je vel

Ook op mentaal vlak helpt beweging je goed vooruit. Bovendien stijgt je zelfvertrouwen en heb je minder stress. Dat blijkt uit het onderzoek van de KU Leuven: ‘Ouderen in actie(f)’. Hierbij is gebleken dat de mentale tevredenheid daalt met de leeftijd. Dit vinden senioren belangrijk: plezier beleven, gevolgd door een betere conditie, nieuwe mensen ontmoeten en het samenzijn met vrienden of familie.

3. Haalbaar plan

Meer bewegen begint bij dagelijkse activiteiten zoals bijvoorbeeld tuinieren, fietsen, schoonmaken, boodschappen doen enz. Voeg daar 3 keer per week 20 minuten intensievere beweging aan toe. Dit kan zwemmen, fietsen, lopen, dansen of snelwandelen zijn. Probeer dit te doen in groep, zo krijg je er sociale contacteren bovenop en krijg je meer motivatie.

Terugbetalingen voor beweging

Beweging is goed voor je gezondheid. Dat wist je al. Om mensen nog meer te stimuleren om te bewegen dragen ziekenfondsen hierbij graag hun steentje bij. Elk jaar krijgen alle gezinsleden een tegemoetkoming van 25 euro voor:

  • Een fitnessabonnement (min. 10 beurten)
  • Lidgeld bij een sportclub (voor de duur van het sportseizoen)

1 op de 2 Vlamingen beweegt te weinig en kampt met overgewicht. Dat zijn alarm wekkende cijfers. Een ziekenfonds geeft elke Vlaming de kans om een gezonde conditie op te bouwen en ook te onderhouden. Dit doen ze voor iedereen die op een medisch verantwoorde en wetenschappelijke manier wil bewegen.

Bereken zelf hoe jij meer uit je ziekenfonds kan halen. »