1 op 6 Vlamingen neemt slaapmedicatie

1-op-6-vlamingen-neemt-slaapmedicatie.png

Bijna een derde van de bevolking slaap slecht, wordt vaak wakker ’s nachts of wordt juist vroeg wakker. Hierdoor wordt de totale slaapduur kort, wat vervolgens een negatieve invloed heeft op het functioneren overdag.

Vrouwen hebben meer slaapproblemen?

Over de hele lijn hebben vrouwen meer slaapproblemen dan mannen. Van alle slechte slapers hebben vrouwen tot bijna 3 keer meest last van doorslaapproblemen en te vroeg wakker worden. Daarnaast slapen gescheiden mensen en weduwes/weduwenaars slechter dan vrijgezellen.

De 55+’ers scoren hierbij het slechtst. Dat is op zich niet verwonderlijk, want vanaf de leeftijd van 55 jaar vermindert de natuurlijke hormoonafscheiding melatonine in de hersenen sterk. Dit neurohormoon speelt een belangrijke rol in de slaap- en waakcyclus en regelt onze behoefte aan slaap.

Slaapmedicatie

1 Vlaming op 6 gebruikt geregeld slaapmedicatie. Uit de Vlaamse Gezondheidsenquête is gebleken dat 28% van wie ouder is dan 15 jaar, aangeeft slecht te slapen. Dat cijfer ligt hoger bij vrouwen dan bij mannen. Hoe ouder, hoe meer slaapproblemen. Om deze slaapproblemen tegen te gaan, grijpen Vlamingen gretig naar slaapmiddelen.

Het gebruik hiervan is hoger bij vrouwen (20%), dan bij mannen (13%). Jongeren nemen dit minder vaak dan ouderen. Bij de leeftijdscategorie 18-30 jaar gebruikt 8% een slaapmedicate, terwijl dit percentage bij ouderen al snel oploopt tot 32%.

5 tips om beter te slapen

Tip 1: zorg voor een optimale ruimte om in te slapen

Veel mensen hebben geen idee, maar de ruimte waarin je slaapt heeft een grote invloed op de manier waarop je slaapt. Slaap je in een slecht geventileerde ruimte, slaap je in een ruimte die te veel daglicht heeft of slaap je in een stoffige kamer, dan heb je standaard een minder goede slaap. Zorg er daarom voor dat jouw slaapkamer altijd goed geventileerd is, dat er niet te veel daglicht in je slaapkamer schijnt als je gaat slapen en dat je slaapkamer schoon is en je slaapt automatisch beter.

Tip 2: Vast uur schema

Probeer zoveel mogelijk om op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en sta rond hetzelfde uur op. Ook in het weekend. Dit zal je helpen om een vast slaapritme te creëren en zal tevens de kwaliteit van je slaap bevorderen. Bovendien heeft niet iedereen evenveel slaap nodig. Door de tijd in bed te beperken wordt de slaap vanzelf verbeterd. Te veel tijd in bed spenderen leidt tot onderbroken en oppervlakkige slaap.

Tip 3: gebruik kruiden om te ontspannen

Er zijn diverse kruiden die je kunt gebruiken om je slaap te verbeteren, waaronder valeriaan, passiebloem, blauwe lotus en kattenkruid. Je hoeft de kruiden niet zo te eten, maar je kunt bijvoorbeeld thee drinken met de kruiden erin of supplementen nemen met de kruiden om de benodigde middelen binnen te krijgen.

Tip 4:  Goede kwaliteit van matras en hoofdkussen

Zorg dat je een matras en hoofdkussen hebt van goede kwaliteit. Het is niet evident om snel in slaap te vallen op een matras die te hard of te zacht is. De dikte en de stevigheid van je matras zijn tevens afhankelijk van je gewicht en lichaamsvorm. Je kussen moet de stevigheid van je nekwervels goed ondersteunen. Gebruik daarnaast lakens in natuurlijke stoffen en vermijd knellende slaapkledij.

Tip 5: neem extra melatonine

Melatonine is een hormoon dat standaard in je lichaam zit en dat aangemaakt wordt om de slaap te reguleren. Heb je te weinig melatonine, dan krijg je te maken met vervelende slaapproblemen. De oplossing? Neem extra melatonine als voedingssupplement, bijvoorbeeld in de vorm van melatonine smelttabletten. Krijgt je lichaam extra melatonine, dan is er voldoende om je slaperig te maken op de juiste momenten en dit beteknt dat je gemakkelijker inslaapt, gemakkelijker doorslaapt en gemakkelijker kunt blijven liggen tot de wekker gaat.