scrollTop top

10 tips om te beginnen met mediteren volgens yogatherapeut Mounira Bazzi

10 tips om te beginnen met mediteren volgens yogatherapeut Mounira Bazzi

In onze maatschappij besteden we nog maar weinig tijd aan onszelf. Onze aandacht en energie gaan naar zoveel dingen, behalve naar onszelf. Meditatie helpt ons om onze gedachten op een rijtje te zetten en maakt dat we bewuster naar onszelf gaan kijken. In haar eerste boek ‘Is het leven beter met twee?’ deelt yogatherapeut Mounira Bazzi tips en oefeningen voor meditaties, ademwerk en kleine rituelen. In samenwerking met Femke Coopmans geeft Mounira antwoorden op de vragen die zowat iedereen zich stelt. In dit artikel geeft ze alvast tien tips om te beginnen met mediteren.

Mounira Bazzi

1. Stel een doel op 

‘Om te beginnen met mediteren is het belangrijk om eerst een doel voor jezelf te stellen. Dat kan heel simpel zijn: vanaf juli begin ik drie keer per week met mediteren. Zo is de intentie er al en dat is al een mooi begin.’

2. Creëer een routine 

‘Bepaal een tijd en plaats waar je je meditatie gaat beoefenen. Wanneer je mediteert, hoeft dat geen lange meditatie te zijn, een paar minuten is al voldoende. We hebben allemaal een druk leven, vol verplichtingen en verantwoordelijkheden. In de ochtend is je geest echter nog rustig, dus dat is het beste moment om te mediteren. Voordat je kinderen wakker zijn of voordat de rest van je dag begint. Is mediteren in de ochtend niets voor jou? Dan moet je op zoek gaan naar waar en wanneer het wél voor je past. Kies een tijdstip dat voor jou werkt en houd je daar ook aan, bouw de routine in.’

3. Wees creatief 

‘Je kunt op elk moment van de dag mediteren, waar je maar wilt. Je kunt het in je auto doen, in het park of zelfs tijdens een wandeling. Er zijn zoveel manieren om te mediteren, dus wees niet te streng voor jezelf als het dan toch niet lukt. Je vindt wel een ander moment.’

4. Zoek een comfortabele houding 

‘Als je eenmaal door de eerste stappen heen bent, is het tijd om een comfortabele houding te vinden. Je moet kijken naar hoe je lichaam zich voelt. Misschien vind je het prettig om op een stoel te zitten, op een matje op de grond of misschien eerder op de bank. Je kunt met gekruiste benen zitten of liggen. Het maakt niet uit hoe je het doet, zorg er gewoon voor dat je een houding vindt waarin je je comfortabel voelt, zodat je – wanneer je met je meditatie begint – je geen zorgen hoeft te maken over hoe je zit.’

5. Adem in en uit 

‘Concentreer je op het in- en uitademen. Gebruik dat als anker voor je drukke en dwalende geest. Sluit je ogen en laat je gedachten, net zoals je ademhaling, gewoon komen en gaan. Je zult merken dat je gedachten vaak naar iets anders gaan, maar keer altijd terug naar je ademhaling.’

6. Voel je op je gemak met ongemak 

‘Wanneer we beginnen met mediteren, ervaren we vaak ongemak. Een soort onrust, bezorgdheid of nervositeit. Oordeel niet over deze emoties, maar laat ze gewoon komen en gaan. Na verloop van tijd zul je in staat zijn om het ongemak van deze gevoelens om te zetten naar gemak. Dat komt omdat je jezelf geleerd hebt om je gewoon te concentreren op het in- en uitademen.’

7. Neem je meditatie mee in je dag 

‘Visualiseer dat de rest van je dag eraan komt, zodat je je meditatie met je mee kunt nemen. Als er iets gebeurt doorheen je dag dat je een naar gevoel geeft, kun je altijd teruggrijpen naar meditatie. Heb je stress of een paniekaanval? Zet dan even een stapje terug en concentreer je op je ademhaling.’ 

8. Merk op hoe je je voelt

‘Voel je je rustiger? Voel je je helderder? Of voel je het tegenovergestelde? Het is belangrijk om jezelf deze vragen te stellen na het mediteren. Je zult merken dat je geest na een tijdje helderder wordt en dat je je rustiger voelt. Het is heel normaal dat je deze rust in het begin niet hebt.’

9. Meditatie overslaan 

‘Het kan zijn dat je de behoefte voelt om een meditatie over te slaan. Dan moet je even bij jezelf stilstaan en jezelf afvragen waarom je dat wilt doen. Je mag en kan meditatie altijd overslaan, maar het is belangrijk dat je weet vanwaar het gevoel komt.’

10. Zoek een partner  

‘Dat wil niet zeggen dat de ander bij jou thuis moeten komen mediteren, maar het is wel fijn om iemand te hebben die door hetzelfde proces gaat. Op die manier kun je je gedachten en gevoelens met elkaar delen en er samen uit leren.’

Meer lezen? ‘Is het leven beter met twee?’ van Mounira Bazzi & Femke Coopmans (Borgerhoff & Lamberigts, €22)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!