4 tekenen dat je workout te zwaar is

4-tekenen-dat-je-workout-te-zwaar.jpg

Natuurlijk mag een workout best wel een beetje pittig zijn. Je bent er om je conditie te verbeteren, of niet soms? Maar toch is het belangrijk om steeds een niveau te kiezen dat je lichaam aankan. Is jouw workout misschien een tikkeltje te zwaar? Let op deze 4 belangrijke signalen.

1.Je hebt heel de tijd het gevoel dat je geen lucht krijgt

Het is belangrijk om je ademhaling onder controle te houden tijdens een workout. Het is normaal dat je ademhaling sneller wordt, maar als je ongecontroleerd begint te hijgen moet je even stoppen. Verminder je tempo en bouw de snelheid traag op. Probeer elke oefening op een gepast ritme te doen. Krijg je je ademhaling echt niet onder controle? Rust dan vijf minuten en probeer een lichtere workout.

2.Je hartslag is veel te snel

Tijdens een workout gaat je hartslag naar omhoog, dat is ook nodig. Als je vet wil verbranden is het goed om een hartslagmeter te gebruiken. Zo kan je nagaan of je hartslag niet te veel naar omhoog gaat. Heb je geen hartslagmeter? Door tijdens je training enkele woorden na elkaar te zeggen kan je nagaan of je hartslag niet te hoog is. Lukt het niet om vijf woorden na elkaar te zeggen? Luister dan naar je lichaam en train op een rustiger tempo.

3.Je voelt het zwart worden voor je ogen

Als het zwart wordt voor je ogen dan is je workout zeker en vast te zwaar. Toch negeren veel mensen dit overduidelijk teken. En dat is gevaarlijk, je lichaam geeft aan dat het niet verder kan en toch zet je door. Als het zwart wordt voor je ogen is het erg belangrijk om te gaan neerzitten en iets te drinken. Laat iemand weten dat je je niet goed voelt zodat ze een oogje in het zeil kunnen houden. Je hoeft je echt niet te schamen, iedereen maakt dit eens mee. Je lichaam was nog niet helemaal klaar voor deze intensiteit, bouw het tempo iets trager op.

4.Je kan je oefeningen niet meer goed uitvoeren

Als je vermoeid bent, kan je in de val lopen om je houding te verslappen. Je spant je spieren minder op en je houding wordt slechter en slechter. Als je merkt dat je houding slechter wordt, is het van groot belang om een stapje terug te zetten. Doe wat minder herhalingen en doe de oefening trager. Het is veel beter om een oefening 6 keer goed te doen dan 12 keer slecht.