8 natuurlijke tips bij de overgang

Als je in de overgang zit, kun je hier veel last van hebben. Je lichaam verandert, je hormonen raken uit balans en hierdoor heb je last van vervelende overgangsklachten die je dagelijkse functioneren echt kunnen beïnvloeden. Zit jij op dit moment in de overgang en heb je hier veel last van? Lees dan in dit artikel welke tips je kunt gebruiken om jouw overgangsklachten te verminderen.

De overgang

De menopauze is een periode die gekenmerkt wordt door verandering. Als we het hebben over de overgang, hebben we het over de hele periode waarin je als vrouw de overstap maakt van een vruchtbare naar een onvruchtbare periode. Het is een geleidelijk proces waarin de duur en de leeftijd van elke vrouw verschilt. De gemiddelde duur is 4 jaar en bij de meeste vrouwen komt het voor tussen hun 45ste en 60ste levensjaar.

De laatste menstruatie wordt de menopauze genoemd, de periode hierna de postmenopauze. Na de menopauze is een vrouw niet meer vruchtbaar, doordat het proces van maandelijkse rijping van een eicel in de eierstokken is gestopt.

De overgang heeft heel wat gevolgen voor de vrouw. Naast emotionele schommelingen, komen er ook heel vaak lichamelijke klachten voor. Ongeveer 2/3de  van de vrouwen krijgt dan te maken met overgangsklachten: stemmingswisselingen, opvliegers, nachtelijk zweten, gewichtstoename etc. Maar de overgang is dus voor elke vrouw uniek en ook de intensiteit van de klachten kan verschillen.

Als je veel last hebt van lichamelijke kwaaltjes, kunnen onderstaande tips je zeker helpen:

1. Koelelementen

Als je een opvlieger hebt, is het belangrijk om snel en effectief af te koelen. De beste manier om dit snel en eenvoudig te doen, is door een koelelement te gebruiken. Heb je vooral last van opvliegers in de nacht? Dan leg je een koelelement onder je kussen, zodat je altijd iets hebt om jezelf mee af te koelen als je het warm krijgt.

2. Beweging

In de overgang heb je vaak een gebrek aan energie, waardoor je je moe voelt. Eens je de 40 voorbij bent, is het ook steeds moeilijker om in vorm te blijven. Enkel op je voeding letten volstaat niet altijd. Om opvliegers tijdens de overgang te bestrijden, is het belangrijk om je oestrogeenlevels op peil te houden. Vaak wordt er hiervoor gebruik gemaakt van hormoonsubstitutietherapie. Veel vrouwen staan hier echter weigerachtig tegenover en bovendien veroorzaakt dit dikwijls bijwerkingen zoals hoofdpijn en hartklachten. In dat geval kan sporten ook een oplossing voor je bieden. Doe dit wel in lichte mate. Te intensief sporten veroorzaakt enorme vetbranding waardoor je net minder oestrogeen overhoudt, met meer overgangsklachten als gevolg.

Naast een positief effect op je opvliegers, zou beweging ook je humeur en libido verbeteren. Redenen genoeg om een nieuwe sportoutfit aan te schaffen dus!

3. Ontspanning

Veel vrouwen in de overgang hebben moeite om in slaap te komen. Wat goed helpt, is om je voor het slapengaan even helemaal te ontspannen. Ga bijvoorbeeld in bad, lees een mooi boek of mediteer voor je gaat slapen. Zo ga je ontspannen het bed in. Stress zorgt er overigens voor dat overgangsklachten zoals opvliegers, hoofdpijn, slapeloosheid… toenemen. Hoe meer stress, hoe erger je klachten. Probeer daarom stress te vermijden en zoveel mogelijk te ontspannen.

4. Peulvruchten

De meest ergerlijke overgangsklachten zijn doorgaans te wijten aan een oestrogeentekort. Een dieet dat rijk is aan fyto-oestrogenen kan deze klachten verlichten. Zet regelmatig sojabonen, kikkererwten en linzen op het menu.

Eet ook peulvruchten. Peulvruchten zijn rijk aan foliumzuur, magnesium, kalium, ijzer en vitamine B en werken bovendien erg goed tegen overgangsklachten. Verwerk peulvruchten net wat vaker in je maaltijden en je voelt je beduidend beter.

5. Lijnzaad

Lijnzaad werkt erg goed tegen vaginale droogheid omdat er lignanen in lijnzaad zitten. Dit is een vorm van fyto-oestrogenen, die goed helpen tegen diverse overgangsklachten en vooral de vaginale droogheid flink verminderen. De hoge concentratie aan essentiële vetzuren in lijnzaad kan deze problemen voorkomen.

6. Groene bladgroenten

Groene bladgroenten zitten vol met calcium en magnesium. Dat is goed voor je botten en kan tevens helpen bij overgangsklachten zoals migraine, depressie en angstgevoelens.

7. Vette vis

Vette vis is niet alleen lekker, maar ook goed tegen stemmingswisselingen, opvliegers en depressieve gevoelens. Eet twee keer per week vette vis als zalm, makreel of haring en je overgangsklachten worden een stuk minder heftig.

8. Rustdag

De overgang eist veel van je lichaam. Om ervoor te zorgen dat je er zonder problemen doorheen komt, is het goed om iedere week een rustdag in te plannen. Op deze dag hoef je niet de hele tijd in bed te liggen, maar geef je je lichaam wel rust om de overgang goed door te komen.

Voedingssupplementen

Je lichaam heeft tijdens de overgang ook heel wat vitamines nodig. Ze geven je voldoende energie om de overgangsklachten aan te pakken. Ook als je gezond en evenwichtig eet, kan het nog altijd zijn dat je een tekort hebt aan vitamines. Voedingssupplementen (link naar Famosan producten) kunnen soelaas bieden.

A. Vogel geeft gratis tips en advies over de menopauze. Klik hier.