Afkicken van je smartverslaving?

afkicken-van-je-smartverslaving.jpg

De smartphone is volledig geïntegreerd in ons leven. Je staat er mee op, gaat er mee naar bed en in alle tussentijd zal deze nooit ver van je verwijderd zijn. De smartphone wordt gezien als doorlopende informatiebron, hét communicatiemiddel van deze tijd en is natuurlijk zeer bevorderlijk voor online sociaal contact. De toename van het smartphonegebruik heeft diverse problemen in kaart gebracht die de maatschappij voorheen nog niet kende. De kwaliteit van slaap is achteruitgegaan en onze privacy heeft een bergafwaartse wending vertoond. In dit artikel geven we je vier tips voor een bewuster smartphonegebruik, niet om het smartphonegebruik af te kraken maar wel om er bewuster mee om te gaan.

1. Privacy concerns

Gezond smartphonegebruik reikt verder dan het aanpakken van overmatig gebruik. Zo heb je zelf in de hand tot welke mate jouw privacy gewaarborgd wordt op je telefoon. Ruim een kwart van de gebruikers heeft geen beveiliging op zijn of haar smartphone en dat is eigenlijk onverstandig. Het is de makkelijkste manier om je contactgegevens, foto’s en andere informatie te beveiligen in geval van diefstal of bemoeierige vriend(innen). Daarnaast vormen opdringerige applicaties ook een groot risico. Je kent het wel, bij het downloaden van een nieuwe app geef je toestemming voor van alles en nog wat. Je wilt de app graag hebben, dus je gaat akkoord. Meestal vragen apps toestemming voor logische functies, omdat de app anders niet te gebruiken is. Als dit niet het geval is, bijvoorbeeld een reisapplicatie die toegang wil tot je foto’s, is het aan te raden om een alternatief te zoeken. Tot slot is het verstandig, voor je eigen bestwil, om een iPhone X hoesje om je telefoon te dragen. Je voorkomt zo ongewenste pottenkijkers en beschermt al je gegevens van onomkeerbare schade.

2. Muisarm maar dan anders

De gezondheidsklachten die gepaard gaan met het overmatig smartphonegebruik vallen voornamelijk in de categorie RSI. Dit zijn klachten die worden veroorzaakt door overbelasting van een bepaalde spiergroep. Als je bedenkt dat een gemiddelde Nederlander zo’n 3 uur per dag op de smartphone doorbrengt, kun je je waarschijnlijk ook voorstellen dat deze herhaalde bewegingen inderdaad tot RSI-klachten kunnen leiden. Verminder het smartphonegebruik of neem tijdens het gebruik een andere houding aan. Er zijn veel accessoires en hoesjes verkrijgbaar die zijn voorzien van een standaard, zodat je net in een andere positie gebruik kunt maken van je telefoon. Als de lichamelijke vermoeidheid aanhoudt, is het verstandig om een fysiotherapeut te raadplegen. Bij beginnende klachten zijn deze namelijk nog gemakkelijk te verhelpen.

3. Inzicht is key

Het grootste probleem van overmatig smartphonegebruik zit waarschijnlijk vooral in de onwetendheid. Niemand is zich er bewust van hoeveel uur per dag er precies van de smartphone gebruik wordt gemaakt. De applicatie (wel op je smartphone helaas), die hier inzicht in geeft, is de app Moments. Na een dag heb je al overzicht in het aantal screen opens, smartphone gebruik per applicatie en piektijden per dag. Waar je waarschijnlijk het meest van schrikt is het aantal screen opens: even checken of je notificaties hebt. En het ergste is, je hebt dit niet eens door. Stel voor jezelf een tijdsdoel en probeer hier langzaam naartoe te werken.

4. Bye bye smartphone

De alternatieven voor smartphonegebruik zijn eindeloos! Probeer eens een digitale detox (=afkicken van je geliefde gadget) en investeer je resterende tijd in leuke dingen. Spreek wat vaker met vriendinnen af en probeer állemaal de smartphone even met rust te laten. De slappelach krijg je immers niet van het turen naar je beeldscherm. Om je detox te vergemakkelijken verwijder je onnodige applicaties en zet je de notificaties een tijd uit. Als je op je telefoon kijkt werk je alles in één keer af en hoef je deze niet meer constant te checken. Daarnaast is een papieren agenda een aanrader, evenals het gebruik van een horloge. Je afspraken check je in je agenda en de tijd check je op je horloge. Het enige wat je nog legaal mag ondernemen met je smartphone, is het luisteren van muziek, middels oordopjes of een box. Hiervoor hoef je niet constant naar je telefoon te staren én de alternatieven zijn vaak ook digitaal.

Wat zijn jouw smartphone detox tips?