Afslanken? Dit moet je weten over hongerhormoon ghreline

afslanken-dit-moet-je-weten-over-hongerhormoon-ghreline.jpg

Wil je afslanken? Of moet je er moeite voor doen om niet aan te komen? Dan is het extra belangrijk om ervoor te zorgen dat je hormonen in balans zijn. Een van de hormonen die hierbij een grote rol spelen is ghreline. In dit artikel lees je wat ghreline precies doet en hoe je dat hormoon kan beïnvloeden.

Wat is ghreline?

Ghreline is een hormoon dat vooral wordt aangemaakt in je maag en darmen, waarna het via je bloed bij je hersenen terechtkomt. Zelf kunnen je hersenen ook kleine hoeveelheden ghreline aanmaken.

Eenmaal in je hersenen, zorgt het ervoor dat je honger ervaart. Het geeft je hersenen een sein dat er gegeten moet worden. Ghreline wordt daarom vaak het hongerhormoon genoemd.

Aankomen door ghreline

Ghreline zorgt er dus voor dat je honger krijgt. Hierdoor kan een hoog ghrelineniveau ervoor zorgen dat je meer eet, waardoor je aankomt. Dit werd onder andere aangetoond tijdens een onderzoek waarbij ratten ghreline kregen toegediend. De groep die de ghreline kreeg, kwam aanzienlijk meer aan dan de groep die geen ghreline kreeg.

Afslanken?

Als je veel ghreline aanmaakt, kan afslanken een vervelend gevecht zijn omdat je telkens honger hebt. Om af te slanken is het daarom belangrijk om dit hormoon goed in balans te krijgen. Hoe lager je ghrelineniveau, hoe makkelijker het wordt om minder calorieën te eten.

Met de juiste hormoonbalans en voeding, kan het zelfs zo zijn dat je je calorie-inname niet meer bewust hoeft te beperken, omdat je automatisch minder eet.

Heeft ghreline nog meer invloed?

Ghreline beïnvloedt niet alleen je gewicht. Hiernaast heeft het namelijk ook invloed op je:

  • Slaapwaakritme
  • Smaakervaring
  • Koolhydraatstofwisseling

Ghrelineniveau onder controle

Goed nieuws: je kan je ghrelineniveau zelf beïnvloeden. Zo kan je afslanken dus een stuk makkelijker en prettiger voor jezelf maken. De onderstaande punten helpen je hierbij.

  • Zorg ervoor dat je goed en voldoende slaapt. Een slechte nachtrust wordt namelijk gelinkt aan een hogere ghreline aanmaak, meer honger en gewichtstoename
  • Bouw meer spiermassa op. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer spiermassa kan zorgen voor een lager ghrelineniveau
  • Eet meer eiwitten. Eiwitten helpen om minder ghreline aan te maken en juist meer verzadigingshormonen. Hierdoor hebben ze dus een dubbel effect. Gezonde bronnen van eiwitten zijn bijvoorbeeld kip, vis, eieren, peulvruchten, noten en quinoa.

Meer tips om gewicht te verliezen lees je hier.

Ook belangrijk

Naast ghreline zijn er nog meer hormonen die je gewicht beïnvloeden. Dit zijn:

  • Insuline
    Stimuleert de opslag van vet en zorgt ervoor dat je minder energie uit je vetcellen haalt, waardoor je vetverbranding geremd wordt.
  • Leptine
    Is de tegenhanger van ghreline en zorgt er dus voor dat je jezelf juist verzadigd voelt.
  • Cortisol
    Maak je aan als je stress ervaart en wordt daarom ook wel het stresshormoon genoemd. Vergroot je eetlust, stimuleert vetopslag en remt vetverbranding juist af.

Makkelijker afvallen

Een gezond ghrelineniveau is dus een belangrijke sleutel in het afslankproces. Ook helpt het je om niet (opnieuw) aan te komen. Meer eiwitten eten, meer spiermassa opbouwen en een goede nachtrust helpen je om dit te bereiken. Daarnaast is het belangrijk om ook je andere hormonen in balans te krijgen.

Bronnen: Tschöp M, Smiley DL, Heiman ML, Nature, 2000. Taheri S, Lin L, Austin D, Young T, Mignot E, PLoS Med, 2004. Jakubowicz D, Froy O, Wainstein J, Boaz M, Steroids, 2012.