Daarom is het dus zo moeilijk om op tijd te gaan slapen (en dit doe je eraan)

Inhoud

Heb jij het ook elke avond opnieuw moeilijk om op tijd te gaan slapen? Je hoort wel dat stemmetje in je hoofd dat het bedtijd is, maar toch blijf je nog even voor de tv zitten, kijk je nog één aflevering van je favoriete serie, check je nog een allerlaatste keer je smartphone…

In de Universiteit van Vlaanderen legt communicatiewetenschapper Liese Exelmans uit hoe het komt dat we altijd veel te laat gaan slapen en daardoor ook altijd veel te moe zijn. Ze geeft ook verschillende tips om hier iets aan te doen!

Het gaat niet goed met onze slaap

Slaap kan je eigenlijk beschouwen als de brandstof van ons lichaam. Je kan wel even voort zonder, maar uiteindelijk blijft dat ook niet duren.

Bovendien is aangetoond dat te weinig slaap gepaard gaat met hart- en vaatziektes, depressie, overgewicht… Ook concentreren wordt moeilijker als je te weinig slaapt: 10 à 20% van de verkeersongevallen worden veroorzaakt door vermoeide chauffeurs.

Maar slapen is toch leuk?

Maar waarom voeren we zo collectief een strijd tegen bedtijd? Aan de populariteit van snoozen, apps die onze slaap in kaart brengen etc. te zien, is slapen nochtans iets wat we graag doen.

Hoe kunnen we die paradox verklaren?

Probleem met zelfcontrole

De hele dag door gebruiken we onze zelfcontrole om goeie keuzes te maken. Zo kunnen we die dingen die we op lange termijn belangrijk vinden bereiken, maar ook rekening houden met wat we op korte termijn aangenaam vinden.

Algemeen geldt wel dat hoe verder zich iets in tijd bevindt, hoe minder waardevol we het vinden. En daar bevindt zich net het probleem op vlak van slaap: de voordelen van op tijd gaan slapen bevinden zich pas op lange termijn (ten vroegste morgen) en lijken daarom minder waardevol.

We hebben 's avonds laat vaak al een hele dag onze zelfcontrole moeten gebruiken en dus besluiten we toe te geven en onszelf eens te verwennen. “Ik zal het morgen wel met een uurtje minder doen,” denken we dan.

Vermijd een vicieuze cirkel

Ook al neem je je voor om de volgende dag wél op tijd te gaan slapen, toch mislukt dat nog vaak. Slaap is immers belangrijk om onze batterijen en bij uitbreiding onze zelfcontrole op te laden. Door steeds minder te slapen, zal je ook steeds minder en minder zelfcontrole hebben, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.

Om dat te vermijden geeft Liese graag een aantal tips:

  • Breng jezelf niet in verleiding: net zoals je ook geen chips koopt als je op dieet bent, zorg je er beter voor dat je smartphone, pc en televisie uit je slaapkamer verdwijnt.
  • Schakel alle meldingen uit op je smartphone: mail, sociale media…
  • Schakel ook de post-play functie op Netflix uit, beslis zelf wanneer je verder kijkt.
  • Heel veel mensen beseffen ’s avonds tijdens kijken van televisie of series of tijdens het surfen niet hoe snel de tijd voorbij gaat. Zorg er daarom voor dat je je ervan bewust bent hoeveel tijd er gepasseerd is. Stel bijvoorbeeld een signaal in een half uur voor je moet gaan slapen, zodat je er toch bewust van bent dat het bijna bedtijd is.

Meer weten? Bekijk de video van Universiteit van Vlaanderen!

Bron: Universiteit van Vlaanderen