Daarom vermindert naar je werk fietsen de kans op kanker en hart- en vaatziekten

We zitten te veel en bewegen te weinig. Ruim één op de drie Belgen beweegt onvoldoende. We weten nochtans allemaal dat het belangrijk is voor onze gezondheid. Je wordt fitter, vitaler en gaat je goed in je vel voelen.

Maar er is meer. Wie een actief leven leidt, kan bepaalde gezondheidsproblemen vermijden. Denk aan hart- en vaatziekten, diabetes, hypertensie en borst- en darmkanker. Dat maakt met tijd en stond de fiets nemen al veel aantrekkelijker, niet?

Elke stap telt

Bewegen is geen overbodige luxe. Je hoeft daarom niet per se een marathon te lopen of de Mont Ventoux te bedwingen. Wie vijf keer per week een halfuur beweegt krijgt al goede punten. Het is het gemakkelijkste om een bewegingsactiviteit te koppelen aan een bestaande gewoonte. Met de fiets (deels) naar je werk gaan is daarvan een goed voorbeeld.

Het is een haalbare manier om meer te bewegen én je plukt er ook op financieel vlak de vruchten van. Om nog maar te zwijgen over de gunstige impact op het milieu.

Lynn Pellens, gezondheidsexpert bij Partena Ziekenfonds, geeft enkele suggesties. “Je kan natuurlijk het volledige traject met de fiets doen, maar voor velen is het niet mogelijk om volledig met de fiets te gaan. In dat geval kan je wel een stuk van de verplaatsing met de fiets doen: met de fiets naar het station, een stationshalte verder nemen om meer te fietsen, je auto wat verder parkeren en met de plooifiets de laatste kilometers naar je werk fietsen…”

Met de fiets naar het werk

Een Britse studie heeft aangetoond dat met de fiets naar het werk gaan het risico op kanker en cardiovasculaire aandoeningen doet dalen. Uit het onderzoek bleek dat werknemers die naar het werk fietsen 41 procent minder kans om te sterven hebben, 45 procent minder kans om door kanker getroffen te worden en maar liefst 46 procent minder kans om een hartaandoening te krijgen. Maar hoe komt dat nu? Wat is het verband tussen fietsen en kanker of hart- en vaatziekten?

Bewegen, bewegen, bewegen

Er bestaat geen oorzakelijk verband omdat er verschillende factoren meespelen bij het krijgen van kanker en hart- en vaatziekten. Regelmatig bewegen heeft een positief effect op je gezondheid. En mensen die dagelijks met de fiets naar het werk gaan, bereiken vaak de fysieke activiteitsnorm van dertig minuten bewegen per dag. Na verloop van tijd wordt het fietsen bovendien een gewoonte die niet aanvoelt als ‘sporten’.

Geen nood trouwens als je niet van fietsen houdt of als de afstand tussen je woning en werk écht te groot is, een stevige avondwandeling (waarbij je hart wat sneller slaat en je merkt dat je wat sneller moet ademen) is in dat geval minstens even goed alternatief.

Voorkom chronische ziekten: check je gezondheid via emma.health

Veel chronische ziekten kunnen door een gezonde, actieve levensstijl in combinatie met een vroegtijdige screening vermeden worden. Daarom geeft online gezondheidsplatform emma.health, samen met je huisarts, je duidelijk inzicht in je gezondheid en gezondheidsrisico’s.

Goed nieuws! Dankzij Partena Ziekenfonds doe je tussen 25 april en 31 augustus gratis een uitgebreide intakesessie. Daarna gebruik je emma.health gedurende 1 jaar gratis.