Diabetes hebben zonder dat je het weet: zo vermijd je het

Het aantal mensen dat aan suikerziekte lijdt, stijgt aan een razendsnel tempo. Dat is vooral te wijten aan onze ongezonde levensstijl. Volgens de Diabetes Liga kampt een op de twaalf Belgen met de aandoening. Een op de drie patiënten heeft zelfs diabetes zonder dat de betrokkene het weet.

“Een groot probleem, want diabetes is nog steeds levensbedreigend en de kwaliteit van je leven gaat sterk achteruit”, aldus Lynn Pellens, gezondheidsexpert bij Partena Ziekenfonds.  Een screening kan je meer inzicht geven. Tegelijk kan zo’n screening de kans dat iemand met een hoog risico de ziekte effectief krijgt met de helft verkleinen.

Type 1 en type 2 diabetes zijn de meest voorkomende vormen.

  • Type 1 diabetes kan momenteel nog niet worden voorkomen.
  • Bij type 2 diabetes, dat in de meeste gevallen verband houdt met een ongezonde levensstijl, kan dat vaak wel.

Wie amper beweegt, ongezond eet en/of rookt, loopt een verhoogd risico op type 2 diabetes. Merk wel op dat type 2 diabetes in bepaalde gevallen ook kan veroorzaakt worden door de genen of leeftijd.

Wij zetten de drie pijlers voor een gezonde levensstijl, met de nodige tips, op een rijtje.

Beweeg meer

Doorbreek het zitpatroon. Probeer om de drie kwartier te bewegen. Heb je een vraag voor je collega? Stuur dan geen mailtje maar stap ook effectief naar zijn of haar bureau. Het zit hem in de kleine dingen!

Wie niet graag loopt, hoeft zichzelf niet wekelijks te forceren om zijn loopschoenen aan te trekken. Dat hou je op lange termijn toch niet vol.

  • Ga te voet naar de bakker en stap eens stevig door
  • Neem de fiets naar je werk
  • Maak op zondagmiddag een deugddoende boswandeling

In het begin vergt dat wat aanpassing, maar na een tijdje voelt dat aan als een gewoonte. En een gewoonte hou je vol.

Eet gezond

Maak tijd om te eten. Blijf rustig zitten terwijl je eet en focus je op je voedsel. Schakel alle storende elementen rond je uit. Wie een boodschappenlijstje maakt of mails checkt tijdens het eten, maakt het zijn of haar spijsvertering onnodig moeilijk.

Gezond eten is ook gevarieerd eten. Eet niet ineens tien appels per dag, maar wissel af. De opties zijn eindeloos. Kies daarnaast ook zoveel mogelijk voor pure, onbewerkte producten. Vervang je wit brood door een volkoren versie, schep extra groenten op tijdens de warme maaltijd… Het zijn deze kleine stappen die een groot verschil maken.

Eet niet te veel. De kwantiteit is minstens even belangrijk als de kwaliteit.

Stop met roken

Maar liefst één op de vier Belgen rookt. Rokers leven 7 tot 9 jaar korter en verliezen 11 gezonde jaren. De boodschap is duidelijk: stop met roken. Niet morgen maar vandaag.

Gratis online screening

Nagaan hoeveel risico jij met je huidige levensstijl loopt op diabetes? Met het online screeningsplatform emma.health kan je op een eenvoudige manier inzicht krijgen in jouw gezondheidssituatie.

Dankzij Partena Ziekenfonds doe je tot eind augustus gratis een uitgebreide intakesessie. Bovendien kan je daarna emma.health tot 25/06/2020 gratis gebruiken met promocode ‘gezond’ om je levensstijl op te volgen. Schrijf je in!

Zo kan je misschien wel vermijden dat je suikerziekte krijgt!