Dit is waarom een gezonde geest écht een must is voor een gezond lichaam

Mens sana in corpore sano, een gezonde geest in een gezond lichaam. Je hoeft geen Latijn te hebben gestudeerd om dit gezegde te kennen. Wie een hoge mentale veerkracht heeft en zich bijgevolg goed in zijn vel voelt, heeft over het algemeen een gezondere levensstijl. Alles begint dus bij je mentale gezondheid.

Uit een Britse studie blijkt dat mensen die veel stress of depressieve gevoelens ervaren, 32% meer kans hebben om te sterven ten gevolge van kanker. Dit komt doordat wie zich mentaal niet goed voelt, ongezonder eet, meer alcohol drinkt, meer rookt en minder beweegt. Allemaal risicofactoren die bijdragen aan een ongezonde levensstijl en bepaalde vormen van kanker in de hand kunnen werken. Wij geven je zes tips die je helpen bij het verhogen van je mentale veerkracht.

1.     Gun jezelf rust

Een digitale detox is voor velen een goed idee. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je na 19 uur je mails, berichtjes, posts… niet meer bekijkt. Is de verleiding toch te groot? Leg je gsm dan in de andere ruimte tijdens het eten, tv-kijken, lezen, ontspannen…

Probeer ook om overdag vaste mailmomenten in te lassen. Je hersenen zullen je dankbaar zijn voor de rust die je hen gunt!

2.     Durf nee zeggen

Heb je totaal geen zin om alweer met vrienden te gaan eten/af te spreken? Durf dan eens nee zeggen. Je hoeft niet altijd alles in het werk te stellen om anderen te plezieren. Wedden dat je vrienden het begrijpen als je hen eerlijk zegt dat je graag eens op zaterdagavond in de zetel hangt?

3.     Beweeg

Probeer dagelijks voldoende te bewegen. Ben je niet sportief aangelegd? Een wandeling naar de slager is ook oké. Leg jezelf niet te veel druk op. Bewegen is gezond, geeft je energie en maakt je gelukkig. Zoek een vorm van bewegen of sporten die je écht graag doet.

4.     Wees tevreden met jezelf

Focus je niet op je beperkingen maar ga uit van je krachten. Denk positief en leg de nadruk op de zaken die je graag doet en waar je goed in bent. Het is ook oké om je eens minder goed in je vel te voelen. Het leven is niet alleen rozegeur en maneschijn.

5.     Probeer nieuwe dingen

Neem jezelf bijvoorbeeld voor om maandelijks één keer iets te proberen wat je normaal niet zou doen. Of dat nu bloemschikken, countrydansen of sushi eten is, nieuwe impulsen geven je een positieve boost. Je krijgt het gevoel dat je zelf de dingen bepaalt en dat je leven niet volledig door anderen geleid wordt.

6.     Slaap voldoende

Een tekort aan slaap tast je mentale en fysieke gezondheid aan. Wie zich moe voelt, grijpt snel terug naar comfortfood en heeft geen fut om te bewegen. Kruip vanavond dus eens een uurtje vroeger in bed.

Hoe zit het met jouw mentale gezondheid?

Emma.health wil mensen zowel fysiek als mentaal gezond houden. Via het online screeningsplatform krijg je zicht op het risico dat jij loopt op een langdurige aandoening zoals een depressie. Het resultaat wordt onmiddellijk naar je huisarts gestuurd zodat jullie samen kunnen bekijken welke aanpassingen van je levensstijl je kunnen helpen.

Goed nieuws: als je je nu inschrijft (tot 31/8), kan je dankzij Partena Ziekenfonds het platform één jaar lang gratis gebruiken met de code ‘gezond’.