Dit zijn de 5 slechtste oefeningen voor je rug

dit-zijn-5-slechtste-oefeningen-voor-je-rug.jpg

We doen oefeningen om onze spieren te versterken en onze conditie te verbeteren. Maar niet alle oefening zijn even goed voor onze rug. Sommige oefeningen zijn zelfs ronduit gevaarlijk.

1.Traditionele sit-ups

Sit-ups focussen alleen op de middelste buikspieren en niet op andere spiergroepen. Met traditionele sit-ups train je bovendien maar 20% van je buikspieren. Omdat je veel druk op je ruggengraat zet zullen te veel sit-ups altijd rugpijn veroorzaken. Andere buikspieroefeningen, zoals plank oefeningen, trainen alle spiergroepen en ze belasten je rug niet.

2.Hardlopen

Dit gaan veel hardlopers niet graag horen. Omdat je lichaam tijdens het hardlopen heel wat schokken moet verwerken kan het je rug belasten. Vooral als je al rugklachten hebt zal hardlopen deze verergeren. Een andere cardio workout zoals spinning, fietsen of zwemmen kunnen dan meer geschikt zijn. Ze verhogen je uithoudingsvermogen en zijn zachter voor je gewrichten.

3.Touwtjespringen

Touwtjespringen mag dan wel een hele effectieve workout zijn, als je last hebt van je rug kan je beter een andere workout kiezen. Touwtjespringen zet veel druk op je knieën en rug. Je mag daarom niet verdrijven. Spring per week maximum drie sessies van 10 minuten. Met andere oefeningen zoals roeien of zwemmen kan je je uithouding verder verbeteren.

4.Boksen

Veel vrouwen beginnen te boxen, het is dan ook een goede workout die je spieren sterker maakt en veel calorieën verbrandt. Maar omdat je je torso veel beweegt kan dit je rug belasten. Heb je een zwakke rug? Kies dan misschien beter voor een andere sport.

5.Squats

Help, toch niet de geliefde squats! Squats zijn fantastische oefeningen die je bilspieren in een mum van tijd verstevigen. Het kan helaas moeilijk zijn om ze op een goede manier uit te voeren. Voor je aan squat oefeningen begint moet je er zeker van zijn dat je ze goed uitvoert. Eens je de techniek goed te pakken hebt moet je je geen zorgen maken. Goed uitgevoerde squat oefeningen belasten je rug niet.