scrollTop top

Feiten en fabels over depressies

Feiten en fabels over depressies

Uit cijfers die CD&V Kamerlid Nawal Farih recent heeft opgevraagd bij minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) blijkt dat het aantal jongeren dat antidepressiva neemt blijft stijgen. Farih vindt de cijfers alarmerend en ze is van mening dat mentale gezondheidszorg één van de prioriteiten van de toekomst moet worden. Maar wat weten we nu juist over depressiviteit? Wij zetten een paar van de belangrijkste feiten en fabels op een rijtje.

Fabel: depressieve mensen huilen vaak

Er zijn mensen die kampen met een depressie en vaak huilen, maar er zijn ook mensen die dat helemaal niet doen. Die mensen ondervinden maar weinig emoties, en ze voelen zich vaak waardeloos en nutteloos. Mensen die strijden tegen een depressie zien er dus niet per se verdrietig uit.

Feit: iedereen kan depressief worden

Jong of oud, advocaat of schrijver, stil of luidruchtig, iedereen kan ooit te maken krijgen met depressiviteit. Een depressie komt wel twee keer zoveel voor bij vrouwen dan bij mannen. Uit de cijfers opgevraagd door Nawal Farih blijkt dat er de laatste jaren een sterke stijging is geweest van het aantal 15- tot 18-jarigen dat antidepressiva neemt. Een depressie kan zich dus op alle leeftijden ontwikkelen.

Feit: Naar buiten gaan en bewegen werkt als medicijn

Regelmatig bewegen kan de symptomen van depressiviteit doen verminderen. Ga dus regelmatig wandelen, lopen of fietsen in de buitenlucht. Door naar buiten te gaan, pik je ook extra daglicht op, wat depressies tegengaat.

Fabel: veel slapen kan een oplossing zijn

Meer slapen is geen oplossing voor depressies. Het is verstandiger om een normaal slaappatroon aan te houden. Vermijd om overdag veel te slapen en ga iedere avond rond hetzelfde uur slapen. Probeer ook om elke dag op hetzelfde moment op te staan.

Feit: positieve gedachten kunnen helpen

Mensen met een depressies krijgen van hun vrienden en familie vaak te horen dat ze positief moeten denken. Die raad is goedbedoeld, maar het is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Nochtans kunnen positieve gedachten echt helpen. Een therapie die zich toespitst op het creëren van positief gedachten, is ‘cognitieve gedragstherapie’. Tijdens die therapie worden negatieve gedachten bewust benoemd en omgezet in positieve ideeën.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    30.401.165
  • Aantal
    doden
    950.459
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    99.649
  • Aantal
    doden
    9.937

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!