scrollTop top

GETUIGENIS Slecht slapen? Aurélie kent er alles van: “Ik ben altijd een slechte slaper geweest”

GETUIGENIS Slecht slapen? Aurélie kent er alles van: “Ik ben altijd een slechte slaper geweest”

Liggen woelen, piekeren, naar het plafond staren, … Niets zo frustrerend als de slaap niet kunnen vatten. Aurélie (30) weet er alles van. Al zo lang ze zich kan herinneren, is ze een slechte slaper. “En nu heb ik nog geen kinderen, wat zal dat ooit geven?” 

“Gelukkig zijn er ook nachten waarin ik doorslaap,” vertelt Aurélie. “Maar meestal raak ik moeilijk in slaap én word ik een paar keer per nacht wakker. Als ik naar bed ga begin ik over alles na te denken en lig ik te piekeren. En als ik dan eindelijk slaap, schrik ik van het minste geluid wakker. Heel frustrerend.” 

“Zeker als ik dan zie dat mijn man na amper vijf seconden al in dromenland ligt. Hij snurkt bovendien, waardoor ik nog moeilijker kan slapen en ik mezelf helemaal lig op te jutten. Volgens hem ben ik heel onrustig in mijn slaap en lig ik de hele tijd te woelen. Misschien dat ik daardoor ook zo vaak wakker word?”

Insomnia

Eén keer ging het helemaal de verkeerde richting uit, jaren geleden. “Toen ik in het middelbaar zat, had ik op een bepaald moment echt last van insomnia. Ik sliep twee weken quasi niet en voelde me ellendig. Ik ben echt ziek geweest toen. Mijn lichaam snakte naar slaap en zei stop.” 

“Ik ben toen naar de huisarts gegaan. Die wou me slaapmedicatie geven, maar ik stond daar een beetje weigerachtig tegenover. Het lijkt me niet gezond, en bovendien is het vaak ook verslavend. Je moet er op een bepaald moment weer vanaf zien te geraken, en dan zit je in een vicieuze cirkel waarbij je automatisch gaat denken ‘nu zal ik zeker niet kunnen slapen, zonder die medicatie’. Nee, daar begin ik liever niet aan. Ik ben toen uiteindelijk geholpen met een natuurlijk middeltje waar ik daarna mee ben gestopt. Gelukkig heb ik dat maar één keer meegemaakt.” 

Stress

Het slecht slapen laat zich voelen: Aurélie heeft vaak last van hoofdpijn. “Ik heb een stressvolle job, en stress heeft geen goede invloed op slaap. Bovendien zet die stress zich vast op mijn nek en schouders, wat ook hoofdpijn uitlokt. Eén keer per maand ga ik naar de kiné om mijn nek en schouders te laten losmaken. Dat helpt, en ik voel dat het me ook helpt om te ontspannen. De nachten daarna slaap ik telkens opvallend beter.” 

“Mijn slechte slaappatroon wordt trouwens bevestigd door mijn Fitbit: ik zie heel veel rode pieken of momenten waarop ik wakker was, en weinig R.E.M.-slaap. Eigenlijk heb ik acht uur slaap nodig per nacht, maar heel vaak zie ik dat ik bijvoorbeeld maar zeven uur heb geslapen. Ook al had ik in principe een nacht van acht uur. Dat is confronterend, maar het is wel handig, zo’n analyse. Zo gebeurt het ook dat ik ’s morgens doodmoe wakker word, maar dat ik daarna zie dat ik blijkbaar toch vrij goed heb geslapen.” 

Beter slapen?

Aurélie probeert rekening te houden met factoren die haar slaap kunnen beïnvloeden. “Koffie drink ik enkel ’s morgens, en niet in het weekend. Ook bij alcohol merk ik een effect op mijn slaap: ik val dan wel als een blok in slaap, maar slaap daarna onrustig en word heel vaak wakker. En ik vermijd lang uitslapen in het weekend. Als ik langer dan acht uur slaap, dan ben ik de rest van de dag heel moe. Bovendien voel ik me ’s avonds dan veel te wakker en duurt het nog veel langer dan anders om in slaap te vallen.” 

“Ik ben nog niet naar de slaapkliniek geweest, maar ik overweeg het wel. Misschien is er wel een medische achtergrond? Mijn mama is er via de slaapkliniek bijvoorbeeld achter gekomen dat ze aan slaapapneu lijdt, wie weet heb ik daar ook last van. Ook slaaptraining lijkt me zeker het overwegen waard.”

“Wat ik wel al geprobeerd heb, is yoga. Maar dat viel een beetje tegen. Misschien moet ik het toch nog eens een nieuwe kans geven en een andere leerkracht uitproberen. Ik ken verschillende mensen bij wie yoga echt wel helpt om rust te vinden, dus het lijkt me het proberen waard. Dat is iets voor na corona. Want sowieso wil ik graag een oplossing vinden, zonder mijn heil te moeten zoeken bij slaapmedicatie.” 

Ook een slechte slaper? OZ geeft leden graag een duwtje in de rug. Zo kan je tot €100 terugbetaald krijgen bij slaaptraining en krijg je korting bij yoga of mindfulness. Ontdek alle OZ-voordelen hier.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!