scrollTop top

Beginnen met sporten: tips van onze sportcoach

Beginnen met sporten: tips van onze sportcoach

Sport en beweging bieden niets dan voordelen. Zo draagt voldoende beweging bij aan een beter immuunsysteem, en dat is mooi meegenomen in deze tijden van corona. Nu een nieuw jaar is begonnen, is het tijd voor een nieuwe start, mét meer beweging. Maar hoe begin je daaraan? OZ Sportcoach Arno De Maeyer deelt tips.

Kleine aanpassingen, grote impact

“Ook kleine aanpassingen hebben al een positieve impact op je gezondheid. Ga eens te voet naar de winkel, neem wat vaker de fiets en ga met de trap naar boven in plaats van altijd de lift te nemen. Zo incorporeer je beweging in je dagelijkse leven, met een positief effect op je gezondheid. Vaker en meer bewegen doorheen de dag draagt bovendien bij tot een beter resultaat van je uithoudingstrainingen.“ 

De juiste sport

“Héél belangrijk als je begint te sporten: vind een sport die je graag doet. Alles valt of staat daarmee: vind je lopen écht niet leuk, dan is de kans klein dat je het langer dan een paar weken zal volhouden. Het is dus essentieel om een sport te zoeken die dicht bij jou aanleunt. Heb je geen idee welke sport de juiste is voor jou? Probeer dan gewoon veel verschillende dingen uit, zo voel je al snel wat je wel ligt en wat niet. Heel wat sportclubs organiseren initiaties, en tegenwoordig vind je die ook online, zodat je je zelfs niet hoeft te verplaatsen. Op die manier kan je echt ervaren of je iets leuk vindt of niet. Houd daarbij wel in het achterhoofd dat een sport leuker wordt naarmate het beter gaat. Als je wat meer conditie hebt opgebouwd en het allemaal wat vlotter gaat, vergroot dat ook je drive in die sport. Maar als je merkt dat de fun uitblijft, dan kan je beter uitkijken naar een andere sport.” 

Planning is key 

“Stel voor jezelf een concrete planning op. Als je gewoon zegt ‘ik ga twee keer per week sporten’, dan is de kans groot dat je op het einde van de week moet vaststellen dat het er niet van is gekomen. Uitstel is afstel. Beter is het om twee of bij voorkeur drie concrete momenten in je agenda vast te leggen: ‘op maandag, woensdag en vrijdag sport ik.’ Zo worden die sportmomenten al snel een gewoonte.” 

Rustig opbouwen

“Je bent misschien heel enthousiast om te beginnen en wil er meteen invliegen. Toch is het beter om rustig op te bouwen. Ga je van weinig sport meteen over naar vier keer in de week tien kilometer joggen, dan is de kans op een blessure groot. Dan ben je nog verder van huis, want dan moet je eerst herstellen. Ga online op zoek naar een schema of gebruik een app, zodat je je niet overdoet. Drie trainingen per week zijn ideaal. En als vuistregel hanteren we bij duursporten: maximaal 10 procent meer inspanning dan de week daarvoor.”

Doelen stellen

“Om je motivatie te behouden, kan het helpen om voor jezelf een doel te stellen. Dat kan iets kleins voor jezelf zijn, of je kan je voornemen om bijvoorbeeld deel te nemen aan een loopwedstrijd of om tien kilometer te kunnen lopen tegen de zomer. Zo heb je iets om naartoe te werken en dat motiveert. Het is natuurlijk niet de bedoeling om na dat doel dan maar weer gewoon in de zetel te gaan zitten. Met een beetje geluk heb je intussen de fun ontdekt in sporten en blijf je ook daarna doorgaan.” 

Niets dan voordelen

“Beweging biedt niets dan voordelen. Hou die voordelen in het achterhoofd om jezelf extra te motiveren. Van sporten krijg je energie en je voelt je beter in je vel. Het is een echte boost voor het humeur, zeker in deze tijden: een uurtje gaan sporten zorgt voor een voldaan gevoel. Bovendien helpt het om stress te verminderen, verlaagt het de kans op angststoornissen en depressies en verbetert het je slaap. En dan zijn er natuurlijk nog de fysieke voordelen: het vermindert de kans op hart- en vaatziektes en verbetert je immuunsysteem. In combinatie met gezonde voeding helpt het bovendien om vetmassa te verliezen en je lichaamssamenstelling aan te passen.  En het is gewoon leuk natuurlijk!”

Kriebelt het om te beginnen sporten? OZ geeft klanten nog een extra duwtje in de rug. Zo krijg je tot € 25 voor je sportabonnement en krijg je €185 korting voor professioneel beweegadvies. Ontdek hier al jouw slimme voordelen.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    194.421.750
  • Aantal
    doden
    4.164.549
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.117.697
  • Aantal
    doden
    25.228

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!