Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Anke De Boeck en Isabel Coppens zijn founders van CÎME: ‘We proberen de vervuilende beautysector een geweten te schoppen’

Sien Vanneste
11 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Anke De Boeck en Isabel Coppens van CÎME. (foto ©sachacreativeconcepts)

Wat is CÎME?

‘CÎME is een Belgisch merk van bio en fair trade huid- en haarverzorgingsproducten op basis van superfoods uit de Himalaya. Met onze baseline ‘honestly beautiful’ verwijzen we naar een eerlijke manier van werken. Die manier van werken proberen we door te trekken over de hele lijn.’

‘Allereerst willen we dat onze producten gezond zijn, ze bevatten dus geen hormoonverstorende stoffen of sulfaten. Bovendien beloven we met CÎME een gezonde en stralende, maar geen perfecte huid. De tweede pijler: al onze producten zijn gecertificeerd bio.’

‘Onze derde pijler? Duurzaamheid. We gebruiken onder andere ocean waste plastic, post-consumer recycled plastic en plant based verpakkingen. Ook kun je onze shampoo en douchegels hervullen in de winkel. Verder berekenen we elk jaar onze CO2-uitstoot en compenseren we die ruimschoots door bomen te planten in de Indische Himalaya in samenwerking met WeForest. Onlangs begonnen we ook met het planten van een zeepnotenbos in Nepal. We hopen binnen tien jaar te kunnen oogsten en de zeepnoten te gebruiken voor onze Nuts About You -ijn.’

Fair trade en women empowerment zijn onze vierde en vijfde pijlers. We werken zoveel mogelijk samen met lokale ondernemers in de Himalaya. Zo verzamelen onze lokale Nepalese partners bijvoorbeeld de zeepnoten voor onze wasproducten en verwerken ze ze daar ter plaatse. We zouden de schalen van de zeepnoten ook hier kunnen verwerken, maar op deze manier behouden we de kwaliteit, reduceren we het transport en stimuleren we de lokale Nepalese economie.’

‘Een deel van onze opbrengst schenken we aan het Little Doctors – scholenproject in Nepal. Verder zijn veel van onze lokale partners vrouwen. Dat is een heel bewuste keuze, omdat vrouwen zo een zelfstandig inkomen kunnen verdienen en we op die manier ook bijdragen tot de emancipatie in die regio. Ook dichter bij huis willen we de nodige impact maken door onze boodschap ‘honestly beautiful’ te verspreiden.’

‘Tijdens onze studies fantaseerden we al over het opstarten van een eigen zaak. We sloten een pact dat als één van de twee de sprong zou wagen, we het samen zouden doen.’

Anke De Boeck en Isabel Coppens

Hoe is de onderneming gestart?

‘Tijdens onze studies rechten fantaseerden we al over het opstarten van onze eigen zaak. We sloten het pact dat als één van ons de sprong zou wagen, we het sowieso samen zouden doen.’

Anke: ‘De echte inspiratie voor die eigen zaak vond ik in de Himalaya, toen ik samen met mijn vader een trekking maakte in het Indische Ladakh. De prachtige regio en vooral de unieke bergplanten met hun ongeëvenaarde extracten en oliën inspireerden ons tot het ontwikkelen van een lijn huidverzorgingsproducten waarin lokale traditionele kennis en moderne wetenschap elkaar versterken. Terug thuis legde ik het idee voor aan Isabel. Zij heeft een gevoelige huid en is daardoor een expert op vlak van natuurlijke en biologische huidverzorging. Aangezien ze geen huidverzorgingsproducten vond die aan haar eisen voldeden, kon ik haar snel overtuigen om samen een eigen lijn met kwalitatief hoogstaande biologische huidverzorgingsproducten te ontwikkelen.’

‘We besloten een carrièreswitch te maken – op dat moment waren we beiden advocaat – en vroegen aan Ankes vader – die meer dan 30 jaar actief was in de sector van biologische plantenextracten en oliën – om ons te helpen met de ontwikkeling van onze producten.’

Fast forward naar 2022: ons biologische, duurzame en fair trade skincarelabel CÎME bestaat ondertussen tien jaar.’

Waarom zijn jullie producten gezond?

‘Zoals hierboven al aangegeven willen we dat onze producten gezond zijn voor mens en planeet en weren we hormoonverstorende stoffen en sulfaten. Daarom ook dat al de CÎME producten een bio certificaat hebben (gecertificeerd bij Cosmos/Ecocert). Dit maakt ons heel transparant en garandeert jou als klant dat wat we vertellen over onze ingrediënten ook effectief klopt. Ook toen bio nog niet hip was, en best nog een geitenwollensokken imago had, waren wij het eerste Belgische merk met een biolabel, omdat we er echt van overtuigd zijn dat bio beter is voor je huid. Wij willen bio dan ook aantrekkelijk en toegankelijk maken voor een groot publiek.’

©sachacreativeconcepts

Wat waren hoogte- en dieptepunten?

‘We kenden al een heleboel hoogtepunten! De eerste keer dat we onszelf loon konden uitkeren was er zo eentje. Ons businessplan voorzag de eerste twee jaar geen loon voor onszelf. Toen dat loon na anderhalf jaar voor de eerste keer op onze rekening stond, voelde dat echt als een mijlpaal. Ons eerste teamlid was ook zo’n mijlpaal (ondertussen zijn met negen). De teambuildings zijn altijd legendarisch! Net zoals onze trips naar Nepal. Onze laatste trip was vlak voor de corona uitbraak. Het was echt fantastisch om onze projecten en de impact die deze hebben op onze lokale teams in real life te zien. Ook ons nieuwste project in Nepal – de aanplanting van een zeepnootbos – is zo een mijlpaal. We hopen binnen tien jaar zeepnoten van dit bos te kunnen oogsten voor onze Nuts About You wasproducten. En ons meest recente hoogtepunt was ons feestweekend voor ons tienjarig bestaan in de tuin van ons nieuwe hoofdkantoor in Gooik. Waarbij we onze klanten en partners terug in het echt konden ontmoeten en we onze limited edition samenwerking met de Brusselse kunstenaars SIRE. en Jano.bxl hebben gelanceerd. En zo kunnen we nog wel even doorgaan!’

‘Dieptepunten kunnen we eigenlijk zo snel niet bedenken … Het ligt denk ik niet in onze aard om in dieptepunten te denken, meer in lessons learned. Tuurlijk loopt er wel eens iets fout, maar niets dat we niet kunnen fixen.’

Zijn er dingen die jullie anders zouden doen?

‘We hebben zeker veel fouten gemaakt! Zo hebben we bij de start de fout gemaakt die veel ondernemers maken: we waren zo overtuigd van ons eigen product, dat we ervan uitgingen dat iedereen op CÎME zat te wachten. Dat was natuurlijk niet zo. We hebben heel snel geleerd dat we de markt op moesten om onze product aan de man te brengen. Achteraf gezien hadden we ook veel sneller een operations manager moeten aannemen om ons te helpen bij alle praktische zaken. Ook daar hebben we – zoals veel andere ondernemers – te lang mee gewacht. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar anderzijds hebben we uit deze fouten veel geleerd, dus ondernemen was (en is nog steeds) een interessant leerproces. We kunnen het iedereen aanraden.’

‘De bedoeling is dat de hele beautysector een stuk groener wordt.

Anke De Boeck en Isabel Coppens

Wat willen jullie zeker nog bereiken met het merk?

‘We hopen er mede voor te kunnen zorgen dat bio mainstream wordt. Dit doen we door toegankelijke prijzen, een mooie, ecologisch verpakking en hard te werken op texturen en geuren. Klanten kunnen op die manier makkelijk overstappen op een gezond, biologisch alternatief, zonder dat ze moeten inboeten op kwaliteit en het luxe-gevoel dat ze vaak van skincare verwachten.’

‘We willen ook blijven pionieren op vlak van duurzaamheid. We waren het eerste Belgische gecertificeerde biomerk, het eerst merk met Ocean Waste Plastic verpakking, het eerste Belgische merk met een refill systeem. Op die manier proberen we de ganse (vervuilende) beautysector een beetje een geweten te schoppen. De bedoeling is dat uiteindelijk de hele sector een stuk groener wordt, maar dat CÎME wel het go to merk blijft op vlak van bio-cosmetica.’

©STUDIONUNU

Hoe ziet de toekomst eruit?

‘We willen graag blijven groeien. Op dit moment zijn we in België goed op weg, maar we willen ook in andere Europese landen een belangrijke speler worden op het vlak van bio-cosmetica. Hoe meer wij hier groeien, hoe meer werkgelegenheid we kunnen creëren in Nepal. We hebben daar van bij het begin rekening mee gehouden, zodat we op een duurzame manier kunnen groeien en dit niet voor een uitputting op het vlak van grondstoffen zorgt.’

Naar welke andere persoon of ondernemer kijk je op?

‘Het is moeilijk één persoon op te noemen. We komen vaak in contact met gedreven, inspirerende ondernemers. Als ik er iemand zou moeten uitpikken, zijn het de eigenaars van het bedrijf in Nepal waar we onze groene thee aankopen. Shanta en Tara zijn twee zussen die de eerste biologische theeplantage van Nepal hebben overgenomen. Ze runnen hun bedrijf met veel passie en oog voor het welzijn van hun werknemers. Zo hebben ze eco-housing voorzien voor hun werknemers, een school gebouwd in de buurt van de plantage en geven ze elke werknemer een koe, die ze gebruiken voor melk, boter en kaas. Het is fantastisch om te zien hoeveel impact die twee dames maken met hun onderneming.’

Wat was jullie plan B?

‘Bij de start van CÎME hadden we onszelf twee jaar gegeven om het bedrijf van de grond te krijgen. Als het tegen dan niet succesvol zou zijn, waren we teruggekeerd naar de advocatuur denk ik. Op zich ook een mooie, interessante job, maar het ondernemen doet ons hart toch sneller slaan. Gelukkig konden we na twee jaar vaststellen dat we met CÎME goed vertrokken waren. Wanneer we nu af en toe juridische dingen moeten nakijken voor CÎME, kunnen we er maar met moeite onze aandacht bijhouden.’

Wat is jullie gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Laat je goed omringen, durf vragen te stellen en probeer het gewoon! Veel mensen denken dat ze op zoek moeten naar het gat in de markt. Dat hoeft niet per se. Ook wij zijn niet de enigen in de cosmetica-wereld, verre van! Maar probeer er gewoon je eigen twist aan te geven, test je idee uit en spring dan gewoon! Uiteindelijk kun je beter spijt hebben van iets wat je hebt geprobeerd en is mislukt, dan het nooit te proberen. Sowieso is ondernemen een fantastische leerschool en heb je er een onvergetelijke ervaring bij. Er zijn ook heel veel (meer ervaren) ondernemers die met veel plezier advies en tips geven. Durf dan ook gewoon om advies vragen.’

Door Sien Vanneste

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…