Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Guy Quirynen van Umamido.
1. Wat is Umamido?
‘Umamido is een Japans restaurant concept. Na een stage in Kyoto – ondertussen tien jaar geleden – raakte ik geïnspireerd om een deeltje Japanse cultuur mee terug naar België te nemen. Bij Umamido focussen we op een specifiek gerecht, namelijk ramen: een ‘soul nourishing bowl’ die meestal in de vorm van een noodle soup geserveerd wordt. Bij Umamido hebben we echter ook een aantal variaties zoals een ramen zonder bouillon, of nu ook een koude ramen salade, perfect voor de zomer. Vandaag zijn er zeven Umamido’s in België en vier in Zwitserland.’
2. Waarom/hoe begon je met het merk?
‘Ik heb een grote passie voor food, ondernemerschap en de Japanse cultuur. En als laatste nog een passie voor hospitality: het ontvangen en entertainen van onze klanten. Ik was net afgestuurd en wist onmiddellijk dat ik dit kon samenbrengen in het Umamido project, dus de keuze was snel gemaakt.’
3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?
‘Onze filosofie berust op enkele pijlers: Ten eerste vinden we de relatie met onze lokale leveranciers belangrijk. Zij voorzien ons van kwalitatieve ingrediënten. Daarnaast is home-made cooking onze rode draad. We mogen dan wel zeven restaurants hebben, maar we koken alles zelf op artisanale wijze. Ten slotte is variatie voor onze een must. Onze keuken is niet alledaags en we gebruiken veel gezonde ingrediënten die niet in de Belgische keuken voorkomen: miso, huisgemaakte kimchi,…’
4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Hoogtepunten en grote uitdagingen zijn er elke dag. Het laatste grote hoogtepunt was ongetwijfeld ons tienjarig bestaan dat we in april gevierd hebben met een ongelofelijk event: een collab weekend met cult ramen chef Ivan Orkin, gekend van Netflix. Ik vraag me soms nog altijd af hoe we dat gefixt hebben, maar in elk geval hebben op twee dagen 480 gasten een onvergetelijke ervaring kunnen geven in ons klein ramen restaurantje in Flagey in Brussel.’
5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?
‘Naast mijn focus op food, zou ik misschien wat meer aandacht moeten besteden aan de totaalbeleving. Al zal het eten altijd centraal blijven staan bij Umamido.’
6. Wat wil je nog bereiken?
‘Momenteel is ons grootste doel om het merk en de community verder uit te breiden. Dat willen we op termijn blijven doen, in België en internationaal.’
7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?
‘Binnen de healthy food sector kijk ik erg op naar Lieven Vanlommel, CEO van Foodmaker. Hij blijft verder timmeren aan zijn missie en visie, en dat is heel bewonderenswaardig.’
8. Had je een plan B?
‘We hadden geen plan B.’
9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?
‘Mijn gouden raad: niet wachten, zo snel mogelijk springen. Ondernemen is een grote uitdaging met vele obstakels, maar als het even meezit en het lukt, dan geeft het enorm veel voldoening.’