Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Kathleen Peers van Miokoo: ‘Onze sterkte is dat we ons aanpassen aan wat onze klanten vragen, zonder kwaliteit uit het oog te verliezen.’

Gezond.be
5 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Kathleen Peers van Miokoo.

1. Wat is Miokoo?

‘Miokoo is een Belgisch merk van menstruatieondergoed. Met een eigen ontwerp en eigen technologie zijn we de ideale oplossing voor als je méér wil. Onze klanten kiezen voor onze combinatie van elegantie, comfort en gezondheid en waarderen het dat we garant staan voor het correct behandelen van de mensen die voor ons en met ons werken. Onze klanten weten ook dat ze met Miokoo het leven op onze planeet makkelijker en mooier maken.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Ik ontdekte in 2015 menstruatieondergoed en was meteen grote fan van het concept. Maar toen ik verdere research deed, kon ik de combinatie van topproduct, gebruiksgemak, ethiek en ecologie niet vinden. Deze frustrerende zoektocht eindigde met een dossier waarmee ik deelnam aan een wedstrijd van de Singaporese overheid. Dit was het begin van Miokoo; de Singaporese overheid selecteerde me om een negen maanden-programma te volgen rond duurzaamheid, design en innovatie om zo vorm te geven aan het gezondste, gemakkelijkste én enige closed-loop menstruatieondergoed op de markt.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘Alles wat in een Miokoo slipje wordt verwerkt, draagt het certificaat Oekotex Standaard 100 – class 2. Al van bij de productontwikkeling – en dus van bij slipje nummer één dat wij maakten – zijn alle stoffen, elastieken en de stikzijde vrij van toxische chemicaliën. Het beschermen en verbeteren van de levenskwaliteit, zowel van onze gebruikers als van onze medewerkers, is iets waar we elke dag mee bezig zijn. Dit uit zich in de kwaliteit van de informatie die we verspreiden en – uiteraard – in de kwaliteit van het ondergoed dat we aanbieden.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘We zijn supertrots op het feit dat we minder dan 1% retours hebben en dat heel wat van onze klanten na een paar maanden terugkeert omdat ze tevreden zijn en bijkomende slipjes bestellen, om te dragen, ook op momenten dat ze niet ongesteld zijn. Het blijft voor mij een enorme trigger om zoveel over greenwashing en windowdressing te lezen. Er wordt heel vaak gegoocheld met mooie marketingtermen die ofwel niets zeggen, ofwel ronduit fout zijn. Op deze manier krijgen we als consument voor ons aankoopbedrag niet de producten die we verdienen. Dat geldt niet alleen voor menstruatie ondergoed, maar ook voor andere kledij en andere producten. Gelukkig wakkert dit ons vuur bij Miokoo alleen maar aan; wij willen mensen inspireren om samen vorm te geven aan een nieuw normaal: een normaal waar kwaliteit voorop staat.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘In het begin heb ik heel wat bijscholing gevolgd om zelf dingen te kunnen aanpakken, in het bijzonder het hele digitale verhaal. Dat doe ik niet meer: vanaf nu investeren we in een vast team zodat we snel een antwoord kunnen bieden op wat nodig is.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘Met Miokoo willen we mensen, zowel ondernemers als consumenten, inspireren om samen voor een nieuw normaal te gaan. Dit willen we doen door kwaliteit te bieden en het vertrouwen te verdienen van onze klanten. We werken momenteel aan een volgende collectie en een uitbreiding van ons gamma, alles verenigd onder één doel: de levenskwaliteit, fysiek en mentaal, beschermen en verbeteren.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Ik kijk al jaren op naar Murielle Scherre van La Fille d’O. Ik voel haar vuur en ik sluit me aan bij waar zij voor staat. Zij is erin geslaagd om, ondanks een wereld die anders draait, vorm te geven aan een merk dat staat voor originaliteit, vertrouwen en kwaliteit.’

8. Had je een plan B?

‘Het plan dat je uitschrijft is verouderd van zodra je het op papier zet. Onze sterkte zit in het feit dat we niet vasthangen aan ‘heilige huisjes’, maar dat we ons willen en kunnen aanpassen aan wat onze klanten vragen, zonder kwaliteit uit het oog te verliezen.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Omring je met een levenspartner en met goede vrienden die je niet alleen steunen en je eerlijke feedback durven geven, maar die ook voor je zorgen zodat je de lucht krijgt die je nodig hebt om even te kunnen ontsnappen uit de mallemolen die ondernemen is. Een wijze quote die ik meekreeg van mijn mentor bij Start-it@KBC; ‘Het is een marathon, geen sprint.’ Ik kan dat alleen maar beamen en die marathon wordt zoveel leuker als je je goed omringt.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…